• 2
  • 3
2006-02-05, 10:26
Bannlyst
jag har haft exakt samma grejj varje dag i snart ett år :P värkar inte gå över ^_^
Citera
2006-02-05, 20:29
Medlem
Krominafraxbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Ulnarisnerven då. Känsligaste passagen är vid armbågen, men den kan förstås klämmas på någon annan nivå också.
Jaså, isåfall har jag ännu en fråga. Det är nämligen så att jag brukar få lite ont i armbågen och ibland i överarmen när jag sitter vid datorn, i samband med att mina fingrar blir stela och kalla. Det verkar som att det finns något samband mellan allt detta, kan det vara så?
Citera
2006-02-05, 20:37
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Satt och kollade på netdoktor.se och det fanns nåt som hette karpaltunnelsyndrom. Kan det vara det jag fått?

Det har jag blvit opererad för!

Det började som du beskriver, och slutade med att det kändes som om någon eldade på underarmen. Äta med kniv och gaffel blev omöjligt efter någon minut.

Men operationen funkade bra.
Citera
2006-02-05, 21:13
Medlem
Här fick man sig en liten tankeställare. Mitt högerben brukar somna ibland när jag sitter i vissa ställningar eller har benen på skrivbordet en stund. Det hände också en gång för rätt länge sen att det halft somande när jag stod och pratade ett tag, höll på att trilla omkull när jag flyttade över vikten till högerbenet. Jag har gissat att det är ett resultat av ett lårbensbrott som inträffade för 6-7 år sen. Kanske värt att låta någon kolla på det för att undvika eventuell förvärring i framtiden.
Citera
2006-02-05, 22:44
Medlem
Spider Mikes avatar
Jag har värre typ nån gång i timmen somnar högersidan av min tunga sen "hoppar" struphuvudet upp o ner.Jävligt irriterande,nån som vet vad det kan bero på??
Citera
2006-02-05, 23:28
Medlem
fbes avatar
Citat:
Satt och kollade på netdoktor.se och det fanns nåt som hette karpaltunnelsyndrom. Kan det vara det jag fått?
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=18196

Karpaltunnelsyndrom klämmer åt en annan nerv, medianusnerven. Symtomen gäller fingertopparna och större delen av handflatan utom just lillfingret och halva ringfingret. Detta eftersom lillfingret och halva ringfingret innerveras av ulnaris.
Citera
2006-02-05, 23:30
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krominafraxbal
Jaså, isåfall har jag ännu en fråga. Det är nämligen så att jag brukar få lite ont i armbågen och ibland i överarmen när jag sitter vid datorn, i samband med att mina fingrar blir stela och kalla. Det verkar som att det finns något samband mellan allt detta, kan det vara så?
Det där låter mer som musarm tycker jag. Om nerver hamnar i kläm märks det vanligtvis genom domningar, pirrningar, stickningar eller förlamning/försvagning.
Citera
2011-03-01, 20:44
Medlem
Mitt lillfinger domna av varje kväll och en del av min arm med. Så nu undra jag om ni gjorde nåt åt detta eller om de gick över av sig självt?
Citera
2011-03-01, 22:44
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
sockerdricka i dom delarna jag nämndehttp://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=18196

Är det blött alltså?

Skämt åsido, jag har aldrig fattat den där vanliga beskrivningen av sockerdricka. Själv har jag domningar lite varstans i kroppen, mest extremiteterna då och, men det går alltid över efter några månader eller ett par år. Så det är inget farligt i regel. Jag fick mitt i samband med en kraftig nedkylning. Du kanske har hållit i en glasspaket?
Citera
2011-03-01, 22:46
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider Mike
Jag har värre typ nån gång i timmen somnar högersidan av min tunga sen "hoppar" struphuvudet upp o ner.Jävligt irriterande,nån som vet vad det kan bero på??

Trigeminusnerven påverkad. Mekaniskt eller av kyla i regel.
Den går i ansiktet också. Täck för kinderna vid kyla ute.
Vet en som fick permanent ansiktsförlamning (=sne i hela käften)
efter att ha väntat på bussen.
Citera
2011-03-01, 22:56
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag tror det är tryck på ulnarisnerven i höjd med armbågen. Nerven går ytligt där och kan lätt utsättas för tryck.
Ibland kan det bero på att man sitter och trycker armen mot skrivbordskanten t.ex. om man sitter länge framför datorn.
Går det inte över på en kortare tid så bör du söka läkare.
Mvh
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in