Citat:
Ursprungligen postat av
wowvadintressant
Jag skall betala en faktura till ett företag för en beställning som jag har gjort. Bankgiro finns angivet på fakturan, likaså fakturanummer, kundnummer samt ordernummer. Inga instruktioner om vad som skall anges som OCR finns, vare sig på fakturan eller på deras hemsida. Jag tänkte ange fakturanumret som OCR-nummer, men i bankappen blir OCR-fältet "inaktiverat", så att säga, när jag har fyllt i bankgironumret och appen har sökt upp företagsnamnet.
Hur är detta tänkt att funka egentligen? Jag tror inte mottagande företag känner till min bankkonto, möjligen att de kan matcha namnet på betalaren med summan på fakturan, men det känns lite långsökt. Nu har företagets kundservice stängt för helgen, så jag kan inte kontakta dem förrän på måndag.
Har de inget OCR-nummer har de endast manuell hantering och då skriver man ett meddelande som tidigare nämnts. OCR-nummer används om företaget har automatiserad hantering.
Lämnar du blankt meddelande kommer företaget ändå få lite information av avsändaren.
Din bank lämnar ut den adressinformation som de har fått av dig när du betalar med BG.
wowvadintressant
Gata 1
11111 Stad
De kan alltså ganska lätt lista ut vem pengarna kommit ifrån - dock är det rekommenderat att lämna något meddelande så de snabbare kan hitta dig i sitt egna system som order eller fakturanr.