• 1
  • 2
2017-12-29, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Om det ska vara en grafisk applikation rcker det frmodligen med ett WinForms-projekt. WPF i all ra men ska man nd inte anvnda de kapabiliteter det erbjuder, och flja MVVM-mnstret, s ser jag ingen mening med att krngla till det.

MVVM r bara en metodik fr WPF. Det r inget mste. Det finns en massa funktionalitet i WPF som inte finns i WinForm, ven om man inte fljer MVVM.
Citera
2017-12-29, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bland annat dessa tv meningar bevisar att du sjlv r kroniskt dum i huvudet, s jag skulle inte kasta dessa stenar i glashuset om jag vore du.

Till TS: Det r inte jtteofta winforms r anvndbart. Om du dremot sitter och leker och bara vill ha en grafisk event-driven ram r det inga konstigheter.

verhuvudtaget r ju dock win desktop inte extremt anvndbart. ven WPF anvnds mest av ldre gubbar i gra enterprise-korridorer.

Det finns mnga scenarion nr en desktop applikation r anvndbart. Fler tillfllen n vad det finns fr web.
Citera
2017-12-29, 08:24
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Det finns mnga scenarion nr en desktop applikation r anvndbart. Fler tillfllen n vad det finns fr web.
Gammal Enterprise-legacy, frldrade miljer och frldrade organisationer. Ja, det finns massvis att gra dr, s sjlvklart finns det ett legitimt behov av att kunna gra det ltt ocks (annars kan inte tillrckligt mnga gra det). Kruxet r dock att det inte r speciellt optimalt att lsa sdant till Windows. Och jag vet inte om du r helt infrstdd med vad du egentligen menar med "web". Antagligen ngon DMZ, varvid pongen blir mrkligt frvirrad.

Fast du fr sklart utveckla om du vill.
Citera
2017-12-29, 08:34
Medlem
Citat:
Gammal Enterprise-legacy, frldrade miljer och frldrade organisationer. Ja, det finns massvis att gra dr, s sjlvklart finns det ett legitimt behov av att kunna gra det ltt ocks (annars kan inte tillrckligt mnga gra det). Kruxet r dock att det inte r speciellt optimalt att lsa sdant till Windows. Och jag vet inte om du r helt infrstdd med vad du egentligen menar med "web". Antagligen ngon DMZ, varvid pongen blir mrkligt frvirrad.

Fast du fr sklart utveckla om du vill.

Nej, du missfrstod nog vad jag menade. Mnga ggr behver du tillgng till maskinvara i ngn form, d r en webbapplikation helt fel. Det finns en massa andra situationer ocks dr desktopapplikation r att fredra framfr en webbapplikation. Det r en vertro idag p webbapplikationer och det anvnds ven nr desktopapplikationer borde anvndas.

Sen r en lsning till ett system inte ett s stort problem om du gr det rtt. En organisation som anvnder Windows kommer troligtvis att fortstta gra s. De som byter milj byter nstan alltid tillbaka pga en massa ofrutsedda problem. Dlig programmering r snarare om en applikation mste skrivas om fr att du gr frn Windows 8 till Windows 10. Som p den gamla tiden med alla problem som var med IE6. Mnga dligt skrivna webbapplikationer.
Citera
2018-01-04, 03:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Bland annat dessa tv meningar bevisar att du sjlv r kroniskt dum i huvudet, s jag skulle inte kasta dessa stenar i glashuset om jag vore du.

Till TS: Det r inte jtteofta winforms r anvndbart. Om du dremot sitter och leker och bara vill ha en grafisk event-driven ram r det inga konstigheter.

verhuvudtaget r ju dock win desktop inte extremt anvndbart. ven WPF anvnds mest av ldre gubbar i gra enterprise-korridorer.
Det r mrkligt att ett av vrldens mest anvnda format, inte r anvndbart eller att efterfljaren anvnds mest av ldre gubbar...

r alla i den hr forumsdelen helt blsta?
Nr man lser inlgg i systemutvecklingsdelen knns det som om man hamnat i programmerarnas motsvarighet till I&I och inte i en positiv mening.
Citera
2018-01-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det r mrkligt att ett av vrldens mest anvnda format, inte r anvndbart eller att efterfljaren anvnds mest av ldre gubbar...

r alla i den hr forumsdelen helt blsta?
Nr man lser inlgg i systemutvecklingsdelen knns det som om man hamnat i programmerarnas motsvarighet till I&I och inte i en positiv mening.

Det r bara vissa som tagit en kurs i ngot "nytt och frscht" stt att tnka och leker frlsare fr alla andra.
Citera
2018-01-04, 18:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Det r bara vissa som tagit en kurs i ngot "nytt och frscht" stt att tnka och leker frlsare fr alla andra.
Joo, du har ju rtt i det.
Det r bara det att ibland undrar jag var alla de programmerare tog vgen som tyckte att ett programs frmsta uppgift var att leverera vad det utfste sig att gra och skulle fungera felfritt vid leverans...

Det fanns ju en sdan tid...
Citera
2018-01-08, 08:42
Medlem
Citat:
Joo, du har ju rtt i det.
Det r bara det att ibland undrar jag var alla de programmerare tog vgen som tyckte att ett programs frmsta uppgift var att leverera vad det utfste sig att gra och skulle fungera felfritt vid leverans...

Det fanns ju en sdan tid...

Denna tid r sedan lnge svunnen. Det man lr sig idag r att det ska vara good enough. Man vill fakturera s mnga timmar som mjligt, men vill ha s f mantimmar som mjligt. Lite buggar innebr support och lge fr merfrsljning.
Citera
2018-01-08, 15:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Denna tid r sedan lnge svunnen. Det man lr sig idag r att det ska vara good enough. Man vill fakturera s mnga timmar som mjligt, men vill ha s f mantimmar som mjligt. Lite buggar innebr support och lge fr merfrsljning.
Det beror p i vilken bransch du jobbar i och om du tnkt fretaget skall kunna verka ver tid.
Skiter du i det bl skpet kan det sluta s illa att du frlorar en stmning och mste betala ett s stort skadestnd att du lika grna kan konka frutom att ingen lngre vill ha med ditt fretag att gra.

Det verkar g att leverera halvdana lsningar eller ibland inte kunna leverera alls mot statliga, kommunala och landstingsorganisationer, jag rekommenderar inte det mot strre internationella fretag. Det kan bli mycket dyrkpt.
Citera
2018-01-08, 15:52
Medlem
Citat:
Det beror p i vilken bransch du jobbar i och om du tnkt fretaget skall kunna verka ver tid.
Skiter du i det bl skpet kan det sluta s illa att du frlorar en stmning och mste betala ett s stort skadestnd att du lika grna kan konka frutom att ingen lngre vill ha med ditt fretag att gra.

Det verkar g att leverera halvdana lsningar eller ibland inte kunna leverera alls mot statliga, kommunala och landstingsorganisationer, jag rekommenderar inte det mot strre internationella fretag. Det kan bli mycket dyrkpt.

S sant. Mot stora bolag fungerar det inte, men mot mindre och privatpersoner. Titta p spel som slpps idag. En j-a massa buggar som r helt ondiga. Dessutom r det vanligt att buggarna inte ens fixas vid slpp av nsta version.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in