Citat:
Ok, men ni fattar vad jag menar. Förr kunde man ju uppfinna banbrytande grejer utan att känna till massa avancerade ekvationer och annan skit. Nu är ju allt så avancerat att man somnar bara börjar tänka tanken att skapa en banbrytande teknik inom något område. Måste ha varit betydligt enklare förr = krävts mindre ansträngning och kunnande för att uppfinna något som hela världen kan ha nytta av.
Varför inte titta på att uppfinna en effektiv och billig mekanisk vattenrenare? Det krävs inte mer kunksap än vad som finns i en passiv kaffekokare. Eller för den delen i hur man bygger en cykel.
Jag förstår din frågeställning och har även själv ställt mig samma fråga. Något jag tror alla gör någon gång i livet. Men som flera andra redan skrivit, så har du all möjlighet idag att uppfinna nya saker. Främst för att en god idé oftast är en samlad lösning av flera andra problem med tillhörande lösningar. Hjulet blev till vagnen, som blev till bilen. Hjulet var förutsättningen för bilen, men även stålet, förbränningsmotorn, växellådan, styret (från cykeln). Du ser vart detta är på väg...
Med internet och den största samlade kunskapen i mänsklighetens historia - och det faktum att mat och hygien inte tar upp en stor del av din vardag - har du idag större möjligheter att uppfinna något än vad Da Vinci gjorde. Med det sagt är det inte säkert att du är lämpad till att göra just det. Din styrka kanske rent av ligger i den filosofiska aspekten av uppfinnandet. Dvs nya teorier och reflektioner kring ämnen som är mer "handfasta". Nya teorier är lika viktiga som nya tekniska framsteg. Det ena föder det andra och ringarna på vattnet har en förmåga att hitta varandra i vad vi kallar den mänskliga utvecklingen.