2017-10-19, 21:27
Medlem
När jag föddes så hade jag inte båda mina testiklar i pungen. Det är ett fenomen som inträffar hos vissa barn och är inte jätte sällsynt (Mer info här), och oftast så ramlar testikeln ner under fösta levnadsåret.
Mina föräldrar sökte hjälp när dom märkte att jag hade otroliga smärtor. Jag var då bara ett par månader gammal. Jag har fått förklarat för mig i efterhand att läkaren hanterade detta helt fel och gjorde ingen åtgärd på långt tid trots att jag hade väldiga smärtor. Låg på rygg och grät jämt och ständigt.
I normala fall ska man kunna göra en operation för att återställa testikeln, men i mitt fall så valde man att operera bort den helt. Förmodligen var detta för att läkaren hanterade ärendet fel och lät det dra ut på tiden för länge. Jag har bara pratat lite grand om detta med mina föräldrar och bara fått en luddig bild över det hela, men ungefär vad dom har sagt är att dom försökte under en tid att ta detta på min försäkring, men läkarna "höll varandra för ryggen" och erkände inte att det blivit fel, och efter ett tag så släppte mina föräldrar ärendet.

Nu när jag är vuxen, finns det möjlighet för mig att väcka liv i detta ärendet?
Jag har dvs bara en testikel och det beror högst troligt på grund av att läkaren hanterade mitt ärende fel. Det har orsakat många jobbiga sociala situationer i mina yngre dar då en av mina närmsta vänner tyckte det va kul att berätta för någon annan efter jag berättat redan på lågstadiet, så i stort sett hela min klass visste om det, och det följde mig hela skolgången..

Jag har i dagsläget ingen livförsäkring så min förhoppning är att barnförsäkringen som jag hade kan hjälpa mig att få någon typ av ersättning/kompensation både för den värk jag hade under en lång tid som barn, mobbningen och de facto att jag saknar en pungkula.

Tacksam för all hjälp och alla råd som kan hjälpa mig att komma vidare med detta!!
Citera
2017-10-19, 21:43
Medlem
RadikalFails avatar
Om än det fanns försäkring så lär tiden gått ut sedan länge. Som sagt: ring bolaget och fråga.
Citera
2017-10-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Om än det fanns försäkring så lär tiden gått ut sedan länge. Som sagt: ring bolaget och fråga.

Jag är orolig för att bolaget inte kommer ge mig någon hjälp, eftersom det inte finns något att tjäna för dem. Kanske om man istället ringer och frågar ett annat bolag.
Men om olyckan hände när jag var mindre än 1år, så är det ju väldigt svårt för mig att göra något åt det inom 10år eftersom jag inte är myndig under den tiden. Låg allt ansvar på mina föräldrar?
Citera
2017-10-19, 21:53
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp-Account
Jag är orolig för att bolaget inte kommer ge mig någon hjälp, eftersom det inte finns något att tjäna för dem. Kanske om man istället ringer och frågar ett annat bolag.
Men om olyckan hände när jag var mindre än 1år, så är det ju väldigt svårt för mig att göra något åt det inom 10år eftersom jag inte är myndig under den tiden. Låg allt ansvar på mina föräldrar?

Ja allt ansvar låg på dina föräldrar. Anmälde dom inte skadan så då blir du utan
Citera
2017-10-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ja allt ansvar låg på dina föräldrar. Anmälde dom inte skadan så då blir du utan

Samma sak här så anmäldes skadan visst, men vid tillfället så hävdade läkarna att dom inte gjort fel och efter ett tag så slutade mina föräldrar driva ärendet.
Jag vill väcka liv i det igen. All dokumentering finns kvar och skadan var anmäld till försäkringsbolaget.

Vad har du för kompetens inom området, om jag får fråga? Du låter väldigt säker på din sak, utan att ta hänsyn till alla parametrar.

T.ex att överklaga det tidigare beslutet. Är det också bara 10 år? Om det är så får du gärna länka mig något som styrker det så jag vet att det stämmer, tack.
Citera
2017-10-19, 22:14
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Normalt sett, åtminstone för några år sedan, kunde man inte ta en barnförsäkring förrän barnet var fött (numera finns det nog havandeskapsförsäkringar och annat, men jag är ingen expert). Om pojken då är född med en defekt, som att testikeln inte vandrat ner, exkluderades detta i försäkringen. Därav ingen ersättning. Tror inte TS föräldrar kunde gjort annorlunda.
Citera
2017-10-19, 22:16
Medlem
Citat:
Samma sak här så anmäldes skadan visst, men vid tillfället så hävdade läkarna att dom inte gjort fel och efter ett tag så slutade mina föräldrar driva ärendet.
Jag vill väcka liv i det igen. All dokumentering finns kvar och skadan var anmäld till försäkringsbolaget.

Vad har du för kompetens inom området, om jag får fråga? Du låter väldigt säker på din sak, utan att ta hänsyn till alla parametrar.

T.ex att överklaga det tidigare beslutet. Är det också bara 10 år? Om det är så får du gärna länka mig något som styrker det så jag vet att det stämmer, tack.

Edit: Du förstår säkert att jag inte bara kan släppa detta på grund av att en random person (du) säger att det är kört på ett internetforum utan att ha någon som helst bevisning för sin sak. Du har egentligen bara skrivit saker som jag själv också har misstänkt, men anledningen till tråden är att få tips/förslag på vad jag kan göra som eventuellt skulle kunna påverka, kanske mot alla odds. Eller åtminstone en länk till något som bekräftar mina misstankar att det är för sent.
Citera
2017-10-19, 22:23
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ja, 7:4 eller 16:5 FAL (försäkringsavtalslagen) beroende på vad för sorts försäkring det gäller.

Eller ja, att överklaga ett beslut brukar innebära en ännu kortare period, oftast sex månader (vilket också framgår av ovan nämnda lagtext).

Försäkringsärendet i fråga lär väl ha avslutats när du var något år gammalt, eller yngre, så du kan inte komma tillbaka nu när det gått 15-20 år (eller mer).
Senast redigerad av Samizdat 2017-10-19 kl. 22:25.
Citera
2017-10-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Normalt sett, åtminstone för några år sedan, kunde man inte ta en barnförsäkring förrän barnet var fött (numera finns det nog havandeskapsförsäkringar och annat, men jag är ingen expert). Om pojken då är född med en defekt, som att testikeln inte vandrat ner, exkluderades detta i försäkringen. Därav ingen ersättning. Tror inte TS föräldrar kunde gjort annorlunda.

Jag tror att det var exakt detta som läkaren hävdade, att jag var född med en defekt. Dock så ska inte resultatet bli att gå miste om testikeln, då det finns många sätt att behandla det så att den kan vara kvar. Kolla gärna länken (Mer info här), där tar dom upp vanliga behandlingar och vad man gör för att få ner den. Jag gick med värk i flera månader som började innan jag fyllt 1 och fortsatte sen yttligare fler månader innan den opererades bort. Hade dom lyssnat på mina föräldrar direkt, och insett att det kan vara testikeln som satt fast som orsakade smärtan, så hade dom garanterat gjort det rätta, dvs flytta ner testikeln med hjälp av en operation.

Inte bara plocka bort den för att få bort värken.

Och det var mot just det dom drev en försäkringsfråga; Inte att jag fötts defekt, utan snarare att läkarvården borde enligt standardrutin flyttat ner den manuellt så jag fått behålla båda.

Citat:
Behandling med operation

När en testikel eller båda testiklarna inte har kommit ner i pungen får barnet genomgå en operation. Den görs när barnet har blivit ett år gammalt eller efter det. Då flyttas testikeln ner och fästs i pungen
Citera
2017-10-19, 22:52
Medlem
trottwells avatar
TS, jag tror att du kan vända dig till Konsumenternas Försäkringsbyrå

http://www.konsumenternas.se/om-oss/forsakringsbyran
Citera
2017-10-20, 00:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Hur man opererar ändras med tiden. Det som gäller är då vad som gällde när du var bebis. Tror tyvärr det är ganska lönlöst om att be om ersättning. Detta skulle du bara fått om dina föräldrar haft försäkring på dig från första stund. Ärligt att de opererade bort den lägre testikeln kan ha gjort att du sluppit att fått testikelcancer då just detta med att ena testikeln "ramlar ner" innebär en högre risk för det. Inte sagt att du skulle fått det men högre risk och därav kanske man helst opererade förr.

Jag tycker dock som just detta med mobbning att sjukvården kunde bli bättre på att i fall som detta bara operera in en "plast testikel", man klarar sig på en testikel för att bli pappa men just för utseende är det en väldigt enkel grej att bara lite skönhetsoperera men det gör inte svensk sjukvård på rutin som t.ex den danska dock gör.
Senast redigerad av Zaedrews 2017-10-20 kl. 00:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in