2019-11-30, 01:29
Medlem
killawifes avatar
Det är dumt att stirra sig blind på priset. Det skiljer inte enormt på de dyrare och billiga hjälmarna utan handlar mycket om märke och stil. I de tester Mc-tidningar gör så är det billiga hjälmarna lika säkra som de dyrare. Mycket viktigare är att hjälmen sitter bra på huvudet och är bekväm att åka med. Har du glasögon så brukar s.k öppningsbara hjälmar vara att föredra. Och en hjälm med solvisir är också ett hett tips då det lätt kan bli jobbigt om man ska köra en längre sträcka med tonat visir på kvällen.

Själv har jag en Shoei XR-1100 som är rätt tyst och gudomligt skön. Jag har även en visirväska så jag brukar ha med mig ett klart visir när jag kör nån längre sträcka. Jag köpte faktiskt min hjälm begagnad på tradera för en bråkdel av nypriset.
Citera
2019-12-01, 19:57
Medlem
Sightnesss avatar
Vilken typ av hoj ska du köra?
Citera
2020-02-11, 03:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J4ckass4urus
jag hade runt 62cm tror jag, så det blev antingen trång XL eller löst-sitande XXL för mig
I det läget som frisyren bestämmer vilken hjälmstorlek som är lämplig, har samma problem och med vinterkalufsen får man nästan använda skohorn och vaselin för att få på hjälmen medans 64 efter vårklippning sitter så löst att om man vrider snabbt på huvudet så står hjälmen still.

Borde ha en hjälm för sommaren och en hjälm för vintern.
Citera
2020-02-13, 20:37
Medlem
Lichkings avatar
Är i samma båt här, Kollat en del på öppningsbara hjälmar på nätet, Blir givetvis att testa innan köp. Schubert C4 Pro eller Shoei Neotec 2 Excursion TC-6.

Någon med erfarenhet av just dessa hjälmar som har några ord om de?
Citera
2020-02-14, 23:01
Medlem
che3s avatar
Det viktigaste man ska tänka på när man köper hjälm är att öronen får plats i hjälmen
Citera
2020-02-16, 17:29
Medlem
Surcans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Precis, huvud är formade olika och det är även hjälmar. Det som är bekvämt på en person klämmer på en annan.

Sen finns det många typer av hjälmar, så det är kanske det första att avgöra.
Som ovan nämnde. Alla huvuden är ju olika så bara för att jag säger att "denna" hjälm är bra så är den kanske inte det för dig. Åk till ett stort mc varuhus och testa flera hjälmar. Är det bästa.
Citera
2020-02-16, 19:41
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichking
Är i samma båt här, Kollat en del på öppningsbara hjälmar på nätet, Blir givetvis att testa innan köp. Schubert C4 Pro eller Shoei Neotec 2 Excursion TC-6.

Någon med erfarenhet av just dessa hjälmar som har några ord om de?
Jag har en Neotec 2. Väldigt skön med bra passform och framförallt låg ljudnivå.
Schubert är fina men jag tycker de är för dyra i förhållande till vad man får för pengarna.
Citera
2022-06-13, 12:43
Medlem
Skogswalds avatar
Hur mycket säkrare är kolfiber jfr. mot PVC för material? Det skiljer ju en del i pris men han som höll Risk-1:an med oss vidhöll vikten av att ALDRIG snåla på denna materialfråga utan att plasthjälmar är ett absolut no-no när man kör MC. Duger kanske till mopedister, men på tung hoj ger de otillräckligt skydd.
Citera
2022-06-14, 01:43
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Hur mycket säkrare är kolfiber jfr. mot PVC för material? Det skiljer ju en del i pris men han som höll Risk-1:an med oss vidhöll vikten av att ALDRIG snåla på denna materialfråga utan att plasthjälmar är ett absolut no-no när man kör MC. Duger kanske till mopedister, men på tung hoj ger de otillräckligt skydd.

Det är ingen sån skillnad. Att man säger så tyder bara på okunskap. Idag finns hjälmar i en uppsjö olika material och plasthjälmar kan vara minst lika bara som glasfiber eller kolfiber. Normalt sett om man kraschar så skyddar alla godkända hjälmar huvudet alldeles utmärkt. Bara kolla på lite tester så ser du att det inte skiljer nämnvärt i skydd mellan en hjälm för 1000:- och en för 13000:-. Det är inte det man betalar för utan annat.

https://www.mchjalm.se/tester-av-MC-hjalmar
Citera
2022-06-14, 07:49
Medlem
snomoss avatar
Det är mycket viktigt att hjälmen är skön även efter en lång tur.

Jag har två hjälmar men min integral hjälm (Shoei) som är en mycket bra hjälm trycker mot mitt högra öra efter ett par timmar. Jäkligt obehagligt. Min öppna Arai gör inte det så den används vid turer längre än 30 mil. Dock funkar Shoei mycket bra för kortare turer
Citera
2022-06-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald

En plasthjälm studsar mot underlaget ungefär som en fotboll. Prova gärna med en gammal hjälm.

Glas/kolfiber tar upp kraften o studsar inte o ger mindre skador vid olycka typ whiplash mm.

Håller med övriga skribenter - prova, prova o prova.
Beroende på mc tycker jag att det är viktigt med en hjälm som inte släpper igenom motorljudet så mkt. Men det är en smaksak o beroende på motorljudet/skramlet.
Citera
2022-06-14, 14:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Beroende på mc tycker jag att det är viktigt med en hjälm som inte släpper igenom motorljudet så mkt. Men det är en smaksak o beroende på motorljudet/skramlet.
Finns lösningar på det också, dessa kör jag med dämpar utan att ta bort ljud helt

https://www.kronansapotek.se/SwedSafe/p/819647/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in