Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
Det kommer bli positivt, då det blir lättare för vården att hitta bemanning och ha råd att anställa den.
Vi har en stor arbetslöshet i det här landet som behöver tas itu med och svenska folket behöver ha den kompetens som efterfrågas på sikt och utbildas och matchas mot behoven på arbetsmarknaden. Varken höjd pensionsålder eller massinvandring löser problemen, utan förvärrar problemen och cementerar dessa.
Vårdens problem kan inte lösas kortsiktigt med att gamla människor ska jobba två år extra, det är ingen som helst lösning på problemet. Det är unga som behöver utbildas och matchas med jobben som finns. Sen behöver vi inte ett stort inflöde vårdtagare heller med enorma krav och ingen/mycket låg förmåga att betala skatt för dom enorma välfärdstjänster dom tar del av, problem som enbart kommer med massinvandringen.
Citat:
Det kan komma att bli fråga om högre pensionsåldrar. Särskilt om folkhälsan förbättras. Jag ställer mig positiv till detta då jag inte ser poängen med att finansiera folk till en arbetslös tillvaro. Människor mår bäst av att delta aktivt i samhället. Detta görs för de flesta bäst genom att ha ett jobb.
Det drabbar främst dom som är utslitna och har haft hårda jobb om 65 års ålder i framtiden kommer ses som att gå i förtida pension jämfört med hur det är i nuläget. Detta är oerhört skadligt för vanligt folk och folk som slitit hela sina liv.
Det är skillnad om man varit pappersvändare och politiker hela sitt liv och tror alla har det så bra och enkelt, men en stor andel av folket sliter i sitt arbetsliv till låga löner och är gamla, utslitna och sjuka redan vid 65 års ålder för längesedan. Dessa människor har jobbat klart och mår definitivt inte bäst av att arbeta 2-4 år till för att finansiera galenskap och vansinne i samhället som varje år kostar hundratals miljarder som kunnat lagts på pensionerna istället förslagsvis.