2017-10-13, 23:12
Medlem
Hej, har en volvo 740 glt med 16v -89 motor, det var så att jag stängde av den för att sedan koppla i elhissen, när jag var klar skulle jag starta, den startar lätt som vanligt men motorlampan lyser och den är lite seg på gasen och det luktar avgaser som satan när den varit igång och drar sjukt mkt bensin.

Jag har 1 fråga:
Nån som vet exakt hur många tempgivare det finns på en 16v

Jag får felkoden 1-2-3 vilket jag tror är tempgivaren efter att ha kollat runt, nån som vet om det stämmer? Har bytt de 2 tempgivare jag vet finns och har nollat felkodsläsaren flera gånger men när den vait igång en stund efter nollnongen så tänds motorlampan och felkoden 1-2-3 skrivs.

Bara för att vara säker, det ska bara sitta EN lambda på denna va?

Jag har bytt: Tändstift, termostat, fördelarlock, lambdasond, 2 tempgivare (de 2 under insuget), luftmassemätare, bränslepumpsrelä, sprutat med startgas runt insug men blir ingen skillnad, oppnat istotsett alla kontakter jag hittar i mototutrymmet och letat efter korrosion/haft i 5-56, ventilkåpspackning, olja, oljefilter, bensinfilter, har haft i spridar rengöring, luftfilter, inspetion av knacksensor samt data/bränslebox, båda pumparna pumpar bensin.

Felkodsläsaren fortsätter att säga tempgivare även fast jag bytt dem 2, finns det fler?
Citera
2017-10-14, 00:07
Medlem
Lugnochros avatar
Kan vara toppen som har en spricka, eller att den gått varm och inte är plan?
Citera
2017-10-14, 00:21
Medlem
53....so whats avatar
När den går, går den riktigt utan misständningar?
kollat tändningen, kan ha kuggat över på remmen, (seg på gasen).
Hände mig en gång då jag stängde av och sen gick dåligt, och senare inte starta alls.... visserligen på en V8 med kedja..... men.
Citera
2017-10-14, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Hände mig en gång då jag stängde av och sen gick dåligt, och senare inte starta alls.... visserligen på en V8 med kedja..... men.
Haft en vanlig 740 som kuggat över, den starta inte alls, så visst kan det vara så.

Annars brukar felen vara där man pillat sist ett tips innan man börjar byta ut delar som man gissar sig fram till. Å andra sidan lär man sig av att skruva

Lugnochro
"Kan vara toppen som har en spricka, eller att den gått varm och inte är plan?"

Ofta ser du det i kylarvattnet (luktar avgaser) eller vid oljepåfyllnaden om det är ljusbrunt klet om vattnet kommit dit, och har man fått en spricka i grenröret som kan ge taskig gång kan man prova med att spruta startgas i skarvarna, går motorn upp i varv har man ett läckage där.
Citera
2017-10-14, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Kan vara toppen som har en spricka, eller att den gått varm och inte är plan?

Tror inte det är det, toppen är igenomgången med nya packningar osv.
Citera
2017-10-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Den går bra utan misständningar osv, har inte plockat bort hela kamremmsskyddet men de två hjulen högst upp står iaf rätt med varann.
Citera
2017-10-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Haft en vanlig 740 som kuggat över, den starta inte alls, så visst kan det vara så.

Annars brukar felen vara där man pillat sist ett tips innan man börjar byta ut delar som man gissar sig fram till. Å andra sidan lär man sig av att skruva

Lugnochro
"Kan vara toppen som har en spricka, eller att den gått varm och inte är plan?"

Ofta ser du det i kylarvattnet (luktar avgaser) eller vid oljepåfyllnaden om det är ljusbrunt klet om vattnet kommit dit, och har man fått en spricka i grenröret som kan ge taskig gång kan man prova med att spruta startgas i skarvarna, går motorn upp i varv har man ett läckage där.

Tror inte toppen är sprucken men vattnet i expansionskärlet är lite ljus brunt typ men har ingen glykol i så det kke beror på de.
Citera
2017-10-14, 09:43
Medlem
Borde det inte vara något elektronsikt som är dåligt/trasigt eftersom att miljölampan/motorlampan lyser?

Ngn som vad vad isf?
Citera
2017-10-14, 11:53
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diffat
Borde det inte vara något elektronsikt som är dåligt/trasigt eftersom att miljölampan/motorlampan lyser?

Ngn som vad vad isf?

Tror det finns två olika typer av tempgivare för sprutet. De har olika färg, blå och svart. Kan du köpt fel?
Annars händer det ju att styrboxarna ger upp.
Citera
2017-10-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crow2000
Tror det finns två olika typer av tempgivare för sprutet. De har olika färg, blå och svart. Kan du köpt fel?
Annars händer det ju att styrboxarna ger upp.

Okey, har bytt den tempgivare med 2 lösa sladdar i en grå stor kontakt och en med en som är svart med en vit kontakt. Finns det fler?

Går bilen överhuvudtaget om styrboxen gett upp? Antar att du menar den stora boxen som är vi passagerarens fötter?
Citera
2017-10-14, 14:41
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diffat
Okey, har bytt den tempgivare med 2 lösa sladdar i en grå stor kontakt och en med en som är svart med en vit kontakt. Finns det fler?

Går bilen överhuvudtaget om styrboxen gett upp? Antar att du menar den stora boxen som är vi passagerarens fötter?

Det finns ju en givare för tempmätare (grå kontakt?) som vi kan bortse i från och en för styrning av insprut (vit kontakt?). Vill minnas att den senare givaren finns i två varianter som skiljer i färg och inte är utbytbara med varann. Är dock inte helt säker på att detta gäller för din motor. Bäst är att kolla nummer på givaren så att man får rätt. Kolla också "stiften" i kontakten. (kontakten på sladden) De kan släppa och tryckas in när du trycker dit kontakten på givaren. Brukar gå att trycka tillbaka bakifrån från sladdsidan så de klickar i igen.

Det förekommer även att ingångarna slutar fungera på de här boxarna. Ger precis det symptom du beskriver...men inte jättevanligt, dock.
Citera
2017-10-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crow2000
Det finns ju en givare för tempmätare (grå kontakt?) som vi kan bortse i från och en för styrning av insprut (vit kontakt?). Vill minnas att den senare givaren finns i två varianter som skiljer i färg och inte är utbytbara med varann. Är dock inte helt säker på att detta gäller för din motor. Bäst är att kolla nummer på givaren så att man får rätt. Kolla också "stiften" i kontakten. (kontakten på sladden) De kan släppa och tryckas in när du trycker dit kontakten på givaren. Brukar gå att trycka tillbaka bakifrån från sladdsidan så de klickar i igen.

Det förekommer även att ingångarna slutar fungera på de här boxarna. Ger precis det symptom du beskriver...men inte jättevanligt, dock.
Alright! Vet du var denna 3 e tempgivare sitter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in