Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-19, 08:09
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Men kan man bara få diagnosen Hortons om man har den där smärtan att en borr bokstavligt borrar i en? Jag kan såklart inte ens föreställa mig en sådan smärta eftersom jag knappast upplevt något liknande.
Man kan diagnostisera Horton genom att framkalla ett anfall. Det gör man genom att spruta in nitroglycerin under tungan. Förutom att man framkallar en attack så ska eh del andra saker hända som kallas Horners syndrom. Det är en enorm mängd snor, hängande ögonlock och förstorad pupill. Och nåt mer tror jag.
Smärtan på mej är ensidig, rakt genom ögat och ner i käken.
Citera
2023-07-17, 16:46
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Jag vet en som blev diagnostiserad m Hortons. Han blev rekommenderad att gå till en kiropraktor då läkaren sa att det inte är ett problem i huvudet utan ett nervproblem i nacken.
Han är numera fri frrån sin Hortons sedan han började gå till kiropraktorn som sa att hans nackkotor var sneda och att det berodde på det.
Stress på nerverna tydligen..

Intressant och kan nog stämma i en del fall. Har haft två stycken anfall och varje gång har jag kunnat härleda det till belastning och stresspåslag i nacken. Det är nåt skit där som triggar skiten.

Ena gången var när jag körde en 69:a och höll upp huvudet som fan för att komma åt ädelstenen på damen. Nacken fick slita och samtidigt kom jag. Blev en sjuk reaktion. Var som att någon opererat in en planka i hela nacken. Bara strålade rakt in i huvudet. Trodde först det var nån sån där post-coital huvudvärk som jag fått nån gång tidigare men detta var nåt helt annat. Var mer eller mindre ok efter den initiala reaktionen men sen på kvällen/natten brakade helvetet löst. Aldrig haft så ont nånsin. Tvungen att konstant trycka på huvudet med händerna hela tiden. Vidrigt var det. In till akuten men där hittade dom inget efter skiktröntgen etc...dock rejält högt blodtryck.

Fick sen några mindre återfall under en månads tid men sen försvann det.

Återkom 18 månader senare men då bara som ett begynnande anfall som gick över. Kände igen symtomen men slapp smärtan. Legat och solat på klippor i en dålig ställning och ansträngt nacken igen.

Pirrar liksom i nacken och ger lite lätt yrsel. Borde gå till en naprapat eller kiropraktor men känns jäkligt obehagligt om de ska in och knäcka saker där. Men ditt inlägg fick mig koppla ihop det hela. Ett möjligt spår i alla fall.
Citera
2024-02-09, 09:52
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2-9-5
Hej Alla!

Jag sitter nu med Hortons huvudvärk. Kan vara det mest obehagliga jag någonsin har varit med om. Har varit med om och va nyss med om att jag sitter i lugn och ro och kollar på en film. Känner ingenting speciellt och sen bara känner jag hur pulsen ökar och hur fokuset ändrar sig snabbt i ögat och sen pang. Färger ändras till en mörkare nyans och jag får panik och springer in på toan och tar min medicin som jag fick utskriven utav en läkare (sumatriptan Amneal 50mg) och dricker mycket vatten eftersom hela ansiktet sticks och svettas som en gris. Jag flåsar sedan och går runt inlägenheten och tankarna snurrar. Jag e trött på detta och tappar motivationen för saker, blir lätt irriterad.
Jag vet att små mängder alkohol och stress kan utlösa dehär attackerna. Jag har fortfarande semester och jag har inte varit stressad och jag dricker knappt alkohol.

Är det någon som har lite erfarenhet av detta? Mvh

Har gått med skiten i 30år. Kommer vartannat år efter semestern. För 8-9 år sedan fick jag äntligen diagnosen Hortons efter att ha fått en massa korkade förslag från olika läkare. Testat förebyggande Isoptin Retard under senaste 4 åren. Hjälper inget förutom att jag blev dummare och dummare för varje dag (blodtryckssänkande). Slutade med Isoptin i höstas. Tar enbart Zomig Nasal så fort jag får en förnimmelse. Överdoserat kraftigt under hösten. Äntligen landat på Neurologkliniken på Karolinska. Syrgas är nästa grej som ska testas!
Men skönt att faktiskt träffa en läkare som kan förstå vad man genomlider....
Citera
2024-03-17, 19:38
  #244
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmdobo1973
Har gått med skiten i 30år. Kommer vartannat år efter semestern. För 8-9 år sedan fick jag äntligen diagnosen Hortons efter att ha fått en massa korkade förslag från olika läkare. Testat förebyggande Isoptin Retard under senaste 4 åren. Hjälper inget förutom att jag blev dummare och dummare för varje dag (blodtryckssänkande). Slutade med Isoptin i höstas. Tar enbart Zomig Nasal så fort jag får en förnimmelse. Överdoserat kraftigt under hösten. Äntligen landat på Neurologkliniken på Karolinska. Syrgas är nästa grej som ska testas!
Men skönt att faktiskt träffa en läkare som kan förstå vad man genomlider....

Är du riktigt desperat så skulle jag rekommendera svamp med psilocybin eller LSD. Har inte haft ett anfall på 8 år. Innan så fick jag syrgas och det fungerade också bra även om det inte fungerar förebyggande som svampen. En liten dos svamp varannan månad. Med syrgasen så måste du vara redo och ta det direkt när du känner att en attack är på gång, lätt att man blir fånge i sitt egna hem.
Citera
2024-04-04, 19:20
  #245
Medlem
Tror jag hoppar LSD och psykadeliska droger. Men tackar för tipset!
Citera
2024-04-04, 19:24
  #246
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmdobo1973
Tror jag hoppar LSD och psykadeliska droger. Men tackar för tipset!


Du behöver ju inte ta tripp-doser. Räcker med hälften. Men om du hellre vill lida, varsågod. Fatta det, att ha sådana föreställningar att man hellre vill lida, än att göra något åt saken för att någon sagt att man inte ska göra så. Det är vida beprövat, men tro du att vården kommer hjälpa dig (det kommer de inte). Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback