Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 15:04
Medlem
elephantstones avatar
För några år sedan lät den österrikiska vinglasstillverkaren Riedel lansera glas i samarbete med Coca Cola. Dessa glas är utformade för att förhöja smakupplevelsen och ska enligt tillverkaren framhäva dryckens karaktär. Skaparen bakom glasen heter Brad Fields och säger själv:

"Vi framhäver aromerna och detaljerna i Coca-Colas fräscha citruskaraktär blandad med malt, och dess sötma och syrlighet. Detta glas tämjer även Coca-Colas brusighet, något drycken delar med champagne och parfait, till en punkt där den dröjer sig kvar i gommen på ett härligt sätt och lyfter fram dess förunderliga fräschör."

Ett sådant här glas kostar drygt 169, men blir mer prisvärt ju fler man köper. Jag har äntligen haft möjligheten att testa ett sådant här glas och måste säga att upplevelsen blir märkbart bättre. Dofterna framträder mer intensivt, smakerna är mycket mer nyanserade och tydliga.

Frågeställning:

Finns det fler här på formumet som har testat? Är någon skeptisk till huruvida glasen faktiskt kan påverka smakupplevelsen? Placebo?

Bild på glasen
Senast redigerad av elephantstone 2017-10-15 kl. 15:05. Anledning: Trasig länk, fixad.
Citera
2017-10-15, 15:44
Medlem
zepofans avatar
Att glasens utformning har betydelse för hur dryckens smaker upplevs är känt sedan länge. Om glaset i det här fallet med Coca Cola, som består av vatten, sockerlag och diverse aromämnen, tillför drycken något har jag svårt att tro.
Citera
2017-10-15, 18:56
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Att glasens utformning har betydelse för hur dryckens smaker upplevs är känt sedan länge. Om glaset i det här fallet med Coca Cola, som består av vatten, sockerlag och diverse aromämnen, tillför drycken något har jag svårt att tro.

Menar du att det inte finns några kemiska förutsättningar för att glasen ska kunna förhöja upplevelsen? Det känns svårt att bevisa huruvida de har effekt eller inte, men jag är övertygad om att colan smakar bättre.
Citera
2017-10-15, 19:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Menar du att det inte finns några kemiska förutsättningar för att glasen ska kunna förhöja upplevelsen? Det känns svårt att bevisa huruvida de har effekt eller inte, men jag är övertygad om att colan smakar bättre.
Jag menar att jag inte ser hur ett glas kan höja smaken på sockerlag. Men visst, om du tycker att det smakar bättre och är värt 200 spänn, så köp du ett glas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in