2017-10-20, 14:22
Medlem
Hallå, Har kollar runt på att ta lån (Bolån) på ett hus för cirka 6,5 Miljoner
Jag anser inte att jag kommer ha problem att betala (Jag tjänar 48.000 samt tjejen som tjänar 35.000) vi är båda fastanställda och vi har redan sparat nu i cirka 4 år och har 1,6 Miljoner på sparkontot

Har även beräknat att vi kommer ha en utkomst på 18.000 när vi flyttat in, förstår inte riktigt bankernas resonemang.
Bankerna jag har varit i kontakt med är Nordea samt SEB.

Vilka tror NI att kan ge oss ett bolån?
Citera
2017-10-20, 14:38
Medlem
ev SBAB

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-10-20, 17:07
Medlem
Crashs avatar
De räknar väl på typ att man skall klara 7% ränta. Lånar ni 5 miljoner är det ca 30000 i månaden i bara ränta, tror det är där som skon klämmer
Citera
2017-10-21, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LargeL
Hallå, Har kollar runt på att ta lån (Bolån) på ett hus för cirka 6,5 Miljoner
Jag anser inte att jag kommer ha problem att betala (Jag tjänar 48.000 samt tjejen som tjänar 35.000) vi är båda fastanställda och vi har redan sparat nu i cirka 4 år och har 1,6 Miljoner på sparkontot

Har även beräknat att vi kommer ha en utkomst på 18.000 när vi flyttat in, förstår inte riktigt bankernas resonemang.
Bankerna jag har varit i kontakt med är Nordea samt SEB.

Vilka tror NI att kan ge oss ett bolån?

Bra jobbat att ni sparat ihop 1,6 miljoner på fyra år. Surt att de fyra åren har inneburit många åtstramningar kring hur mycket man får låna. Jag utgår från att tanken är att lägga in större delen av det sparkontot i huset? Det måste ju bli 1-1,5 miljoner kontantinsats för att det där ska gå igenom tänker jag.

Jag tycker ni ska prata med SBAB och Danske Bank. SEB och Nordea är nog lite för konservativa för den här typen av lån, de vill nog gärna ta över om några år när huset gått upp i värde, ni amorterat av lite och fått några löneförhöjningar.

Tänk på att det är stämpelskatter och pantbrev och grejer att betala när man köper hus också.
Citera
2017-10-26, 19:33
Medlem
Eftersom du varit i kontakt med SEB och Nordea så antar jag att du fått en nej från dessa banker.
Jag utgår även från att du innan på Nordeas hemsida gjorde en boendekalkyl för eran inkomst respektive utgifter och där fick en fingervisning på deras mätare hur goda chanser ni hade för att kunna få lån.

Jag utgår från att ni hamnade på nedre delen av gult då ni förmodligen fått ett nej. Hur banken resonerar vet jag inte men troligt är att deras kalkyler räknar på en högre ränta än vad som faktiskt är aktuellt idag och då kanske ni inte klarar er.

Jag tror att ni ska försöka på de mindre bankerna som försöker slå sig in på marknaden, typ SBAB, Länsförsäkringar, Danske Bank, Ikano, Ica etc.

Lycka Till!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in