2017-10-14, 13:15
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Vet någon luft/vattentemperaturen i området vid olyckstillfället?
Jag menar hur länge klarar sig blöta människor vid den aktuella tidpunkten utan att kunna torka sig och byta om?

Omkring tio grader i luften och förmodligen något liknande i vattnet. Bron går över älven på det smalaste stället och det kan nog vara ganska strömt beroende på hur mycket vatten de släpper på uppströms.

Det är cirka två kilometer till Brattforsens kraftstation men älven blir bredare och det finns nog många ställen de kan fastna. Så vi får väl se när de dyker upp.
Citera
2017-10-14, 13:36
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Jag menar hur länge klarar sig blöta människor vid den aktuella tidpunkten utan att kunna torka sig och byta om?

Man förlorar kroppstemperaturen väldigt snabbt i kallt vatten.

Ren uppskattning efter jag läst på nätet bla men är vatten temp. mellan 4-10 gr C är tiden innan kramper & medvetslöshet ca 30-60 minuter.
10-16 gr i vattnet är det ca 1-2 timmar max

Kommer dom upp ur vattnet så gäller det bli varm så fort som möjligt.
Citera
2017-10-14, 13:37
Medlem
Hoppas bara att fiskeodlingen har klarat sig:
Citat:
Bil har kraschat ned i Svartälven: "Bilen är bärgad men vi vet inte var personerna är"

Citat:
En fiskodling ligger närheten av olycksplatsen. Räddningstjänsten befarar att olycksbilen kan ha läckt ut bensin eller diesel och att fiskarna kan ha tagit skada.

En brandman berättar att dykningarna fick avbrytas eftersom att vattnet var allt för strömt. Räddningstjänst och polisen forstatte 12.45-tiden med att söka i vattnet och i området.

http://www.na.se/blaljus/olyckor/bil...-personerna-ar

Någon som vet mer om vilka dessa tre personer kan vara?
Vad för registreringsnummer har bilen?
Citera
2017-10-14, 13:42
Medlem
Citat:
Det är inte vinter och det är väldigt milt i hela landet just nu.
Citera
2017-10-14, 13:50
Medlem
Om man läser www.na.se , så framgår det att de blev upptäkta vid ett inbrottsförsök i Vikervik.
Eftersom bilen sedan kört ner i Svartälven, så har de alltså kört i riktning mot Karlskoga.
Kan det vara pundare från Karlskoga, som kraschat, då det ju finns många av den sorten där ?
Dykningarna avbröts på grund av för strömt vatten, då kan man kanske dra slutsatsen att de som färdades i bilen inte klarat sig. Men den frågan kommar ju så småningom ge sig själv.
Citera
2017-10-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Om man läser www.na.se , så framgår det att de blev upptäkta vid ett inbrottsförsök i Vikervik.
Eftersom bilen sedan kört ner i Svartälven, så har de alltså kört i riktning mot Karlskoga.
Kan det vara pundare från Karlskoga, som kraschat, då det ju finns många av den sorten där ?
Dykningarna avbröts på grund av för strömt vatten, då kan man kanske dra slutsatsen att de som färdades i bilen inte klarat sig. Men den frågan kommar ju så småningom ge sig själv.

Jag har ju en tanke om det där. Finns ett par välkända herrar som pundar och gör stöldräder norr om Karlskoga.. De skulle rycka upp dörrar med hjälp av bilen vid ett tidigare tillfälle, band rep i framkofångaren som slets bort och drog sedan från platsen... Var inte svårt för polisen den gången iomed kofångaren med regplåt låg kvar och bilen stod på gårdsplan hemma... :P

Känns som det är samma herrar. Tvärkorkade och påtända...
Citera
2017-10-14, 14:00
Medlem
Baalzamons avatar
Bilen kanske bara hamnade halvvägs i vattnet först så de kunde gå ur, och sedan tog strömmen den med längre ut?
Citera
2017-10-14, 14:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Eftersom det rör sig om kriminella får man väl hoppas att de bara simmat upp och skamset avvikit från platsen. De kommer säkert inte heller att höra av sig till polis om att de är oskadda...
Citera
2017-10-14, 14:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Då det är en Volvo så är det troligen en svensk registrerad bil.

Om den eller plåtarna inte är stulna så borde det vara ett ganska enkelt fall att nysta upp.

Men vi får väl vänta på hårda fakta från polisen tills de skyldiga flyter upp.

Är det bekräftat att det var tjuvarnas bil och inte någon som tex blivit avprejad?
Citera
2017-10-14, 15:45
Medlem
Jag känner en av de tror de lever iaf 1 utav dom är 100% säker
Citera
2017-10-14, 15:56
Medlem
Bernie.Snusksten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Som sagt, en bil ligger på botten av Svartälven i närheten av Kortfors, Karlskoga kommun. Det verkar som det kan vara flykt från ett inbrottsförsök som gått snett och tre inbrottstjuvar kan vara kvar i bilen.

http://nwt.se/karlskoga-degerfors/20...n-tre-personer

Minus: Synd att ev. stöldgods ligger på botten då och att folk ej nog får tillbaka sina saker.

Plus: Karman tar ut sitt.
Citera
2017-10-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4F
Jag känner en av de tror de lever iaf 1 utav dom är 100% säker
Hur vet du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto