2017-10-15, 16:37
Medlem
Greateds avatar
Laddade upp batteriet till 100% och efter en vecka utan användning var batteriet slut, använder dessutom endast nyckeln och inte fjärrlåset(larmet). Ibland går den att starta men när man väl gasar lite går bilen ojämnt och dör. Eftersom att batteriet endast är ett år gammalt lär det vara generatorn.

Så jag har 2 kablar som går från generatorn, ena är kopplad till plus-polen på batteriet, medans det andra hänger löst. Testade att sätta den lösa kabeln mot minuspolen men då gick det inte ens att starta bilen, ingenting hände.

Nu ligger den emot en plåt och då fungerar det igen med ett nyladdat batteri. Frågan är ju ifall denna skall kopplas någonstans vilket gör att det tjuvdrar ström, eller är generatorn så kass att det är den som tjuvdrar?

Såhär ser det ut: https://imgur.com/a/gtQ3d

Tacksam för svar! /G
Citera
2017-10-15, 17:07
Medlem
mainfurers avatar
Den röda är till laddrelät o ska vara där, svart jord, om ingen gjort hemapul. Behövs inte då jord går via blocket. Din generator laddar inte o du har ett kass batteri
Citera
2017-10-15, 17:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Laddade upp batteriet till 100% och efter en vecka utan användning var batteriet slut, använder dessutom endast nyckeln och inte fjärrlåset(larmet). Ibland går den att starta men när man väl gasar lite går bilen ojämnt och dör. Eftersom att batteriet endast är ett år gammalt lär det vara generatorn.
OK, fulladdat batteri drar ur på en vecka utan att du använt bilen, samt att motorn går dåligt.
Men hur fan kom du fram till att det är fel på generatorn?
Citera
2017-10-15, 20:07
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
OK, fulladdat batteri drar ur på en vecka utan att du använt bilen, samt att motorn går dåligt.
Men hur fan kom du fram till att det är fel på generatorn?

Då jag får igång bilen när jag har som lägst batteri, men generatorn laddar inte upp batteriet fortare än det tar slut. Motorn går inte dåligt när batteriet är fullladdat som sagt, problemet är att bilen tjuvdrar ström.

Vad är din teori?
Citera
2017-10-15, 20:22
Medlem
hippilis avatar
Lyser laddnings lampan?
Citera
2017-10-15, 20:46
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Då jag får igång bilen när jag har som lägst batteri, men generatorn laddar inte upp batteriet fortare än det tar slut. Motorn går inte dåligt när batteriet är fullladdat som sagt, problemet är att bilen tjuvdrar ström.

Vad är din teori?
Nej, jag har ingen teori, jag försöker få fakta på bordet. Nu säger du att batteriet tar slut när du kör. I trådstarten att det laddar ur när du inte använt bilen...

Vad visar voltmetern innan du startar?
Vad visar voltmetern när du startar?
Vad visar voltmetern när motorn går?
Citera
2017-10-15, 21:29
Medlem
Megaforces avatar
Sladden går väl till laddningslampan. Om lampan lyser efter start eller inte lyser alls när nyckeln är i 2ans läge före start så saknar nog generatorn kontakt med laddningslampan och regulatorn. Den lilla sladden är alltså för att magnetisera generatorn och man reglerar generatorns effekt via den. Är den inte inkopplad så laddar helt enkelt inte generatorn. Sen beror det lite på vad det är för typ av generator med inbyggd eller extern laddningsregulator.
Citera
2017-10-15, 22:14
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Sladden går väl till laddningslampan. Om lampan lyser efter start eller inte lyser alls när nyckeln är i 2ans läge före start så saknar nog generatorn kontakt med laddningslampan och regulatorn. Den lilla sladden är alltså för att magnetisera generatorn och man reglerar generatorns effekt via den. Är den inte inkopplad så laddar helt enkelt inte generatorn. Sen beror det lite på vad det är för typ av generator med inbyggd eller extern laddningsregulator.

Laddningslampan? Bakrundsbelysning på instrumentbrädan lyser inte heller, hänger det ihop?
Citera
2017-10-27, 21:26
Medlem
mainfurers avatar
Vad är det ens för bil?
Jag är 100% säker på att du har ett jordfel mellan motor och kaross. (Kolla jordfläor och anslutning)
Mät spänningen mellan plus och minus när bilen är igång, den ska ligga runt 14 volt o då är generatorn OK.
Sista bilden är ett hemmapul till din mätare eller nått, du får helt enkelt följa upp vart den går.

Jävla luddig tråd
Citera
2017-10-27, 22:38
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Vad är det ens för bil?
Jag är 100% säker på att du har ett jordfel mellan motor och kaross. (Kolla jordfläor och anslutning)
Mät spänningen mellan plus och minus när bilen är igång, den ska ligga runt 14 volt o då är generatorn OK.
Sista bilden är ett hemmapul till din mätare eller nått, du får helt enkelt följa upp vart den går.

Jävla luddig tråd

Jag är inte säker på att detta är felet, men jag brukar föreslå att kolla upp detta då jag råkat ut för det två gånger, ena gången var den helt av då laddade batteriet ur helt, andra gången var det bara några kardeler kvar i flätan och då var den svårstartad.
Citera
2017-10-28, 21:35
Medlem
LembitARTs avatar
Frågan är vart det lösa kabelflatstiftet varit fäst någonstans, har den suttit på vid pluspolen på batteriet så gör den ingen nytta, har du kollat på generatorn om du har något stift där den passar till?

Vanligtvis så är kabeln som du har kopplad till något som drar ström, typ en laddningslampa och då aktiveras laddningen i generatorn.

Du kan pröva att koppla en vanlig 12v lampa emellan den kabeln och jord så borde det fungera med laddningen. Lyser inte laddningslampan på instrumentpanelen så är det den som du ska koppla till om allt ska bli bra och ja, då bör även bakgrundsbelysningen för instrumenten fungera.
Senast redigerad av LembitART 2017-10-28 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in