• 1
  • 2
2006-01-15, 10:54
Medlem
ojvamysigts avatar
En s pass grav missbildning torde lkare kunna upptcka vldigt tidigt, s jag tror att frgan r vldigt hypotetisk. Men ja, jag skulle trycka. Hrt.
Citera
2006-01-15, 11:38
Medlem
Skulle jag vilja leva om jag fddes i den situationen? Nej.
Skulle jag nska det livet till ngon annan? Nej.

Trycker inte.

Frgan r vilka samvetskval det skulle bli. Svrt att sga.
Citera
2006-01-15, 11:50
Medlem
Det kan bli s jvligt att ngon kommer in och trycker d hjrtat sttt stilla en stund s att det blir ett nnu vrre vrdpaket n det var frn brjan. Kan bli obehagligt att se barnet varje dag i 15 r sedan d man vet vad man stllt till genom att lta bli knappen.
Citera
2006-01-15, 13:13
Medlem
Bottenskraps avatar
Jag skulle trycka. Det faktum att barnet har begrnsade mentala frmgor gr i det hr fallet snarare att jag r mer bengen att trycka, eftersom det d inte r medveten om sin situation p samma stt. Det hade varit jvligare om barnet tvingats till en ovan nmnd tillvaro fast fullt frisk i knoppen. ven om barnet bara lever tills det blir femton r kan de fortfarande f ut ngot av livet, det r bttre att ha existerat ett kort tag n inte alls. Visst skulle livet de nrmsta femton ren bli bra mycket jobbigare fr mig sjlv, men det tycker jag absolut inte r skl nog att lta barnet d.
Citera
2006-01-15, 17:13
Medlem
Jomazis avatar
Jag skulle inte trycka, kanske lmna rummet fr att slippa se och slippa bli beskylld fr det hela.

Jag skulle inte anse ett sdant barn lika vrdefullt som ett friskt, och med alla de kostnader och all den energi det skulle krva (till ingen nytta!) s skulle det snarare "uppta" ett friskt barns plats, allts p stt och viss hindra dess existens.
Adoptera bort r vl ett annat alternativ, om det r lagligt. Verkar ju finnas gott om personer som vill ta hand om sdana barn.
Citera
2006-01-15, 21:29
Bannlyst
Jag tycker att jag vore skyldig mitt barn att lta det d i det lget. Det har nd inget koncept om vem det r eller varfr eller vad som hnder det, bara att det r. Det skulle knnas jobbigt men nd vara det bsta fr alla inblandade.

Ibland p smtimmarna (jobbar natt) har jag funderat om sjlen verkligen r ngot vi fds med eller snarare ngot som kommer till oss gradvis senare.
Ett bra exempel r dementa gamlingar. Demens betyder ju "utan sjl". Till slut str du ju dr vid liv, men totalt avskalad frn allt som gjorde dig till du eller ngon person verhuvudtaget.
Citera
2006-01-16, 00:54
Medlem
CurryCurres avatar
Att frskona en annan varelse frn en garanterad tillvaro av konstant lidande r en barmhrtighetsgrning. Men om barnet har mjlighet att i framtiden uppleva ngon lycka, kan man inte frvgra barnet livet med argumentet barmhrtighetsgrning. Vi kan inte veta hur barnet upplever sin situation - r det gravt mentalt handikappat kan det kanske inte begripa sin egen olycka eller lycka i sdana termer som vi r vana vid.

Att utslcka ett liv som saknar identitet skulle enligt mnga filosofer vara helt frsvarbart. Dock r framtiden alltid svr att utsga. r lkarnas diagnos korrekt? Har felbedmningar gjorts tidigare? Dessa tvivel skulle gnaga mig om jag valde att lta mitt barn d.

Jag skulle finna att jag med stor sannolikhet inte var kapabel att fatta och m bra av ett beslut som vgde t endera hllet om jag stlldes infr ett snt beslut. Det r mjligt att jag hade lagt beslutet t det genom att singla slant, fr att bespara mig framtida vndor.
Citera
2006-01-16, 01:01
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Vilken angreppsvinkel anvnder den gode utalitaristen? vervger lttnaden av att slippa arbetsbrdan och besvikelsen strre n faran att ha rubbat livets okrnkbarhet som i lngden kan bli en negativ pverkan p ditt liv.
Saknar livet vrde fr den som r ofrmgen att ta till sig det?

Barnet var inte livsdugligt, det duger som argument t mig fr att inte trycka p larmknappen.

Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Kan det finnas ett egenvrde fr allmnheten att hlla de gravt handikappade vid liv fr att gldja sig sjlva ver sin egen dmjukhet infr existensen? Leder gallringen av de gravt handikappade oterkallerligen till ett elit-samhlle nazistyle dr endast de perfekta tillts existera?

Nej, ngot elit-samhlle kommer vi inte att f. Den slutsatsen drar jag p basis av att man redan i dagslget kan vlja abort fram till en viss vecka om det skulle visa sig att fostret r vanskapt. Jag personligen har inga problem att ka denna tidsram tills efter barnet r ftt.
Citera
2006-01-16, 01:09
Bannlyst
Gor at andra som du vill att dom skall gora at dem.

Jag skulle vilja do om jag hade nagra allvarligare missbildningar, jag skulle fan bli forbannad om jag visste att nagon hade tryckt pa knappen under overvagan att inte gora det.

Sattet vi haller folk med defekter vid liv i dagslaget ar sjukt. Folk backar upp det med att vara humanitara, men i min syn ar det raka motsatsen. Det ar ohumant att tvinga nagon att leva ett liv med en massa begransningar pga av ens skada. Om en manniska maste hallas vid liv, och leva via artificiell hjalp ska personen i fraga inte leva. Det ar onaturligt, och onaturliga saker leder i langden till daliga saker i min syn.

Peace.
Citera
2006-01-16, 01:36
Medlem
CurryCurres avatar
Alla lever vi med begrnsningar, fastn vi kanske inte ser det p det viset. I en annan del av verkligheten kanske det finns varelser som skulle finna ett normalt jordeliv outhrdligt och fyllt av plgor och begrnsningar.

Givetvis beror det p begrnsningarnas omfattning, men personligen r jag en anhngare av tron att mnniskan kan besegra de allra flesta utmaningar, om viljan till det finns. Men det krver allts ett hyfsat sunt fungerande medvetande och identitetsknsla. Saknas det, se mitt inlgg ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in