2017-10-19, 23:07
Medlem
Pangaea250s avatar
Hej,

Jag och min sambo har nyss fått barn och nu står vi och funderar över att ändra vår boatadssituation genom att köpa ett hus i ett bra område. Ett sådant hus ligger runt ungefär 1,8-2 mkr.

Jag har varit i kontakt med min bank och jag får ensam lov att låna upp till 2,3 mkr. Jag har 170k i sparande. Tyvärr räcker inte mina sparpengar till insatsen utan min sambo, som har en betald skuld hos kf (men fortsatt anmärkning i några år till) funderar på att låna privat för att skjuta till med resten av insatsen.

Tittar man på kalkylen så kommer vår nuvarande bostadskostnad ligga på ungefär samma nivå som amortering, ränta och drift ifall vi gör som ovan nämnt.

Givetvis är det ALLTID bäst att vänta med såna här saker när man är i en sådan här situation. Men finns det någon som har gjort nåt liknande? Risker utöver chockränta?

Mvh,
Citera
2017-10-19, 23:23
Medlem
Köper ni en bostad för båda ska bo där bör du skriva avtal mellan er 2 att du äger bostaden samt ett skuldebrev till sambon för hennes del av lånet+ eventuell ränta.

Annars ska det delas lika om ni flyttar isär.
Citera
2017-10-20, 12:18
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250
Hej,

Jag och min sambo har nyss fått barn och nu står vi och funderar över att ändra vår boatadssituation genom att köpa ett hus i ett bra område. Ett sådant hus ligger runt ungefär 1,8-2 mkr.

Jag har varit i kontakt med min bank och jag får ensam lov att låna upp till 2,3 mkr. Jag har 170k i sparande. Tyvärr räcker inte mina sparpengar till insatsen utan min sambo, som har en betald skuld hos kf (men fortsatt anmärkning i några år till) funderar på att låna privat för att skjuta till med resten av insatsen.

Tittar man på kalkylen så kommer vår nuvarande bostadskostnad ligga på ungefär samma nivå som amortering, ränta och drift ifall vi gör som ovan nämnt.

Givetvis är det ALLTID bäst att vänta med såna här saker när man är i en sådan här situation. Men finns det någon som har gjort nåt liknande? Risker utöver chockränta?

Mvh,

Riskerna utöver chockränta är ju såklart det uppenbara, ditt beslut att skaffa barn med nån som varit hos kfm. Prima kandidat till sunt leverne!... o sen även köpa hus med denna person?! Sen undrar folk varför det går åt helvete för sverige när ett scenario som detta är verkligheten
Citera
2017-10-20, 19:05
Medlem
Pungterings avatar
Som sagt, papper på att lägenheten är din enskilda egendom, och skuldebrev där din skuld till din sambo framgår.
Banken kan nog hjälpa med det.
Citera
2017-10-21, 11:20
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Köper ni en bostad för båda ska bo där bör du skriva avtal mellan er 2 att du äger bostaden samt ett skuldebrev till sambon för hennes del av lånet+ eventuell ränta.

Annars ska det delas lika om ni flyttar isär.

Tack för svar. Ska givetvis lösa detta så allt blir rättvist mellan oss två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in