2017-10-17, 22:04
Medlem
Istället för att prata om vilka innehav våra portföljer har, låt oss prata om vilken tillgångsfördelning samt regionsfördelning vi har och varför. Jag börjar:

1. Tillgångsallokering:

Aktiefonder: ca 75%-100% (100)
Räntor/råvaror: ca 0%-25% (0)

2. Regionsfördelning:

Globalt (inkl. Asien): ca 50%-70% (50)
Sverige: ca 30%-50% (50)

Jag har så här för att jag inte ska använda pengarna på ca 15-25 år och för att jag vill ha global bas men nästan lika mycket Sverige för jag bor och känner till detta land.
Citera
2017-10-29, 16:21
Medlem
Ingen annan som är intresserad av detta?
Citera
2017-12-21, 06:59
Medlem
Det är märkligt att detta ämne är så opopulärt, då det är det viktigaste beslutet du måste ta och som till 90% kommer påverka hur rik du kommer bli. Nu pratar jag tillgångssllokering, regionsallokering är mycket mindre viktigt.

"Over 10 years ago, Gary Brinson, a noted finance academic and money manager, studied a group of pension fund managers. He found that he could explain over 90% of the differences in variability among these investment professionals simply by classifying them according to how much of their assets they placed in stocks, bonds, or cash."

Själv har jag gjort lite mindre ändringar sedan trådstart, tillgångssllokeringen är fortfarande 75/25 aktier/räntor, däremot har jag sänkt min Sverigeexponering från 30%-50%, till 20%-30%.

Hur gör ni i erat eget livs viktigaste beslut i era investeringar?
Citera
2018-01-07, 23:19
Medlem
Inte mycket tydligen
Citera
2018-01-08, 11:02
Medlem
Så här jag fördelat mina innehav:
40% Svenska aktier
60% Aktiefonder fördelat enl: 30% Sverige+20%Europa+50%Globalfonder
Citera
2018-02-23, 04:22
Medlem
Är lite kul att tråden "vilka fonder har du?" får nya inlägg konstant medan denna börjar dö innan den kommer igång.

Tillgångsallokering är SÅ mycket viktigare än vilken fond du väljer och dessutom ett väldigt intressant ämne man kan fundera mycket på.

Många människor har förlorat allt pga för dålig koll på sin tillgångsallokering. Det viktigaste du måste göra är att klura ut hur mycket RISK du klarar av:

"Your decision about how much to invest in stocks, bonds and real estate is much more important than the individual stocks or bonds you buy. This asset allocation decision will determine the return you make on investments and how much risk is in your portfolio."

Jag håller fortfarande min på 75/25 aktier/räntor och tänker låta nästa börskrasch visa hur mkt risk jag klarar av, vill helst gå till så lite räntor som möjligt, typ 5-10%

Regionsfördelningen kör jag fortfarande på 75/25 globalt/Sverige, vilket känns lagom.
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2018-02-23 kl. 04:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in