2017-10-28, 16:29
Medlem
Hej!
Tänkte fråga lite om någon har någon insikt angåenden att köpa fastigheter som företag. Jag har ingen företag atm men i en budget jag gör undrar jag lite hur det funkar företag vs privatperson. Säg att jag har 10 miljoner och en fastighet värderad till 2m utan lån (12m totalt). Om jag flyttar det till ägodel av företaget och vill köpa max antal fastigheter. Ska jag räkna med att betala 15% i kontantinsats och därför bör unna köpa fastigheter för 10/0.15= 66,7 miljoner? Är det ett rimligt antagande eller någon som vet? Tänker att det bör fnnas i årsredovisningar hos fastighetsbolag men som ni märker är jag inte så bra på det här!

Det är mest av att förstå hur belånad fastighetsföretag är, både små och stora och huruvida det spelar roll som privatperson eller företag. Dessutom vore det intressant om fastighetsbeståndet spelar roll. Vore även intressant bara om ett enda fastighetssköp, dvs, vad vore kontantinsatsen för första fastigheten man köper.
Citera
2017-10-28, 17:41
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej!
Tänkte fråga lite om någon har någon insikt angåenden att köpa fastigheter som företag. Jag har ingen företag atm men i en budget jag gör undrar jag lite hur det funkar företag vs privatperson. Säg att jag har 10 miljoner och en fastighet värderad till 2m utan lån (12m totalt). Om jag flyttar det till ägodel av företaget och vill köpa max antal fastigheter. Ska jag räkna med att betala 15% i kontantinsats och därför bör unna köpa fastigheter för 10/0.15= 66,7 miljoner? Är det ett rimligt antagande eller någon som vet? Tänker att det bör fnnas i årsredovisningar hos fastighetsbolag men som ni märker är jag inte så bra på det här!

Det är mest av att förstå hur belånad fastighetsföretag är, både små och stora och huruvida det spelar roll som privatperson eller företag. Dessutom vore det intressant om fastighetsbeståndet spelar roll. Vore även intressant bara om ett enda fastighetssköp, dvs, vad vore kontantinsatsen för första fastigheten man köper.

Företag har mycket större krav på sig för egen finansiering. Om du kikar på noterade fastighetsbolag, kan man se att välskötta bolag har en soliditet på 50% eller bättre det vill säga att eget kapital är större eller lika stor som främmande kapital (lån).

Fastighetsbolag som börjar närma sig 30% eller lägre ses som högriskföretag och deras finansiering är mycket dyrare pga av risken.

Så några 15% kapitalinsats som du kan få om du köper en bostad ska du nog inte planera för. Iaf inte om du inte vill ha höga låneräntor.
Citera
2017-10-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej!

Om du försöker göra något sådant genom ett onoterat bolag, och om det dessutom är ett s.k. "fåmansbolag", så kommer banken alltid att kräva personlig borgen av dig. Du sitter alltså med hela risken, men eventuell vinst hamnar i bolaget. Det är inte alltid så attraktivt.
Anledningen är samma som att banker aldrig ger kredit till restaurang-bolag med mindre att ägaren går i personlig borgen: Det finns så många upplägg där fastighetsbolaget tar smällen och går i konkurs samtidigt som ägarna gör en stor vinst.
Det finns visserligen fastighetsinteckningar etc, men det skyddar inte banken från situationer där du som ägare hyr ut svart, hyr ut genom bulvan etc och tar hela vinsten själva, medan fastighetsbolaget bara har kostnader och så småningom går under.
Citera
2017-10-29, 06:09
Medlem
Bairuilongs avatar
Banken kommer att göra en individuell bedömning av ditt företag och dina fastigheter. Du måste kunna visa upp en verksamhetsplan som indikerar trovärdiga framtida intäkter.

Om företaget bedöms som trovärdigt och de aktuella fastigheterna bedöms som tillräcklig säkerhet är det inte omöjligt att banken beviljar en hög belåningsgrad till låg ränta utan personlig borgen (även om det handlar om fåmansbolag.) Därmed inte sagt att det är enkelt, men det är absolut ingen omöjlighet.

Mvh
Citera
2017-10-29, 09:27
Medlem
Jag äger mina fastigheter privat.
Då gäller det att ha goda kontakter om du skall låna några större summor.

Vi det senaste köpet behövde jag låna 250.000:-

Hade obelånade fastigheter till ett värde av 6-7 milj.

Fick nej från SBAB och en bank till pga. inkomst från anställning inte räcker till två barn och underhåll av de fastigheter jag har. De tog alltså ingen notis om att underhållet betalas av hyresgästernas hyror.

Fick naturligtvis låna pengarna av min vanliga bank som såg till historik på kontot på ett annat sätt.

Jag räknar inte med att få låna några pengar på bank igen. Däremot har jag vänner och familj som deklarerat att de ställer upp.

Har du bra avkastning när du äger privat så rekommenderar jag att inte betala av lånet så fort utan ta av din avkastning till att köpa mer.

Lycka till!
Citera
2017-11-11, 18:48
Medlem
Tack för svaren, mycket lärorikt! Angående långivning kan ju det tänkas att vi har en enorm bostadsbubbla i Sverige, jag har hört att de blivit väldigt restriktiva med lån nuförtiden vilket ju låter mer rimligt. När jag säger att jag inte behöver amortera mitt lån i utlandet blir folk i chocktillstånd, "vaddå? Så du betalar typ 1% ränta på din bostad per år?!?

Tog ett utomlandslån nu på en bostad och vi är tvugna att amortera 5% per år plus räntan då. Känns ju mycket men amorteringen är ju ändå ens egna pengar så blir bra.

Mycket märkligt att de är striktare på företagare än privatpersoner. Själv hade jag litat väsentligt mer på ett en framgångrik företagare som hade en fastighet redan som säkerhet och ville investera i en andra pga affärsskäl än att ge lån till en privatperson som bara har sitt jobb som säkerhet.
Citera
2024-01-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Jag äger mina fastigheter privat.
Då gäller det att ha goda kontakter om du skall låna några större summor.

Vi det senaste köpet behövde jag låna 250.000:-

Hade obelånade fastigheter till ett värde av 6-7 milj.

Fick nej från SBAB och en bank till pga. inkomst från anställning inte räcker till två barn och underhåll av de fastigheter jag har. De tog alltså ingen notis om att underhållet betalas av hyresgästernas hyror.

Fick naturligtvis låna pengarna av min vanliga bank som såg till historik på kontot på ett annat sätt.

Jag räknar inte med att få låna några pengar på bank igen. Däremot har jag vänner och familj som deklarerat att de ställer upp.

Har du bra avkastning när du äger privat så rekommenderar jag att inte betala av lånet så fort utan ta av din avkastning till att köpa mer.

Lycka till!

kan du skicka ett PM eller hur kommer jag i kontakt med dig annars? för nytt konto på flashback
Citera
2024-01-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishstone
kan du skicka ett PM eller hur kommer jag i kontakt med dig annars? för nytt konto på flashback

Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) kan inte ta emot PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in