Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-28, 10:35
  #1
Medlem
Jag blir alldeles galen, har över en längre tid nu kollar på olika datorer från massor av olika hemsidor. Kollar jag på den prisnivån som jag egentligen vill ligga på enligt min plånbok så blir det lätt att jag vill lägga en tusenlapp till och sedan en till för att komma upp till det som känns mest prisvärt.

Även om det finns vissa trådar med samma fråga så uppdateras ju detta snabbt och personliga råd är alltid bäst! Hjälp mig därför gärna att ge förslag på prisvärda datorer.

Söker främst följande egenskaper:
Budget på 0-11.000.
Lätt och enkelt att ha med
Hållbar
Bra tangentborg och touchpad
Bra batteritid.

Som rubriken säger ska datorn användas för att programmera i skolan, skriva, läsa och surfa på.

Är det förresten någon som har erfarenhet av Black Friday-erbjudanden? Kan det vara värt att invänta denna helg för att se vad som kan erbjudas?
Citera
2017-10-28, 12:17
  #2
Medlem
Sanna.s avatar
Har du kollat något på zenbook? Har en som fungerar bra för plugg och programmering. Lätt att ta med sig och batteritid på 10h
Citera
2017-10-28, 16:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanna.
Har du kollat något på zenbook? Har en som fungerar bra för plugg och programmering. Lätt att ta med sig och batteritid på 10h

Ja, har kollat på dem. Dock så tycker jag att de springer iväg lite mycket i pris. Vill väl helst ha en i5:a 7:e gen eller bättre och 8GB ram, helst DDR4.

Även om budgeten går att stretcha så vill jag ju helst komma så billigt undan som möjligt.

Ska även tillägga att jag vill ha 14" eller mindre.
Citera
2017-10-28, 18:47
  #4
Medlem
Kollade lite även på denna:
https://www.webhallen.com/se-sv/dato..._hd_620-win_10

Prisvärd?
Citera
2017-11-03, 20:32
  #5
Medlem
Sanna.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmZero
Kollade lite även på denna:
https://www.webhallen.com/se-sv/dato..._hd_620-win_10

Prisvärd?

Den var ju inte så pjåkig, men har sett laptops med liknande specs för hälften av det priset.

Så, prisvärd - vette sjutton.
Citera
2017-11-13, 18:34
  #6
Medlem
Yes, jag får låna den här tråden. Jag undrar över en sak med att välja ny bärbar dator. Jag har något speciella krav på hur den ska vara.
Jag skriver ganska mycket skolarbete på datorn och därför har jag två huvudsakliga krav: den ska ha
  • ett behagligt och välgenomtänkt tangentbord
  • ganska stor skärm, ju större desto bättre egenligen
Därtill behöver den vara snabb så till vida att den inte ska hänga sig av att ha uppe många tabbar i webbläseraren eller köra flera program. Så jag gissar att den behöver ha stort arbetsminne (8 gig är väl standard?)

Samtidigt behöver den inte vara lätt eller snygg, den får väga hur mycket den vill.

Här kommer stötestenen: Den får inte gå att spela på.
Jepp, jag är beroende av datorn för skolan samtidigt som jag inte får skaffa en bra dator för då kommer mitt liv att gå käpprätt åt skogen igen.
Så hur får man en dator att inte klara det minsta i 3D-väg? Helst inte ens gamla spel, men då kommer den väl å andra sidan inte kunna utföra kontorsuppgifter heller.
Vad ska man tänka på? Finns det datorer med uttalat skevt grafikkort? Vad finns det för andra sätt att förhindra spelbarhet?
Citera
2017-11-13, 18:56
  #7
Medlem
Revelationss avatar
Varför inte en lite äldre Dell XPS 15?

Visst är den 15", men den är väldigt slimmad och egentligen lika stor som 14" laptops. De finns även i 13" storlek.
Högt kvalite och riktigt bra tangentbord. Kvalitetsmässigt är den i samma klass som Macbooks som kostar mycket, mycket mer.

Förra gen i7-6700hq CPU som skiljer sig inte mycket från i7-7700HQ.
I Sverige är de dyra men varför köpa i Sverige?
http://www.ebay.co.uk/itm/Dell-xps-1...0AAOSw9eVXVtPo
Citera
2017-11-13, 19:00
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaxdocka
Yes, jag får låna den här tråden. Jag undrar över en sak med att välja ny bärbar dator. Jag har något speciella krav på hur den ska vara.
Jag skriver ganska mycket skolarbete på datorn och därför har jag två huvudsakliga krav: den ska ha
  • ett behagligt och välgenomtänkt tangentbord
  • ganska stor skärm, ju större desto bättre egenligen
Därtill behöver den vara snabb så till vida att den inte ska hänga sig av att ha uppe många tabbar i webbläseraren eller köra flera program. Så jag gissar att den behöver ha stort arbetsminne (8 gig är väl standard?)

Samtidigt behöver den inte vara lätt eller snygg, den får väga hur mycket den vill.

Här kommer stötestenen: Den får inte gå att spela på.
Jepp, jag är beroende av datorn för skolan samtidigt som jag inte får skaffa en bra dator för då kommer mitt liv att gå käpprätt åt skogen igen.
Så hur får man en dator att inte klara det minsta i 3D-väg? Helst inte ens gamla spel, men då kommer den väl å andra sidan inte kunna utföra kontorsuppgifter heller.
Vad ska man tänka på? Finns det datorer med uttalat skevt grafikkort? Vad finns det för andra sätt att förhindra spelbarhet?

Välj en dator som har integrerad grafik i CPU. Dessa går visserligen att spela på, men det är inte njutbart/genomförbart om vi snackar moderna 3D-spel. Jag skulle satsa på en i3 eller i5, senaste eller näst senaste generationen, 16 GB minne (eller 8GB på två kanaler) samt SSD. Då har du en burk som är modern, snabb och bra men inte duger att spela på. Finns en massa på marknaden.
Citera
2017-11-14, 16:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Varför inte en lite äldre Dell XPS 15?

Visst är den 15", men den är väldigt slimmad och egentligen lika stor som 14" laptops. De finns även i 13" storlek.
Högt kvalite och riktigt bra tangentbord. Kvalitetsmässigt är den i samma klass som Macbooks som kostar mycket, mycket mer.

Förra gen i7-6700hq CPU som skiljer sig inte mycket från i7-7700HQ.
I Sverige är de dyra men varför köpa i Sverige?
http://www.ebay.co.uk/itm/Dell-xps-1...0AAOSw9eVXVtPo

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Välj en dator som har integrerad grafik i CPU. Dessa går visserligen att spela på, men det är inte njutbart/genomförbart om vi snackar moderna 3D-spel. Jag skulle satsa på en i3 eller i5, senaste eller näst senaste generationen, 16 GB minne (eller 8GB på två kanaler) samt SSD. Då har du en burk som är modern, snabb och bra men inte duger att spela på. Finns en massa på marknaden.

Tackar och bockar för svar bägge två.
Citera
2017-11-14, 16:14
  #10
Medlem
Macbook pro?
Citera
2017-11-14, 22:29
  #11
Medlem
PhilDunphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaxdocka
Tackar och bockar för svar bägge två.

Skulle följt Kraftfoders råd och köpt mig en Lenovo ThinkPad. Sen för att vidare skydda mig mot spelande hade jag satt in nån Linux distro.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback