2017-10-27, 21:34
Medlem
Gautamas avatar
Förr räckte det att komma på nåt i stil med att man kan svetsa ihop några stålrör och sätta hjul på dem så har man en cykel. Sen kunde näste man komma på att om man använder olika storlekar på kugghjul så kan man få olika utväxling på cykeln, osv. Om man idag ska ligga i framkant när det gäller tekniska landvinningar så tävlar man med folk som Elon Musk. Vi snackar alltså att man måste låsa in sig på ett universitet i tio för att ens kunna lägga sig på samma nivå som dagens banbrytande innovatörer.

Fast å andra sidan så har man ju idag all världens information vid sina fingerspetsar, vilket borde göra det lättare att samla fakta och även inspiration till nya idéer.

Vad tror ni?

Jag tror det var betydligt lättare förr.
Senast redigerad av Gautama 2017-10-27 kl. 22:03.
Citera
2017-10-27, 21:42
Medlem
Dan andersson var speciell här.
jag sitter o ..

Det var inte lättare förr.. vi hade olika kunskaper och förutsättningar.
Citera
2017-10-27, 22:39
Medlem
rebekks avatar
Alltid lätt att va eftersmart.

Mr. Musk är väl inte själva hjärnan bakom själva molekylerna? Han är väl snarare spindeln i nätet som gjort något av sin ide och sin vision. Precis som Jobs inte var den som gjorde det "krångliga" tekniska, utan snarare stod för det innovativa och tänkandet utanför boxen.
Citera
2017-10-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Fast å andra sidan så har man ju idag all världens information vid sina fingerspetsar, vilket borde göra det lättare att samla fakta och även inspiration till nya idéer.

Till frågan hur Mr. Musk lärt sig så mycket om hur man bygger rymdfarkoster ska han ha svarat: "I read books." Det finns ju idag ingen riktig övre gräns för vad man med tillräckligt med flit och snille kan åstadkomma.
Citera
2017-10-27, 23:22
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Alltid lätt att va eftersmart.

Mr. Musk är väl inte själva hjärnan bakom själva molekylerna? Han är väl snarare spindeln i nätet som gjort något av sin ide och sin vision. Precis som Jobs inte var den som gjorde det "krångliga" tekniska, utan snarare stod för det innovativa och tänkandet utanför boxen.

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Till frågan hur Mr. Musk lärt sig så mycket om hur man bygger rymdfarkoster ska han ha svarat: "I read books." Det finns ju idag ingen riktig övre gräns för vad man med tillräckligt med flit och snille kan åstadkomma.
Ok, men ni fattar vad jag menar. Förr kunde man ju uppfinna banbrytande grejer utan att känna till massa avancerade ekvationer och annan skit. Nu är ju allt så avancerat att man somnar bara börjar tänka tanken att skapa en banbrytande teknik inom något område. Måste ha varit betydligt enklare förr = krävts mindre ansträngning och kunnande för att uppfinna något som hela världen kan ha nytta av.
Citera
2017-10-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Ok, men ni fattar vad jag menar. Förr kunde man ju uppfinna banbrytande grejer utan att känna till massa avancerade ekvationer och annan skit. Nu är ju allt så avancerat att man somnar bara börjar tänka tanken att skapa en banbrytande teknik inom något område. Måste ha varit betydligt enklare förr = krävts mindre ansträngning och kunnande för att uppfinna något som hela världen kan ha nytta av.

Jag fattar. Vi har ju förmågan att lära oss av varandra och att ständigt utöka den samlade kunskapsbasen, först genom det talade språket, sedan genom skrift, därefter på större skala genom boktryckarkonst och nu idag via internet. En innovatör som Elon funderar på nästa steg i form av trollkarlshattar.
Citera
2017-10-27, 23:43
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag fattar. Vi har ju förmågan att lära oss av varandra och att ständigt utöka den samlade kunskapsbasen, först genom det talade språket, sedan genom skrift, därefter på större skala genom boktryckarkonst och nu idag via internet. En innovatör som Elon funderar på nästa steg i form av trollkarlshattar.
Men ju mindre den samlade kunskapsbasen är, desto mindre ansträngning krävs det ju för att ta in allt, och sen även utöka den.
Citera
2017-10-29, 12:07
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Ju mer information som finns desto lättare att använda den på nya sätt. Det är alltså lättare att vara kreativ idag än för 1000 år sedan.
Citera
2017-10-30, 12:24
Medlem
Citat:

Varför inte titta på att uppfinna en effektiv och billig mekanisk vattenrenare? Det krävs inte mer kunksap än vad som finns i en passiv kaffekokare. Eller för den delen i hur man bygger en cykel.

Jag förstår din frågeställning och har även själv ställt mig samma fråga. Något jag tror alla gör någon gång i livet. Men som flera andra redan skrivit, så har du all möjlighet idag att uppfinna nya saker. Främst för att en god idé oftast är en samlad lösning av flera andra problem med tillhörande lösningar. Hjulet blev till vagnen, som blev till bilen. Hjulet var förutsättningen för bilen, men även stålet, förbränningsmotorn, växellådan, styret (från cykeln). Du ser vart detta är på väg...

Med internet och den största samlade kunskapen i mänsklighetens historia - och det faktum att mat och hygien inte tar upp en stor del av din vardag - har du idag större möjligheter att uppfinna något än vad Da Vinci gjorde. Med det sagt är det inte säkert att du är lämpad till att göra just det. Din styrka kanske rent av ligger i den filosofiska aspekten av uppfinnandet. Dvs nya teorier och reflektioner kring ämnen som är mer "handfasta". Nya teorier är lika viktiga som nya tekniska framsteg. Det ena föder det andra och ringarna på vattnet har en förmåga att hitta varandra i vad vi kallar den mänskliga utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in