Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 17:11
  #1
Medlem
Hej.
Det är som så att jag vill leva lite sundare (beach 2018) och har i princip ersatt alla kolhydrater med grönsaker. Det går bra med att komma i form, men då det bara finns mikro på jobbet, så smakar alla grönsaker vidrigt. Inte alls som när dom är nykokta/stekta.

Så frågan är: vilka grönsaker gör sig bra som matlådemat? Och hur anser ni att man ska tillaga dom på bästa sätt?
Citera
2017-10-15, 17:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Hej.
Det är som så att jag vill leva lite sundare (beach 2018) och har i princip ersatt alla kolhydrater med grönsaker. Det går bra med att komma i form, men då det bara finns mikro på jobbet, så smakar alla grönsaker vidrigt. Inte alls som när dom är nykokta/stekta.

Så frågan är: vilka grönsaker gör sig bra som matlådemat? Och hur anser ni att man ska tillaga dom på bästa sätt?
Varför värma grönsakerna överhuvudtaget?
Citera
2017-10-15, 17:24
  #3
Medlem
Kål tycker jag håller sig bra i smak och konsistens.
Jag använder dock alla grönsaker i micro men brukar aldrig värma det på högsta effekt och aldrig värma det riktigt varmt.
Broccoli blir riktigt läskigt om man värmer på för hög effekt.
Citera
2017-10-15, 17:34
  #4
Medlem
PTHJs avatar
Grönsaker som bas i grytor blir gott och bra. Med mycket grönsaker i grytor behöver man inte ens ha potatis, ris eller pasta till.
Citera
2017-10-15, 17:56
  #5
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Grönsaker som bas i grytor blir gott och bra. Med mycket grönsaker i grytor behöver man inte ens ha potatis, ris eller pasta till.

Exakt!

Jag tipsar om broccoli som är en helt fantastisk grönsak på alla vis. Den är matig och rejäl och passar till det mesta som "ersättning" för potatis, ris etc för de som vill hålla nere på kolhydraterna. Fryst broccoli är billigt också. Och enkelt och snabbt att laga till då den är förvälld innan den frysts.

Fungerar också utmärkt att återuppvärma i micron.
Citera
2017-10-15, 18:33
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
För en massa år sedan när jag ämnade banta ner mig efter att ha grisat upp mig alltför mycket åt jag någon variant på gröna ärtor och broccoli till lunch varje dag.

Gröna ärtor är nyttiga och mättande, ganska gott också.
Citera
2017-10-15, 19:24
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Testa att inte tillaga grönsakerna helt innan du lägger dem i matlådan. De fortsätter ju tillagas i mikron.

Med andra ord, titta på ditt broccolipaket vad som sägs om tillagning och ta hänsyn till att den är fryst när du kokar den hemma, men kanske inte när den mikras på jobbet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback