2017-10-27, 20:38
Medlem
Hej, jag kliade min hund och kom åt någon tagg eller nåt som han fått i pälsen, det är en ganska ung hund som blev jätterädd och bet mig i handen.

Det blev några mindre bithål, en i handflatan och två på tummen. De är inte stora men de började blöda. Jag gick direkt in i köket och tvättade flera gånger med tvål och vatten. Sedan hade jag desinfektionsmedel på såret.

Men, som hypokondriker, är jag ändå orolig. Jag ringde 1177 och de sa att jag skulle avvakta och se om det började göra jätteont eller svullna väldigt mycket. Men de har ju inte sett såren så de kan ju inte avgöra över telefon.

Jag är dock uppe i norrlands skogar i cirka två veckor nu, har inte nära direkt till närmsta sjukhus eller så, så skulle gärna undvika att åka in om jag inte absolut måste.

Vad tror ni chansen är för någon bakterieinfektion? Eller stelkram som jag också fruktar.

Jag är 28 år och vad jag vet har jag fått alla sprutor som liten, den senaste stelkrampssprutan tog jag när jag var cirka 10-11, cirka 18 år sedan. Borde jag vara säker då?

Det jag kan göra är att avvakta, men är ändå orolig, någon med erfarenhet som kan ge tips?
Citera
2017-10-27, 21:04
Medlem
RonHowards avatar
Sansa dig. Du har väl tvättat såret och lagt ett förband?

I och med att det är din hand så kommer du känna en dunkande känsla om det är så att det blir en infektion. Blir det en infektion så är det en god idé att uppsöka vårdcentral, men du kan vänta tills dess. Det är inte så att du faller ihop och dör för att en hundvalp bitit dig. Möjligtvis om hundvalpen är en adoptionshund som smugglats in illegalt från typ Portugal eller Brasilien..
Citera
2017-10-27, 21:24
Medlem
Okej, men hur vet jag om det är infekterat.

Jag har ju ont i hela handen redan och det har knappt gått en timme. Är det kanske bara smärtan från sjävla trycket i bettet (ung hund men ganska stor).

Såren är små och ser bra ut hittills men jag kan ju inget om sår.

Hur lång tid brukar det ta innan man märker av en infektion?
Citera
2017-10-27, 21:31
Medlem
Du beskriver dig själv som hypokondriker vilket verkar vara det egentliga problemet. "Hundbettet" är inget du behöver oroa dig för. Koppla av och ha en skön kväll.
Citera
2017-10-27, 21:39
Medlem
cacas avatar
Risk för stelkramp finns beroende på hur många ggr du har vaccinerats mot det, har du bara fått tre sprutor så håller de bara 10år, har du däremot tagit 4 så ska det vara ok i 20 år.
Just katt och hund bett kan ge stelkramp.
Så kolla hur långt skydd du har och var lite obs...
Citera
2017-10-27, 21:42
Medlem
Hundbett brukar sällan bli infekterade - däremot kattbett.
Du behöver inte oroa dig , har du punkterat en led kan du dock få problem .
Rodnad,svullnad, värme, dunkande känsla och smärta är tecken på infektion och du skall ha alla fem symptomen.

slappna av
Citera
2017-10-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Okej, men hur vet jag om det är infekterat.

Jag har ju ont i hela handen redan och det har knappt gått en timme. Är det kanske bara smärtan från sjävla trycket i bettet (ung hund men ganska stor).
En infektion tar längre tid än så. Det du känner nu är bara en helt naturlig smärta pga traumat. Så länge det stannar vid ett blåmärke och rodnad runt såret i morgon kan du ta det lugnt. Jag antar du haft sår förut så du vet hur normal läkning ser ut.

Stelkramp diagnosticeras mindre än en gång per år i Sverige i och med att folk vaccineras som barn, så det är inte något man måste vara direkt rädd för.
Citera
2017-10-27, 21:54
Medlem
Okej, tack för svar, får hoppas att det löser sig.

Vet inte exakt hur många gånger jag vaccinerats, borde väl vara som alla andra, vilket vad jag förstått är 4a? Vet att mamma såg till att jag fick massa grejer som väldigt liten men varken hon eller jag minns, ringde henne.

Men vet att jag fick en när jag var typ 11, borde varit den fjärde då.
Citera
2017-10-27, 22:20
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Okej, tack för svar, får hoppas att det löser sig.

Vet inte exakt hur många gånger jag vaccinerats, borde väl vara som alla andra, vilket vad jag förstått är 4a? Vet att mamma såg till att jag fick massa grejer som väldigt liten men varken hon eller jag minns, ringde henne.

Men vet att jag fick en när jag var typ 11, borde varit den fjärde då.
Som någon annan har sagt så är stelkramp extremt ovanligt, så det hade jag inte oroat mig för. Däremot led- eller senskideinfektion. Avvakta någon dag/timmar och se hur det utvecklar sig.
Citera
2017-10-28, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Just katt och hund bett kan ge stelkramp.

Om hunden ätit jord etc. Det finns inte stelkrampsbakterier i hundars eller katters munnar.
Samma risk genom ett hund/katt-bett som att tja, riva sig på en spik.

Du märker om det börjar rinna gult ur såret. Om det sprider sig en rodnad runt som växer, nu snackar vi gamla 5-kronan i storlek, inte 1mm, så söker du vård.
Citera
2017-10-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Sansa dig. Du har väl tvättat såret och lagt ett förband?

I och med att det är din hand så kommer du känna en dunkande känsla om det är så att det blir en infektion. Blir det en infektion så är det en god idé att uppsöka vårdcentral, men du kan vänta tills dess. Det är inte så att du faller ihop och dör för att en hundvalp bitit dig. Möjligtvis om hundvalpen är en adoptionshund som smugglats in illegalt från typ Portugal eller Brasilien..

Du verkar inte veta hur farligt det kan bli av ett hundbett om man har otur? Pasteurella är inget att leka med. Och ca hälften av alla hundar är bärare av det. Bett som punkterar huden skall alltid hållas under uppsikt med tanke på infektioner.
Citera
2017-10-28, 11:26
Medlem
tror att du överlever..
Blev själv huggen i munnen på min 5 års dag. Tänderna är fortfarande snea där men jag överlevde. Men har för mig att en stelkrampspruta kan vara bra och ta o sen inte tänka mer på det. Hur gick det med hunden då ? Fick du ut taggen, måste ha gjort riktigt ont om den högg dig så hårt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in