2017-10-21, 11:12
Medlem
Hallå!

Är lite smått desperat efter jag fått lönebeskedet igår.
Tar det från början.
Jobbar som personlig assistent , timanställd, och har så gjort sedan 2005. Jag har alltid fått ut semesterersättningen varje månad, 12%.
Första september i år gick jag ner i tid. Från i snitt 32h/vecka till 26h/vecka. I samband med detta gjordes ju naturligtvis den ändringen i mitt anställningsavtal. Timantalet alltså. Men nu var inte min semesterersättning längre med vid lön?
Lite smått nervös att de nu, av någon anledning, nekar mig denna ersättning månadsvis. Ska ju naturligtvis ringa på måndag men hoppas någon kan stilla min irritation.
Citera
2017-10-21, 11:50
Medlem
leprasjuklings avatar
Vad står i ditt nya anställningsavtal? Du fick väl en kopia?
Senast redigerad av leprasjukling 2017-10-21 kl. 11:56.
Citera
2017-10-21, 11:59
Medlem
På första avtalet stod:

1. Semester utgår med 25 dagar
2. Under innevarande semesterår utgår semester med 5 dagar varav 5 dagar är obetalda

På nya avtalet står:

1. Semester utgår med 25 dagar
2. Under innevarande semesterår utgår semester med dagar varav dagar är obetalda.

Det är det enda som står ang semester.
Citera
2017-10-21, 12:09
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Har du varit schemalagd timanställd i så många år? Är tveksam till att man isf får vara det så länge.

Men titta efter på lönespecen/anställningsavtalet så att du inte iom att du gick ned i arbetstid, plötsligt även fick månadslön - då får du inte ut semesterersättningen varje månad.

Är du fortsatt timanställd med timlön så ska du ha ut "procenten" varje månad.
Citera
2017-10-21, 12:15
Medlem
Tusen tack för svar!

Anställningen är densamma. Förutom timantalet då. Det är ikryssat deltid på båda och anställningen heter "så länge uppdraget varar"

Ska bli spännande att höra vad dom säger på måndag 🙄
Citera
2017-10-21, 15:15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virserum77
Tusen tack för svar!

Anställningen är densamma. Förutom timantalet då. Det är ikryssat deltid på båda och anställningen heter "så länge uppdraget varar"

Ska bli spännande att höra vad dom säger på måndag 🙄

Semesterersättningen skall normalt utbetalas i samband med semester (ersättningen skall alltså ersätta den vanliga lönen den period du är ledig) så arbetsgivaren har egentligen gjort fel tidigare vilket väl är orsaken till förändringen. 12% är lagstiftat, procentsatsen kan vara högre beroende på kollektivavtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in