2017-10-27, 18:32
Medlem
wowvadintressants avatar
Jag skall betala en faktura till ett företag för en beställning som jag har gjort. Bankgiro finns angivet på fakturan, likaså fakturanummer, kundnummer samt ordernummer. Inga instruktioner om vad som skall anges som OCR finns, vare sig på fakturan eller på deras hemsida. Jag tänkte ange fakturanumret som OCR-nummer, men i bankappen blir OCR-fältet "inaktiverat", så att säga, när jag har fyllt i bankgironumret och appen har sökt upp företagsnamnet.

Hur är detta tänkt att funka egentligen? Jag tror inte mottagande företag känner till min bankkonto, möjligen att de kan matcha namnet på betalaren med summan på fakturan, men det känns lite långsökt. Nu har företagets kundservice stängt för helgen, så jag kan inte kontakta dem förrän på måndag.
Citera
2017-10-27, 18:40
Medlem
CC75s avatar
Hej

Måste du fylla i OCR? Jag brukar kunna fylla i "meddelande" och där skriver jag fakturanumret. Det ska funka.

// CC
Citera
2017-10-27, 18:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wowvadintressant
Jag skall betala en faktura till ett företag för en beställning som jag har gjort. Bankgiro finns angivet på fakturan, likaså fakturanummer, kundnummer samt ordernummer. Inga instruktioner om vad som skall anges som OCR finns, vare sig på fakturan eller på deras hemsida. Jag tänkte ange fakturanumret som OCR-nummer, men i bankappen blir OCR-fältet "inaktiverat", så att säga, när jag har fyllt i bankgironumret och appen har sökt upp företagsnamnet.

Hur är detta tänkt att funka egentligen? Jag tror inte mottagande företag känner till min bankkonto, möjligen att de kan matcha namnet på betalaren med summan på fakturan, men det känns lite långsökt. Nu har företagets kundservice stängt för helgen, så jag kan inte kontakta dem förrän på måndag.

Du kan inte ange fakturanummer som OCR-nummer, det är två helt olika saker. Fakturanummer anger du som meddelande. Ditt bankkonto spelar ingen roll för mottagaren.
Citera
2017-10-27, 18:53
Medlem
wowvadintressants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej

Måste du fylla i OCR? Jag brukar kunna fylla i "meddelande" och där skriver jag fakturanumret. Det ska funka.

// CC
Det är det konstigaste med det hela, det finns inget meddelandefält, i alla fall inte i appen. Jag skall kolla i webbversionen och se om det finns där!

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du kan inte ange fakturanummer som OCR-nummer, det är två helt olika saker. Fakturanummer anger du som meddelande. Ditt bankkonto spelar ingen roll för mottagaren.
Det brukar väl stå ungefär "ange fakturanummer som OCR-nummer" på vissa fakturor? Det kanske jag har drömt bara...
Citera
2017-10-27, 18:56
Medlem
wowvadintressants avatar
Det fanns ett meddelandefält i webb-banken, så där skrev jag "Faktura <nummer>"! Tack för all hjälp
Citera
2017-10-27, 18:59
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Har de inget OCR-nummer har de endast manuell hantering och då skriver man ett meddelande som tidigare nämnts. OCR-nummer används om företaget har automatiserad hantering.

Lämnar du blankt meddelande kommer företaget ändå få lite information av avsändaren.
Din bank lämnar ut den adressinformation som de har fått av dig när du betalar med BG.

wowvadintressant
Gata 1
11111 Stad

De kan alltså ganska lätt lista ut vem pengarna kommit ifrån - dock är det rekommenderat att lämna något meddelande så de snabbare kan hitta dig i sitt egna system som order eller fakturanr.
Citera
2017-10-27, 19:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det brukar väl stå ungefär "ange fakturanummer som OCR-nummer" på vissa fakturor? Det kanske jag har drömt bara...

Det har jag aldrig sett, trots fakturabetalande i många decennier.
Citera
2017-10-27, 19:07
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Det fanns ett meddelandefält i webb-banken, så där skrev jag "Faktura <nummer>"! Tack för all hjälp

Gott att det ordnade sig.

// CC
Citera
2017-10-27, 19:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Appar är tyvärr alldeles för ofta alldeles för otillräckliga då alla funktioner inte finns. Fast nog tycker man att både OCR- och meddelandefält ska finnas i en betalapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in