Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 09:13
  #1
Medlem
Om gravitation inte har någon märkbar effekt utanför jorden, hur exakt landar missiler som åker igenom atmosfären på deras mål? Styrningsmekanism?
Citera
2017-10-15, 09:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Om gravitation inte har någon märkbar effekt utanför jorden...
Varför skulle gravitations sakna effekt utanför jorden? Tyngdkraften fungerar överallt.
Citera
2017-10-15, 09:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Varför skulle gravitations sakna effekt utanför jorden? Tyngdkraften fungerar överallt.
Vart sa jag att gravitation saknar effekt utanför jorden?
Citera
2017-10-15, 09:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Vart sa jag att gravitation saknar effekt utanför jorden?
I din trådstart skrev du:
Citat:
Om gravitation inte har någon märkbar effekt utanför jorden...
Gravitationen har alltid samma effekt. Även utanför jorden.
Citera
2017-10-15, 10:05
  #5
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Slutsteget som stridsspetsen sitter på är medveten om sin orientering och korrigerar denna så att stridsspetsen kan separeras från slutsteget i en bana som resulterar i en träff på önskvärt ställe.
Citera
2017-10-15, 10:52
  #6
Avstängd
Dom har väl styrklaffar?
Så länge det finns luft går det ju att styra med små vingar.
Ute i rymden är det värre.
Citera
2017-10-15, 12:29
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Om gravitation inte har någon märkbar effekt utanför jorden, hur exakt landar missiler som åker igenom atmosfären på deras mål? Styrningsmekanism?
Väldigt konstig fråga. "Utanför jorden", vad fan ska det betyda? Ovanför markytan vore väl den ordagranna tolkningen men det är ju extremt märkligt formulerat så jag antar att du menar utanför jordens atmosfär. Det är i så fall lika tokigt det, gravitationen verkar även utanför atmosfären, atmosfären har faktiskt exakt ingenting med gravitationen att göra.

Gravitationen (tyngdaccelerationen) på den höjd där rymdstationen ISS kretsar (c:a 400 km ovanför jordytan) är bara c:a 11 % lägre än vid havsytan. Det som får den att stanna i omloppsbana är dess höga hastighet som får centrifugalkraften att balansera gravitationen.

Stora kärnvapenrobotar kallas ju ICBM där B står för ballistisk, sådant som har en kastbana. Raketen kastar upp stridsspetsen men inte med så hög hastighet eller riktning som krävs för att den ska gå in i omloppsbana utan den trillar helt enkelt ner av sig själv utan att man behöver göra någon aktiv styrning. Det är inte konstigare än att en sten eller gevärskula trillar ner, det där att stridsspetsarna är och vänder utanför atmosfären har ingen principiell betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Vart sa jag att gravitation saknar effekt utanför jorden?
Är du full eller? Du skrev det i din egen trådstart.

Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Dom har väl styrklaffar?
Så länge det finns luft går det ju att styra med små vingar.
Ute i rymden är det värre.
Nja, de flesta har inte det. Under startfasens första minuter styr roboten genom att rikta raketutblåset, antingen genom att vrida hela dysan eller med små fenor som sitter i raketstrålen precis under dysan och riktar om strålen utan att behöva vrida på dysan. Utanför atmosfären görs på vissa robotar små finjusteringar av banan med raketmotorer (stridsspetsarna sitter då på vad som kallas en buss, en liten motormodul varifrån stridsspetsarna separeras före återinträdet i atmosfären). Efter återinträdet faller de flesta stridsspetsar fritt utan styrning men en del har små fenor eller kan böja hela stridsspetsen lite för att på så sätt ändra kurs, se artikeln om MARV.
Citera
2017-10-15, 15:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är du full eller? Du skrev det i din egen trådstart.

Kan du inte ens ditt eget språk din efterblivna svenne? Citera mig där jag skrev att gravitation inte existerar utanför jorden.
Citera
2017-10-15, 15:53
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Kan du inte ens ditt eget språk din efterblivna svenne? Citera mig där jag skrev att gravitation inte existerar utanför jorden.
Om någon här är efterbliven så är det du. Du skrev "Om gravitation inte har någon märkbar effekt utanför jorden". Att saknas, att inte existera och att inte ha någon märkbar effekt är i denna kontext synonymer. Gravitationen saknas inte, den existerar och har en högst märkbar effekt även utanför jorden. Förstått?

Nu kanske du kan anstränga din hjärncell och svara på de viktigare motfrågorna och svaren du har fått.
Citera
2017-10-15, 15:59
  #10
Avstängd
Nu är alltså den nya frågan: Kan något som inte har någon märkbar effekt sägas existera?
Hmm
Citera
2017-10-19, 04:42
  #11
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Nu är alltså den nya frågan: Kan något som inte har någon märkbar effekt sägas existera?
Hmm
Hur menar du mer exakt?

För t.ex. neutriner interagerar knappt öht. Men man visste att de fanns innan man lyckades påvisa dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback