2017-10-15, 12:56
Medlem
adamnows avatar
Har börjat ny anställning, skall välja försäkringsbolag

Fått en TPK valsblankett, där kan jag välja traditionell försäkring, folksam, skandia liv osv

Eller fondförsäkring med valen:

AMP
Danica
SEB
SPP
Swedbank

Vad skall jag välja? Är det någon skillnad på de olika fondförsäkringarna?
Citera
2017-10-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adamnow
Har börjat ny anställning, skall välja försäkringsbolag

Fått en TPK valsblankett, där kan jag välja traditionell försäkring, folksam, skandia liv osv

Eller fondförsäkring med valen:

AMP
Danica
SEB
SPP
Swedbank

Vad skall jag välja? Är det någon skillnad på de olika fondförsäkringarna?

Du behöver ge lite mer info än så.. gäller det en tjänstepension där du själv får välja investeringarna (isåfall bör du kolla vilka fonder de olika erbjuder, speciellt om det finns lågavgiftsalternativ)... samt om något av dessa alternativt tar egna avgifter för att 'ta hand om' din tjänstepension.
Senast redigerad av kricke123 2017-10-15 kl. 13:10.
Citera
2017-10-15, 13:26
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Du behöver ge lite mer info än så.. gäller det en tjänstepension där du själv får välja investeringarna (isåfall bör du kolla vilka fonder de olika erbjuder, speciellt om det finns lågavgiftsalternativ)... samt om något av dessa alternativt tar egna avgifter för att 'ta hand om' din tjänstepension.

Ja, det är en tjänstepension.
Jag får alltså välja på de fondförsäkringar om jag angav ovan, eller välja en "traditionell försäkring". Men jag förstår inte vad som är skillnaden
Citera
2017-10-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adamnow
Ja, det är en tjänstepension.
Jag får alltså välja på de fondförsäkringar om jag angav ovan, eller välja en "traditionell försäkring". Men jag förstår inte vad som är skillnaden

Med 'Traditionell försäkring' så kommer försäkringsbolaget fatta alla beslut om hur pengarna investeras (det blir i fonder mest ändå..), och ta ut en avgift för det varje år. Fondförsäkring får du själv välja vilka fonder pengarna ska ligga i men möjlighet att ändra när och hur du vill (liknande premiepensionsystemet, men med mycket mindre valmöjligheter).

Jag skulle rekommendera fondförsäkring och sätta pengarna i en global indexfond med låg avgift (0.2%). Själv har jag SPP men de har väldigt litet utbud av bra fonder, så det är möjligt att något av de andra alternativen är bättre för dig.
Citera
2017-10-15, 15:00
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Tror jag hade samma valmöjligheter som dig, valde Danica enbart för att dom tog minst "administrativ avgift" eller vad dom nu kallade det.

Finns inte jättemycket roliga fonder att välja mellan, finns iaf en global indexfond for 0,4% samt en svensk samt en europeisk indexfond för runt 0,2%.
Citera
2017-10-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Med 'Traditionell försäkring' så kommer försäkringsbolaget fatta alla beslut om hur pengarna investeras (det blir i fonder mest ändå..), och ta ut en avgift för det varje år. Fondförsäkring får du själv välja vilka fonder pengarna ska ligga i men möjlighet att ändra när och hur du vill (liknande premiepensionsystemet, men med mycket mindre valmöjligheter.
Om du inte vet, var istället tyst.

Traditionell försäkring innebär traditionell förvaltning. Kapitalet placeras INTE i fonder, som ovan person påstår. Försäkringsbolaget äger förvaltningen. Detta är en förvaltning med viss garanti (brukar ligga kring 80% men beror på bolag) samt låg risk. Stor andel räntebärande värdepapper i sådan förvaltning. Bolaget estimerar vad deras portfölj kommer generera och sätter därefter en så kallad återbäringsränta, din estimerade avkastning per år. Vissa bolag placerar överavkastningen i ett överskott som agerar som skydd och säkrar att räntan inte sänks lika snabbt när börsen vänder, men som på sikt skall delas ut till kund på något sätt. Skandia och Folksam jobbar så. Folksam har hela 19% i överskott och Skandia strax över 10% (senast jag kollade). I relation rekommenderar Finansinspektionen 5-15% överskott. AMF delar ut allt omedelbart månadsvis, men därmed blir deras traditionella förvaltning lite högre risk då den svänger mer, då vissa månader behöver dom rent av återta utdelad ränta om det var en dålig månad.

Detta var lite kort om traditionell förvaltning och det skrapar bara på ytan.

Besök gärna konsumenternas.se och se där jämförelser mellan bolagen vad gäller avgifter, fondutbud osv. Det du ska välja kallas itpk, så det är den sektionen du letar efter.

Tänk på att gällande avgifter så tillkommer fondavgift om du väljer fondförsäkring, så stirra dig inte blind på försäkringsavgifter och rata traditionell förvaltning som ser dyrare ut, men som är billigare när fondavgift läggs ovanpå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in