Friatider är ju sköna som försöker få det till att männen pekas ut oskyldigt. Jag tror säkert det förekommer, men definitivt inte att en man pekas ut oskyldigt av flera tjejer. Dessutom är det betydligt vanligare att tjejer blir utsatta för trakasserier än man tror. Jag har själv haft manliga kollegor som tyckt att jag skulle känna på deras kuk för den är så stor och tryckt upp mig mot en vägg. Personligen tar jag inte det så himla hårt utan jag kan hantera de situationerna på egen hand utan problem. Situationerna har aldrig fått mig att känna mig utsatt och i de 2 fall då någon tafsat uppenbart på krogen har jag gett snubbarna en rak höger. Jag tycker definitivt att friatider har en sjuk vinkling även om jag även anser att vi måste lära unga kvinnor att säga ifrån och stå på sig. Dåliga beteenden uppstår av 2 anledningar. 1.att en grupp får det normaliserat och 2. av att andra inte säger ifrån.
Tillskillnad från de som är väldigt vridna åt ett håll anser jag att man måste angripa det från 2 håll och det är totalt kontraproduktivt att påstå att det är ett manligt beteenden. Det är inte en medfödd instinkt att bete sig dräggigt, män är inte födda till hemska monster (merparten är faktiskt väldigt bra). Det är bra att ämnet diskuteras men det är helt sjukt att debatten åter ska vinklas till "alla män" och sen att "alla kvinnor" är si eller så.
Varför kan vi inte bara konstatera att shit, det här var större än vi trodde. Hur löser vi det så att folk slipper må dåligt, så att pojkar förstår att det inte är okej och hur lär vi flickor sitt egenvärde och ger dem styrka att säga ifrån direkt.
Lite OT men jag vart så arg