• 1
  • 2
2017-10-21, 10:41
Medlem
Kebabfysikers avatar
Vildsvin kan vara farliga om de blir stressade.
Citera
2017-10-21, 11:22
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag skjuter dom gärna, problemet är att markägarna är giriga jävla svin som vill ta ut sjukt höga avgifter för att låta oss skjuta bort grisar. Och så länge markägarna fortsätter med sitt äckliga judetänk så låter jag grisarna fortplanta sig utan att lyfta ett finger.

Ja då får dom skylla sig själva. Borde vara tvärtom egentligen med tanke på skadorna grisarna orsakar.
Citera
2017-10-21, 11:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
Varför vill få jägare skjuta dom?

Bra vilt ju. Året runt. Kulting väger lagom. Osv.
För att de är svåra att jaga, vad jag förstår. Grisarna är skygga, smarta och aktiva på nätterna.
Citera
2017-10-21, 13:09
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
Varför vill få jägare skjuta dom?

Bra vilt ju. Året runt. Kulting väger lagom. Osv.
Jag åt nyss vildsvinsstek. Ganska dyrt men verkligen jättegott. Konstigt om jägare inte vill (orkar?) skjuta vildsvin.
Citera
2017-10-21, 13:39
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Dags att rusta vanligt folk med vapen så löser sig problemet snabbt

Knappast! Den enda konsekvensen skulle bli fler skjutningar av människor.
Att dagens "vanliga folk" skulle kunna lösa vildsvinsproblemen med vapen är inte förenligt med verkligheten.

Det skulle krävas en långsiktig seriös plan/strategi med kontinuerlig jakt för att kunna utrota vildsvinen och vad det gäller jakten så är det endast riktiga jägare som skulle kunna ha en plats i detta.
Citera
2017-10-21, 14:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det hände väl i närheten av Tyskland? I första inlägget står ju till och med namnet på byn där det hände.
Ja väldigt nära Tyskland kan man säga, det var i den tyska staden Heide. Rubriken kunde varit bättre.
Citera
W.Irvings avatar

Moderatormeddelande

Postat av W.Irving 2017-10-21, 16:48
Medlem
Smått komisk rubrik ändrad till en något mindre komisk: Två vildsvin löpte amok vid danska gränsen-fyra skadade (en bankman)- bank härjad -> Vildsvin löpte amok i nordtysk stad - fyra skadade (en bankman) - bank härjad [/MOD]

Vi behöver inte hänga upp oss på att rubriken betonar den skadade bankiren, eller att en bank har härjats.

/Moderator
2017-10-21, 19:31
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Knappast! Den enda konsekvensen skulle bli fler skjutningar av människor.
Att dagens "vanliga folk" skulle kunna lösa vildsvinsproblemen med vapen är inte förenligt med verkligheten.

Det skulle krävas en långsiktig seriös plan/strategi med kontinuerlig jakt för att kunna utrota vildsvinen och vad det gäller jakten så är det endast riktiga jägare som skulle kunna ha en plats i detta.

jägare vill inte jaga svinen.
problem.

dumma människor dödar varandra även utan vapen, medtanke på att det existerar 300 miljoner privata vapen i usa, så borde det vara skjutningar varje dag, vilket det inte är, folk lär sig hantera det stora ansvaret att ha ett vapen, tro det eller ej.
förr i tiden hade varje gård egna gevär, få som dog på den tiden igenom skjutningar farfar.

sen är det inte allt för svårt att få tag på pistoler utan licens idagens samhälle, tacka mångkulturen, och internetet.

möter du ett vildsvin i skogen vill du gärna ha ett vapen, om du inte är snabb, men gammla fisar som dig är sällan speciellt snabba.

där jag bor är vildsvinen inte alls skygga och drar sig runt emellan husen
dock har dom aldrig anfallit någon, men finns längre ut i skogen, ett gammalt ruckel som förfallet som vildsvinen har tagit över, där vågar ingen människa sig in längre.

strategisk plan...
varför ?
medans du gjort den planen så har du dubblat mängden svin i sverige, för dom som inte vet är grisar väldigt snabba på att föröka sig, och utan en naturlig fiende går det ännu fortfare

sen åter igen jägare vill oftast inte jaga dom frivilligt, vilket är synd för köttet är fint som snus.

sen vanligt folk ?
menar inte storstads fjollor, menar snus tuggande bönder som är vana vid vilda djur, dom är ju ioförsig vanligt folk, men brukar ha lite mer skogs vana än betong grabbar.

edit ändrade stavfel:
Citera
2017-10-21, 19:34
Medlem
sittmuskelns avatar
Vildsvin är vanligt där jag bor, ja dom förökar sig snabbt, och få jägare vill skjuta dom, så beståndet växer fort.
Dags att rusta vanligt folk med vapen så löser sig problemet snabbt

Stämmer dåligt. Jägare är inte förtjusta i grisar, och alla jag känner, vill skjuta gris närhelst de kommer. Vildsvin är mest aktiva mellan 01.00-05.00, och då sover de flesta jägare, de känner lukten av en människa på 500 meter, och kräver speciella hundar. Dessutom är de oerhört snabba och därför svårskjutna. Har svårt att tro att "vanligt folk" har lättare att lösa problemet än jägare. Som jägare sitter du inte på marken, utan i ett torn när du skjuter gris. En skadad gris är livsfarlig.
Senast redigerad av sittmuskeln 2017-10-21 kl. 20:00.
Citera
2017-10-21, 20:34
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
sen vanligt folk ?
menar inte storstads fjollor, menar snus tuggande bönder som är vana vid vilda djur, dom är ju ioförsig vanligt folk, men brukar ha lite mer skogs vana än betong grabbar.

edit ändrade stavfel:

Ja det är väl tur att vi har "snus tuggande bönder som är vana vid vilda djur" som kan lösa problemen åt oss. Det är inte var dag man stöter på en intellektuell gigant som dig så jag får vika ner mig och överlåta lösningen på svinproblemet till dig och de "snus tuggande" bönderna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in