2017-10-15, 02:57
Medlem
Hej. Då jag av olika anledningar behöver ha datorn på för ett program samt internetanslutning så har jag känt att det måste finnas något sätt att få just det (program,nät) att köra utan så mycket annat. Nu för tiden så slår jag av skärmarna och släcker tangentbordet pga. ljuset och går och lägger mig.

Så kan jag på något sätt få datorn i ett sådan läge eller finns det något program eller så som kan slå av onödiga processer under natten?

Tack på förhand
Citera
2017-10-15, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Hej. Då jag av olika anledningar behöver ha datorn på för ett program samt internetanslutning så har jag känt att det måste finnas något sätt att få just det (program,nät) att köra utan så mycket annat. Nu för tiden så slår jag av skärmarna och släcker tangentbordet pga. ljuset och går och lägger mig.

Så kan jag på något sätt få datorn i ett sådan läge eller finns det något program eller så som kan slå av onödiga processer under natten?

Tack på förhand

funkar inte viloläge??
Citera
2017-10-15, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
funkar inte viloläge??
Väljer att citera mig själv:
Citat:
Då jag av olika anledningar behöver ha datorn på för ett program samt internetanslutning
Citera
2017-10-15, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Väljer att citera mig själv:

går ju o ändra viloläget så inte hårddisken slocknar
Citera
2017-10-15, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
går ju o ändra viloläget så inte hårddisken slocknar
Menar du inte tvärtom?

Om ett program behöver nån disk så bruka disken gå igång igen. Det är bara om man sitter vid datorn som man kanske vill ändra så disken inte stannar. Energi inställningarna i Windows (Energialternativ) bruka redan var inställd att göra det.

Där finns också andra energi inställningar som kan var intressanta men dom enda jag bruka ändra är dom för diskar och skärmen.

Exakt hur man hittar dit varierar mellan olika Windows versioner och språk men jag bruka höger klicka på skrivbordet / Anpassa (Personalize) / Sen klickar jag mig vidare tills jag når de avancerade energi inställningarna. På vägen ditt ändrar jag det jag vill.
Senast redigerad av panpo98 2017-10-15 kl. 08:22.
Citera
2017-10-16, 01:31
Medlem
Tyvärr så finns det nog ingen bra lösning på den datorn du har. Beroende på vilket behov du har kanske du skulle kunna titta på ett energisnålare alternativ. Finns en hel del minidatorer idag. Som sagt allt beror ju på vad du skall köra på den. Men här är ett exempel https://www.netonnet.se/art/dator/st...d/231845.8944/

En test också https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.66...vivostick-test
Senast redigerad av iggegbg 2017-10-16 kl. 01:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in