Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-27, 08:57
Medlem
mjohan84s avatar
Förr var man tvungen att lära sig mycket utantill , t ex telefonnnummer , kontonr till sitt bankkonto , koder osv osv

Nu : touchid på telefonen, alla nummer ligger där i osv

En yngre tjej på banken blev chockad när jag rabblade upp mitt kontonr ( 4 plus 7 siffror ) men lärde mig detta då man hade telefonbank...

Så min fråga är då : blir vi sämre på att minnas t ex siffer-följder?

Lär sig hjärnan att man alltid har telefonen till hands och därmed inte behöver ha sakerna i minnesbanken där uppe (hjärnan)
Citera
2017-10-27, 10:02
Medlem
SerieSpetsarens avatar
Ja, antagligen, ju mer man övar på något ju bättre bli man, ju mindre man övar ju sämre blir man. Jag tror inte att vi fysiskt blir sämre utan det är väl mer mentalt då vi helt enkelt inte övar lika mycket som förr.

Tycker att det känns som en ganska logisk slutsats, rätta mig om jag har fel.
Citera
2017-10-27, 10:19
Medlem
lemonzhellos avatar
Ja.

Läsvärt från förra veckans Fokus om just detta:

https://www.fokus.se/2017/10/priset-att-ha-standig-hjarnkoll/
Citera
2017-10-27, 10:21
Medlem
insectqueen27s avatar
Intressant fråga. Att folk nu för tiden inte har memorerar sifferföljder som kontonummer och telefon nummer då detta ej längre är nödvändigt säger ingenting om vår förmåga att memorera dessa. Våra hjänrnor är dom samma och vi har samma kapacitet att lära oss sifferföljder.

Men det är klart, om man som dom yngre idag aldrig behövt lära sig något längre nummer så är det nog svårare att lära sig det pga ovana. Men det har inte att göra med själva minnet.
Citera
2017-10-27, 10:22
Medlem
Absolut. Den unga personalen på fik kan inte hålla i minnet en sek vilken bulle man beställde till kaffet.
Citera
2017-10-27, 10:51
Medlem
PTHJs avatar
Det är illa att inte längre kunna telefonnummer, glömde min telefon och behövde komma i kontakt med frugan, fan jag kunde inte numret, hade alltid bara använt kontakter i telefonboken och enda gången jag slagit numret var när jag lade till numret till mina kontakter. I yngre dagar kunde man många telefonnummer utantill.
Citera
2017-10-27, 11:56
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Det är illa att inte längre kunna telefonnummer, glömde min telefon och behövde komma i kontakt med frugan, fan jag kunde inte numret, hade alltid bara använt kontakter i telefonboken och enda gången jag slagit numret var när jag lade till numret till mina kontakter. I yngre dagar kunde man många telefonnummer utantill.

Jo, de enda nummer man minns numera är väl 4-5 st. Uteslutande gamla fasta telefoner.
Citera
2017-10-27, 12:06
Medlem
Kipps avatar
Förr överfördes historier och kunskap muntligt och det var inte ovanligt att kunna oerhört långa berättelser och mängder kunskap i minnet. Nuförtiden behövs det inte och därav så slumrar den förmågan.
Citera
2017-10-28, 14:24
Medlem
Och vad är vitsen med att kunna rabbla upp massa skit som banknummer, telefonnummer och liknande utantill?
Citera
2017-10-28, 19:47
Bannlyst
Tror att det varierar från person till person. Jag har fått ett bättre sifferminne av alla koder som ska ihågkommas. Avses endast elektroniska hjälpmedel? Jag har nämligen svårt att tro att en tumstock och en hammare försämrar minnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in