Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-10-18, 08:39
  #37
Medlem
Har en Qashqai +2 4WD 2.0 Diesel Automat (2012)

Väldigt nöjd med utrymmet, lastar otroligt bra. Var väldigt lätt dessutom att riva ut dem bakersta fem platserna när man var i tyskland sist

Kör ofta alla fyra barn till fritids/dagis, det är först när frugan ska med dem extra sätena behövs, men barnen fajtas alltid om att få sitta "längst bak".


Har även haft en Sportage V6 Automat (2006a tror jag)
Som att köra runt med en medelstor sporthall (hade iofs en TT samtidigt (natt och dag))
V6an var sjukt törstig, men det är den enda bilen som man kan mosa in 11 monterade flyttkartonger i
Citera
2017-10-18, 16:21
  #38
Medlem
skunkjobbs avatar
Det finns väl ingen anledning att ha en SUV bara för att man ska köra på en del på grusväg. Det har funnits grusvägar under hela bilhistorien och långt tidigare än så och det har gått bra att köra där ändå. Jag ser ingen fördel med SUV på grusväg. Ska du ut i terrängen så kanske men det sa du inget om.

Kör du ofta på vintern på småvägar som plogas dåligt kan det ju vara bra med fyrhjulsdrift men det kan man få utan att det är en SUV (likväl som att det finns SUV:ar utan fyrhjulsdrift).
Citera
2017-10-24, 21:07
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag har ingen direkt erfarenhet av den men Toyota bygger bilar av hög kvalité och dom går sällan sönder
även om rost kan vara ett problem.

Har kört rav4 en del och måste säga att komforten är hög, väldigt rymlig. Drar inte så mycket heller.
__________________
Senast redigerad av broggoli 2017-10-24 kl. 21:12.
Citera
2017-10-24, 23:06
  #40
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns väl ingen anledning att ha en SUV bara för att man ska köra på en del på grusväg. Det har funnits grusvägar under hela bilhistorien och långt tidigare än så och det har gått bra att köra där ändå. Jag ser ingen fördel med SUV på grusväg. Ska du ut i terrängen så kanske men det sa du inget om.

Kör du ofta på vintern på småvägar som plogas dåligt kan det ju vara bra med fyrhjulsdrift men det kan man få utan att det är en SUV (likväl som att det finns SUV:ar utan fyrhjulsdrift).

Kan lägga till en situation till, på vintern när det är plogat men väldigt blåsigt, och snön lägger sig i drivor över vägen pga blåsten, jag har haft problem med att bilen tar i med underredet då, men det går ju att ha en snöskyffel i bilen i stället..
Citera
2017-11-24, 12:10
  #41
Medlem
Hur gick det?

Tittar själv på en RAV4 och tar gärna emot lite input.
Citera
2017-11-30, 14:29
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Nissan är inte i närheten av den kvalité dom haft tidigare efter samgåendet med Renault.

SUVarna med högst kvalité är som tidigare nämnts RAW 4 och Honda CRV.
Hondan har i många år även vunnit de flesta tester den varit med i, så den har även bra egenskaper.

Stod själv mellan Rav4, CR-V och Forester senast, för mig föll valet på Forestern pga framkomlighet och motorn. Men skall man ha en bekväm bil med bra komfort så är Rav4 och CR-V bra val. Nissan känns alldeles för plastiga för min smak.

Har ägt Honda tidigare och kvalitetsmässigt så har jag inte haft någon bil som ens kommit i närheten. Toyota är långt ifrån felfria bilar, men generellt år dom väldigt driftssäkra.
Servicepriserna på Honda var löjligt låga. Och Subaru har 3 års fri service medans Toyota kostar som medelbilen ungefär.

Googlar man runt lite så har Nissan en del kvalitetsproblem rakt igenom hela modellprogrammet. Så det är en annan anledning till att jag uteslöt Nissan helt ganska fort. Samma med Mitsubishi, dom känns väldigt likvärdiga i pris, kvalitet och komfort!

Edit: Jag skulle nog titta på Kia och Hyundai före Nissan och Mitsubishi.
Citera
2017-12-04, 00:42
  #43
Medlem
CrazyInHeads avatar
Kör en Nissan Qashqai årsmodell 14, som gått under 5000 mil. Haft stora problem med denna bil.

Kamkedja har fått fixas
AC inte funkat på minst 1 år (inga fel hittas)
Batteriet bytt
Läckande munstycke till spolarvätskan bak

Med mera

Kan ha haft otur men för mig blir det aldrig Nissan mer.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback