2006-01-14, 03:36
Medlem
Österorts avatar
Jobbade för några år sedan med telefonförsäljning, och tyckte det kändes rätt okej, även om det var långt ifrån nåt drömjobb. Testat lite andra jobb sedan dess, samt läst upp betygen på komvux. Känner inte dock riktigt för att börja plugga igen (ekonomprogrammet hade väl legat närmast), utan funderade på att försöka göra en karriär som innesäljare.

Har för nuvarande ett deltidsjobb inom telemarketing och gör väldigt bra ifrån mig. Har även andra bra referenser, så tänkte nu inom kort börja söka lite heltidstjänster som innesäljare.

Tänkte att det säkert finns lite folk på detta forum som jobbar, eller jobbat som innesäljare/telefonförsäljare. Vore intressant höra vad ni drar in i månaden, vad ni säljer och hur ni upplever jobbet? Tips på bra säljutbildningar vore också uppskattat, om nu några sådana finns?
Citera
2006-01-14, 03:41
Avslutad
Vad, egentligen, innebär "innesäljare"? Jag har aldrig fattat begreppet.
Citera
2006-01-14, 04:03
Medlem
Snövits avatar
Jag jobbar i IT-branchen så jag kan bara uttala mig om den.

Det finns olika sorters innesäljare.

Ordermottagare eller assistenter till utesäljare
Rena telemarketing som bara ringer ut och mäts på antal samtal
Kundansvariga innesäljare

Det finns säkert många fler.

För att bli framgångsrik som innesäljare och kunna gå vidare karriärmässigt så måste det vara rätt tjänst och rätt företag. Det bästa är om innesäljaren är kundasvarig och jobbar på liknande sätt som utesäljaren fast ofta med fler och mindre kunder. Kan innesäljaren då visa att försäljningen på kunderna ökar och att de utvecklas har säljaren mycket goda karriärmöjliheter.

En duktig innesäljare kan tjäna upp till ca 30 000 kr i månaden. Ofta ligger lönerna dock lägre.

Förslag på utbildning:
http://www.saljhogskolan.se/
Citera
2006-01-14, 04:04
Medlem
billgrens avatar
Jag har jobbat som telefonförsäljare i 6 år på ett av landets största försäkringsbolag. Jobbar deltid (45 %) med fast lön + provision. Går till så här: jag ringer upp folk som antingen är kunder i bolaget sen tidigare eller folk som helt enkelt bara äger en bilmodell vi brukar vara billiga på. Sen räknar jag igenom hushållets försäkringar och försöker få dem att byta till mitt bolag. Provisionen är lite olika beroende på vad man säljer, men det ligger ungefär på 250:-/bilförsäkring, 250:-/villaförsäkring, 150:-/olycksfallsförsäkring osv..

2004 gick det ruggigt bra. Under den tiden hade vi högre provision och eftersom bolaget då låg väldigt bra i pris jämfört med övriga bolag var det relativt lättsålt. Då hade jag en snittlön på drygt 43000:-/mån. (brutto) Förra året snittade jag ca 23000:-/mån. Inte dåligt alls för att vara halvtid men aldrig kul att nästan halvera sin lön...

Hur som helst, efter 6 år på samma ställe är jag riktigt trött på det nu. Känns inte som jag kommer komma upp i några 23000:-/månad detta året så jag letar också andra alternativ.

Kom gärna med förslag på bra säljjobb eller företag som ni vet att det går att tjäna bra hos om man gör ett bra jobb!
Citera
2006-01-14, 04:04
Avslutad
Innesäljare är då ett slags säljare i allmänhet, men som är i avsaknad av ögonkontakt med kunderna (vardagligen)?
Citera
2006-01-14, 04:10
Medlem
billgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Förslag på utbildning:
http://www.saljhogskolan.se/

Intressant!

Vet du något mer om utbildningen? Känner du någon som gått den etc etc?
Citera
2006-01-14, 04:20
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billgren
Intressant!

Vet du något mer om utbildningen? Känner du någon som gått den etc etc?

Jag har gått den och har bara positiva saker att säga om den. Jag gick 80 poäng Internationell Säljare. Varje gång man läser en platsannons för säljare så vill de ha någon form av eftergymnasial utbilding men de kräver oftast inte högskole examen. Jag har alltid fått väldigt positivt bemötande av eventuella arbetsgivare när jag berättat om utbildningen.
Citera
2006-01-14, 05:25
Medlem
billgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag har gått den och har bara positiva saker att säga om den. Jag gick 80 poäng Internationell Säljare. Varje gång man läser en platsannons för säljare så vill de ha någon form av eftergymnasial utbilding men de kräver oftast inte högskole examen. Jag har alltid fått väldigt positivt bemötande av eventuella arbetsgivare när jag berättat om utbildningen.

Oki!
Hur gick antagningen till? Var du hur många sökande det var och hur många som kom in? Medelålder? Har skummat igenom sidan du länkade till lite snabbt och läser att man skall ange tre referenspersoner från tidigare jobb. Hur hade de tänkt sig det skulle gå till om man jobbat på ett och samma ställe hela tiden...?

Var din utbildning på två år? Var det "vanliga" pluggdagar i skolbänken eller hur gick det till?

Många frågor, hoppas du har lust att utveckla mer!
Citera
2006-01-14, 05:33
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Oki!
Hur gick antagningen till? Var du hur många sökande det var och hur många som kom in? Medelålder? Har skummat igenom sidan du länkade till lite snabbt och läser att man skall ange tre referenspersoner från tidigare jobb. Hur hade de tänkt sig det skulle gå till om man jobbat på ett och samma ställe hela tiden...?

Var din utbildning på två år? Var det "vanliga" pluggdagar i skolbänken eller hur gick det till?

Många frågor, hoppas du har lust att utveckla mer!

Det är lungt. Ja jag gick två år med praktiken. Jag kommer inte riktigt ihåg antagningen, vi hade intervjuer och något slags gruppspel de bedömde. Klasserna var blandade åldrar, några direkt från gymnasiet och de flesta under 30 år men några äldre. Referenspersoner tror jag att jag använde lärare sen från sommarjobb.

Vi hade mycket föreläsningar så ja det var pluggdagar men öven rollspel, grupparbeten och tentaperioder. Väldigt blandat beroende på de olika ämnena. man läste i block några veckor i taget sen tentade man och bytte ämne.
Citera
2006-01-14, 05:40
Medlem
billgrens avatar
Intressant!

Ser att utbildningen "Kvalificerad säljare/marknadsförare, 40p" kommer starta i Malmö till hösten, vilket isf skulle bli alternativet för mig.

Känner du till om det är stor skillnad på den utbildningen jämfört med den du gick? (mer än att din var på 80p)

Är det endast dagtid man pluggar eller ingår kvällsarbete också?

tack tack tack....
Citera
2006-01-15, 02:14
Medlem
Crackbaby_2s avatar
Vill du göra karriär som innesäljare bör du väl välja arbetsgivare/produkt med omsorg med tanke på de referenser du vill ha med dig. Men tänl på att det är ofta i mindre organisationer de ekonomiska möjligheterna finns.

Så ta inte första bästa jobb. Idealet är väl att hitta ett nyare företag som säljer en produkt du verkligen tror på, där det finns möjlighet för befodran och där du kan växa som säljare i takt med att företaget expanderar.
Citera
2006-01-15, 02:17
Medlem
kinkykoreas avatar
Citat:
Jag har jobbat som telefonförsäljare i 6 år på ett av landets största försäkringsbolag. Jobbar deltid (45 %) med fast lön + provision. Går till så här: jag ringer upp folk som antingen är kunder i bolaget sen tidigare eller folk som helt enkelt bara äger en bilmodell vi brukar vara billiga på. Sen räknar jag igenom hushållets försäkringar och försöker få dem att byta till mitt bolag. Provisionen är lite olika beroende på vad man säljer, men det ligger ungefär på 250:-/bilförsäkring, 250:-/villaförsäkring, 150:-/olycksfallsförsäkring osv..

2004 gick det ruggigt bra. Under den tiden hade vi högre provision och eftersom bolaget då låg väldigt bra i pris jämfört med övriga bolag var det relativt lättsålt. Då hade jag en snittlön på drygt 43000:-/mån. (brutto) Förra året snittade jag ca 23000:-/mån. Inte dåligt alls för att vara halvtid men aldrig kul att nästan halvera sin lön...

Hur som helst, efter 6 år på samma ställe är jag riktigt trött på det nu. Känns inte som jag kommer komma upp i några 23000:-/månad detta året så jag letar också andra alternativ.

Kom gärna med förslag på bra säljjobb eller företag som ni vet att det går att tjäna bra hos om man gör ett bra jobb!

Kolla denna sidan www.argument-sell.se och hör av dig så fixar vi det. /C
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in