2017-10-13, 14:09
Medlem
Hej. Fick igår antipoluation fault meddelande och en gul motorlampa tändes på instrument panelen.

Det är en bensin bil så ingen partikel filter problem.

Men vad kan detta bero på?
Igen täpt katalysator? Eller är det nått annat?
Någon annan som haft samma problem?
Och varför blir katalysatorn igen täpt i så fall, är det så på alla bilar med tiden? Eller kan man förebygga detta?

Ni som kan skriv gärna!
Citera
2017-10-13, 15:51
Medlem
PTHJs avatar
Skriv gärna felmeddelandet bokstav för bokstav så går det lättare att googla.
Citera
2017-10-13, 15:58
Medlem
Det är ju det som står, får inget felkod.
Men ska på verkstad i veckan så kan dom felsöka via dator så får jag exakt vad det är. Det kan va kablarna som mäter nivåerna innan och efter katalysatorn också som är sönder.
Citera
2017-10-13, 16:06
Medlem
Har haft en peugeot 407 med samma V6 motor. råkade ut för det problemet du beskriver några gånger, det berodde på att en eller flera av tändspolarna är kass.
Citera
2017-10-13, 16:07
Medlem
PTHJs avatar
Okej, så då var det inte Antipollution Fault, sorry.
Citera
2017-10-13, 16:26
Medlem
Jag skulle säga en eller flera defekta tändspolar som tidigare nämnt. Detta är lätt kontrollerat om du TS vill felsöka lite själv. krävs väldigt enkla verktyg för att eventuellt byta tändspolen. Att köpa ny tändspole på nätet är oftast inte många hundringar.
Citera
2017-10-13, 17:15
Medlem
Ok men då ska jag kolla upp tändspolarna då. Men vad ska man köpa för märke på dom i så fall? Vilken köpte du? Eller dom kanske är ungefär lika bra allihop.
Tänkte beställa på bildelar online 24 från Tyskland.
Citera
2017-10-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Okej, så då var det inte Antipollution Fault, sorry.

Jo det va det som stod. Men inget annat.
Citera
2017-10-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KhazodLOL
Jag skulle säga en eller flera defekta tändspolar som tidigare nämnt. Detta är lätt kontrollerat om du TS vill felsöka lite själv. krävs väldigt enkla verktyg för att eventuellt byta tändspolen. Att köpa ny tändspole på nätet är oftast inte många hundringar.

Men det kan va fler saker som ger den hör fel meddelandet. Allt som har med tändning att göra och avgaser så man få undersöka med dator och se vad det är
Citera
2017-10-13, 22:31
Medlem
Fuzzs avatar
Med antipolution fault menas att det finns felkoder i bilens motorstyrdon enda att göra är att läsa ut felkoderna med lämplig diagnosutrustning. Det går inte att gissa sig till vad som är fel.
Eftersom den varnar för 100tals saker.
Citera
2017-10-14, 03:21
Medlem
Drinkycrows avatar
Heh jag läste antipopulation peugeot och trodde de byggt den ultimata bilen för att köra genom folksamlingar. Det var därför jag tryckte på tråden...

Jag önskar jag kunde hjälpa dig men jag vet ingenting om bilar men jag skulle ta den till verkstaden bara.
Citera
2017-10-14, 22:26
Medlem
Samma meddelande kom upp på min Peugeot, visade sig vara tändspolarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in