• 2
  • 3
2017-10-17, 05:56
Medlem
trottwells avatar
Vad skall täckas?

Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
gåvor på 10.000 kr är skattefria.

är det dags för köp av lägenhet/bil så är det
ju snabbare löst.

sedan kanske det är bättre att den som ska få
pengarna säljer en täckning eller så.

Har du läst trådstarten? TS vill diskutera 1 000 000:- du diskuterar 10 000:-

"gåvor på 10.000 kr är skattefria"

Trams, sluta sprida din dynga! Någon stackare kan faktiskt ta dig på allvar och fatta felaktiga beslut.
Om man är så uppenbart okunnig som du är, då skall man inte ge andra människor vägledning!
Du kan naturligtvis hävda att du har rätt, eftersom alla gåvor är skattefria, vi har ingen gåvoskatt i Sverige, varken på gåvor över eller under 10 000:-

"sedan kanske det är bättre att den som ska få
pengarna säljer en täckning eller så
"

Varför? Vad skall barnbarnen täcka åt TS?
Senast redigerad av trottwell 2017-10-17 kl. 06:46.
Citera
2017-10-17, 07:20
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nu handlar detta ju om vad en person avser att göra med sina tillgångar under tiden denne fortfarande lever. Kan inte se något som helst hinder att förfara som ts beskriver det, ej heller att det skulle påverka framtida arv, i synnerhet inte om det i vidhängande gåvobrev införes att gåvan ifråga ej skall vara förskott på arv. Den som är givare i detta sammanhang kunde givetvis även ha levt upp pengarna till egen vinning eller gett dem till gåva till någon utanför familjen - anser ni som misstycker till föreslagen åtgärd att detta är bättre?

Att ifrågasätta orsaken till fördelningen är ingenting vi har anledning att göra alls.

Ja, det är troligtvis juridiskt hållbart, men det är stor risk att man med detta agerande orsakar framtida konflikter mellan sina barn.
Citera
2017-10-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Ja, det är troligtvis juridiskt hållbart, men det är stor risk att man med detta agerande orsakar framtida konflikter mellan sina barn.

Mycket möjligt, men frågan inskränkte sig till hur man praktiskt kunde förfara.
Citera
2017-10-17, 11:34
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Mycket möjligt, men frågan inskränkte sig till hur man praktiskt kunde förfara.
Det är besvarat, gåvobrev via bank där det står att gåvan + ränta är enskild egendom.
Ingen gåvoskatt.
Citera
2017-10-17, 12:59
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering

Nej, avsiktlig kränkning av laglott kan dras i domstol långt i efterskott.
Citera
2017-10-17, 13:07
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nej, avsiktlig kränkning av laglott kan dras i domstol långt i efterskott.
Vi vet inget om personernas åldrar.
Det kan vara 50 år kvar innan förväntat arv, då är det nog lugnt.
Citera
2017-10-17, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
helt rätt. man ska inte ha några aspekter öht på vad någon väljer att göra med sina pengar.
många människor ser sin föräldrars pengar som en ren garanti - dom ska ha deras pengar utan någon motprestation.

så alla äldre människor, lev upp era pengar och ge bort dom till sådana ni vill ska ha pengarna.
Jag håller med om att de pengar, som föräldrarna har tjänat själva, kan användas på det sätt de vill.

Men i många fall, är det ju pengar som de har ärvt av sina föräldrar, eller deras föräldrar.

Jag har ärvt pengar som mina förfäder har tjänat ihop. Inga fantasisummor, men i alla fall en hel del.

Jag fick lära mig, att det var pengar som jag kunde använda i nödfall, men som annars skulle gå vidare till nästa generation. Och eftersom jag aldrig har råkat ut för något nödfall, så finns pengarna kvar till mina syskonbarn.
Citera
2017-10-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja visst låter det som att de vill undanhålla pengarna från den olyckliga saten till barnlös bröstarvinge? Vidrig metod, totalt hänsynslös.
Det kan du inte förstå och det begär jag inte heller. Ibland har man sina skäl
Citera
2017-10-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Ni som kommenterar att det som TS skriver i trådstarten är vidrigt skulle kanske tänka efter att ni inte har alla parametrar i fallet och att det är möjligt att båda bröstarvingarna tycker att detta är en bra lösning.

Mycket möjligt att den barnlösa bröstarvingen har mycket god ekonomi och anser att syskonbarnen kommer att ha bättre nytta av pengarna. Alternativt att denne sitter så djupt i skiten hos kronofogden så att ett eventuellt arv "försvinner" dit.

Innan man har alla fakta är det vidrigt att klassificera upplägget som "vidrigt"!
Tack! Ja ni har inte alla parametrar. Jag vill inte skriva för mycket då jag gärna behåller anonymiteten. Men det handlar om många olika saker som de allra flesta inte har en aning om såsom insättningsgarantin, godman-skap, mångmiljonbelopp osv osv. Men jag tackar för alla svar men vill samtidigt påminna om att folk kan ha sina skäl utan att outa det allt för mycket. Kram
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in