2020-08-08, 09:34
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jo då och han tycker dessutom att domen är hård.
"Ett år och nio månaders fängelse. Ett ganska hårt straff, om vi ser till praxis för vållande till annans död."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGo98V/rattssakerheten-som-viktigast-for-de-mest-avskyvarda-brotten

Haha, hans jobb är verkligen att trolla och provocera och skapa såkallat "näthat" mot sin egen person.
Citera
2020-08-09, 01:07
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Jo då och han tycker dessutom att domen är hård.
"Ett år och nio månaders fängelse. Ett ganska hårt straff, om vi ser till praxis för vållande till annans död."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGo98V/rattssakerheten-som-viktigast-for-de-mest-avskyvarda-brotten

Jag har inte koll på vad praxis är för vållande till annans död är, har Oisin fel?
Citera
2020-08-09, 02:11
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Haha, hans jobb är verkligen att trolla och provocera och skapa såkallat "näthat" mot sin egen person.
Nja, ibland () är han ute i "IRL", det inträffar, som framkommit, t.ex. på restaurang Kvarnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Varför hyser han ilska och viss misogyniteti gentemot kvinnor?
Jag tror inte att han är särskilt fientligt inställd mot just kvinnor (men jag kan inte svära på saken), jag tror att han är klipsk nog för att inse att om han går på så där mot en man, med samma grad av aggression och med förolämpningar av samma tyngd, i en alkoholindränkt miljö, är det stor risk att han får käkbenet slaget ur led, eller de måttligt välvårdade tänderna ... ja, du fattar.

Jag tror att han är fysiskt feg, eller fysiskt mycket bekväm.
Citera
2020-08-09, 03:33
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Jag har inte koll på vad praxis är för vållande till annans död är, har Oisin fel?
Enligt 3 kap. 7 § brottsbalken döms man för vållande av annans död till upp till två års fängelse för brottet eller till böter om brottet anses ringa. Om brottet anses grovt skall fängelsestraffet bli mellan ett och sex år.

Hur domen definieras ger ju också till vilket spann strafflängden ska sättas. Om Oisin har fel eller inte går inte att säga utan beror ju mera på hur man själv tycker. Generellt skulle jag nog hålla med den jag svarade om att Oisin nästan alltid anser att straffen är för höga.
Citera
2020-08-09, 03:55
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Enligt 3 kap. 7 § brottsbalken döms man för vållande av annans död till upp till två års fängelse för brottet eller till böter om brottet anses ringa. Om brottet anses grovt skall fängelsestraffet bli mellan ett och sex år.

Hur domen definieras ger ju också till vilket spann strafflängden ska sättas. Om Oisin har fel eller inte går inte att säga utan beror ju mera på hur man själv tycker. Generellt skulle jag nog hålla med den jag svarade om att Oisin nästan alltid anser att straffen är för höga.

Fast i denna krönika tycker jag inte Oisin tar ställning till straffets längd utan sätter det endast i relation till praxis. Fokus i krönikan är väl på hur åtalet har vittrat sönder i brist på bevis. Och slutklämmen är att det är bra med rättssäkerhet.
Citera
2020-08-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det är mycket möjligt, men han är nog lite för smart för att säga det. Lantisar är så vagt så att det inte träffar någon särskild.

Hans f.d. AB-kollega Tore S Börjesson fick gå efter att ha farit ut i berusade näthot (knappast allvarliga) mot Jimmie Åkesson. Där fanns också en bakgrund av trakasserier på redaktionen.

Cantwell håller en så pass god nivå att tidningen faktiskt skulle förlora i kvalitet på att kicka honom. Börjesson och Virtanen var i stort sett förbrukade när de blivit för gamla för att hänga med i popkulturen.

Gillar faktiskt Oisin Cantwell ganska bra, en helt annan nivå på honom än Virtanen. Hans övertramp på twitter är väl mer av karaktären grodor, det skulle bli rätt trist om alla uttryckte sig polerat hela tiden. Har inte särskilt mycket emot Ivar Arpi eller Hanif Bali heller egentligen, men hatet mot Oisin Cantwell här på flashback känns mer som att det kommer från "utplåna hela vänstern"-gänget som tycker det är helt ok när deras egna uttrycker sig jävligt mycket grövre. = Dubbelmoral.
Citera
2020-08-09, 17:34
Bannlyst
Jag ogillar honom för att jag tycker han skriver en massa skit hela tiden. Och hans namn blir dessutom Oh I sin , can't well
Citera
2020-08-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Jag ogillar honom för att jag tycker han skriver en massa skit hela tiden. Och hans namn blir dessutom Oh I sin , can't well

Det första är väl en smaksak, jag tycker inte han skriver en massa skit utan att det mesta brukar vara tänkvärt. Att han snarast brukar bedöma att straff är för hårda i förhållande till lagen, ja, hellre det än motsatsen. Men då får han "bura in och släng bort nyckeln"-pöbeln emot sig och det kräver guts.
En civiliserad snubbe, helt enkelt.
Det andra är ju lite kul förstås. Snyggt namn men lite absurt.
Citera
2020-08-09, 21:20
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Det första är väl en smaksak, jag tycker inte han skriver en massa skit utan att det mesta brukar vara tänkvärt. Att han snarast brukar bedöma att straff är för hårda i förhållande till lagen, ja, hellre det än motsatsen. Men då får han "bura in och släng bort nyckeln"-pöbeln emot sig och det kräver guts.
En civiliserad snubbe, helt enkelt.
Det andra är ju lite kul förstås. Snyggt namn men lite absurt.
I de allra flesta straff finns ett tidsutrymme. Oisin anser i princip alltid att alla som inte får det lägsta straffet på skalan är för hårt emedan de allra flesta här på flashback tycker att alla som inte får det högsta får för lågt straff. Särskilt civiliserad är han inte utan ser ut som en blandning mellan en kuf och en byfåne IRL men som jag sagt tidigare så skriver han bra.
Citera
2020-08-09, 21:33
Medlem
Citat:
I de allra flesta straff finns ett tidsutrymme. Oisin anser i princip alltid att alla som inte får det lägsta straffet på skalan är för hårt emedan de allra flesta här på flashback tycker att alla som inte får det högsta får för lågt straff. Särskilt civiliserad är han inte utan ser ut som en blandning mellan en kuf och en byfåne IRL men som jag sagt tidigare så skriver han bra.

Haha jag syftade inte på utseendet. Han ser väl ut som en nörd som flyttat till Stockholm från nån lantlig håla och gått till en stylist utan någon direkt jättestor framgång när det gäller att se flashig ut på sin bildbyline. Men so what? Han skriver riktigt bra, ja.
Citera
2020-08-09, 23:02
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Gillar faktiskt Oisin Cantwell ganska bra, en helt annan nivå på honom än Virtanen. Hans övertramp på twitter är väl mer av karaktären grodor, det skulle bli rätt trist om alla uttryckte sig polerat hela tiden. Har inte särskilt mycket emot Ivar Arpi eller Hanif Bali heller egentligen, men hatet mot Oisin Cantwell här på flashback känns mer som att det kommer från "utplåna hela vänstern"-gänget som tycker det är helt ok när deras egna uttrycker sig jävligt mycket grövre. = Dubbelmoral.

Man behöver inte alltid hålla med honom för att kunna uppskatta hans krönikor som jag för övrigt tyckte var bättre förr innan torken.
Citera
2020-08-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Man behöver inte alltid hålla med honom för att kunna uppskatta hans krönikor som jag för övrigt tyckte var bättre förr innan torken.

Det där är ett dilemma för rätt många skribenter. De blir för tama utan alkohol. Mycket av nerv och jävlaranamma försvinner. Samtidigt medför alkohol risk för övertramp. Särskilt på twitter och i andra sociala medier där spontaniteten är blixtsnabb och det inte finns någon redaktör.
Skribenter kan vara ganska blyga och tillbakadragna som personer men det krävs inte så lite självförtroende för att uttrycka sig offentligt idag när hökar till vänster och höger slår ner på allt. Slinter tungan står det en pöbel på trappen. Vänsterpöbel, högerpöbel. Samtidigt är det ju jävligt trist med konsensus.
Klart man inte måste hålla med en skribent för att uppskatta hans artiklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in