Citat:
Ursprungligen postat av
GillarGodis
Hej!
Tänkte fråga lite om någon har någon insikt angåenden att köpa fastigheter som företag. Jag har ingen företag atm men i en budget jag gör undrar jag lite hur det funkar företag vs privatperson. Säg att jag har 10 miljoner och en fastighet värderad till 2m utan lån (12m totalt). Om jag flyttar det till ägodel av företaget och vill köpa max antal fastigheter. Ska jag räkna med att betala 15% i kontantinsats och därför bör unna köpa fastigheter för 10/0.15= 66,7 miljoner? Är det ett rimligt antagande eller någon som vet? Tänker att det bör fnnas i årsredovisningar hos fastighetsbolag men som ni märker är jag inte så bra på det här!
Det är mest av att förstå hur belånad fastighetsföretag är, både små och stora och huruvida det spelar roll som privatperson eller företag. Dessutom vore det intressant om fastighetsbeståndet spelar roll. Vore även intressant bara om ett enda fastighetssköp, dvs, vad vore kontantinsatsen för första fastigheten man köper.
Om du försöker göra något sådant genom ett onoterat bolag, och om det dessutom är ett s.k. "fåmansbolag", så kommer banken alltid att kräva personlig borgen av dig. Du sitter alltså med hela risken, men eventuell vinst hamnar i bolaget. Det är inte alltid så attraktivt.
Anledningen är samma som att banker aldrig ger kredit till restaurang-bolag med mindre att ägaren går i personlig borgen: Det finns så många upplägg där fastighetsbolaget tar smällen och går i konkurs samtidigt som ägarna gör en stor vinst.
Det finns visserligen fastighetsinteckningar etc, men det skyddar inte banken från situationer där du som ägare hyr ut svart, hyr ut genom bulvan etc och tar hela vinsten själva, medan fastighetsbolaget bara har kostnader och så småningom går under.