Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-24, 22:08
  #1
Medlem
För många år sen läste jag i en Illustrerad Klassiker vid namn den Svarta Tulpanen om den så kallade tulpansvindeln i Nederländerna under 1600-talet. Tydligen handlade det om att tulpanlökarna blev dyrare och dyrare till botten gick ur marknaden och allt brakade ihop till den första moderna finanskrisen.

Då alla tulpanlökar förlorade i värde och kraschen var ett faktum!

Är det någon som vet om det blev några rättsliga efterspel eller om affärerna fortsatte som vanligt efter några år? Jag har också för mig att man har beskrivit detta som den första handeln med optioner.

Är det så? Någon som vet
Citera
2017-10-24, 22:13
  #2
Medlem
WarriorOfSunlights avatar
finns en utmärkt film, tulip fever - tulpanfeber, med zach galifinakis och alicia vikander
Citera
2017-10-24, 22:15
  #3
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
För många år sen läste jag i en Illustrerad Klassiker vid namn den Svarta Tulpanen om den så kallade tulpansvindeln i Nederländerna under 1600-talet. Tydligen handlade det om att tulpanlökarna blev dyrare och dyrare till botten gick ur marknaden och allt brakade ihop till den första moderna finanskrisen.

Då alla tulpanlökar förlorade i värde och kraschen var ett faktum!

Är det någon som vet om det blev några rättsliga efterspel eller om affärerna fortsatte som vanligt efter några år? Jag har också för mig att man har beskrivit detta som den första handeln med optioner.

Är det så? Någon som vet
Svindel ?
Citera
2017-10-24, 22:19
  #4
Medlem
hört om detta förr, kunde ej tro mina ögon läste någpnstans att en jävla blomma kunde kosta som ett fint hus innan bubblan sprack.
Citera
2017-10-25, 00:11
  #5
Medlem
S.O.Stolps avatar
Namnet tulpansvindeln är lite missvisande. Det handlade som du säger om priset på tulpanlökar, som haussades upp tills bubblan slutligen sprack år 1637., så det var snarare en bubbla, som så småningom sprack. En börskrasch.

Som quezen påpekade så kunde en lök kosta lika mycket som ett bättre hus i centrala Amsterdam.

Citat:
Av den tidigare så heta holländska tulpanmarknaden återstod ett virrvarr av ouppklarade affärsuppgörelser, de flesta med innebörden att någon skulle drivas i ekonomisk ruin. Myndigheterna fick, motvilligt, ägna tid och kraft åt att försöka lösa tvister mellan florister och odlare. Strategin verkar ha varit passivitet. Många affärsuppgörelser rann ut i sanden – det fanns inget att processa om, eftersom affärerna byggt på luft.
Läs mer om tulpanbubblan, eller tulpanmanin, som Emilie Wellfelt skriver om.
Citera
2017-10-25, 00:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Namnet tulpansvindeln är lite missvisande. Det handlade som du säger om priset på tulpanlökar, som haussades upp tills bubblan slutligen sprack år 1637., så det var snarare en bubbla, som så småningom sprack. En börskrasch.

Detta är måhända semantik, men vad är skillnaden mellan en bubbla och en svindel? Antas de deltagande i förstnämnda fallet "inte ha en aaning" om att det hela till slut måste kollapsa?
Citera
2017-10-25, 00:40
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Detta är måhända semantik, men vad är skillnaden mellan en bubbla och en svindel? Antas de deltagande i förstnämnda fallet "inte ha en aaning" om att det hela till slut måste kollapsa?
En bubbla kan uppstå utan brottsligt eller på annat sätt ont uppsåt bara genom att efterfrågan överstiger tillgången medan svindel är något som svindlaren planlägger och medvetet lurar folk, rätt stor skillnad.

Monty Python gjorde ett avsnitt om tulpanhysterin fast då med lupiner, kanske inte deras bästa sketch men i alla fall: https://www.youtube.com/watch?v=UwY98217hFE
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-10-25 kl. 00:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback