Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 12:27
  #1
Medlem
Hej, har verkligen fastnat på dessa typer av frågor och förstår inte riktigt varför jag gör fel.
Boken förklarar väldigt dåligt så ger det ett försök här.

Exempel:
x(x+3) = 0

eller:
3x^2-6+30=0

Jag tror att jag gör något fel när det handlar om x upphöjt till något. Får iallafall fel svar varje gång och om någon kan förklara hur man går tillväga med dessa väldigt simpla frågor hade det uppskattas. Eller om ni vet någon grym video där det förklaras. Tack
Citera
2017-10-13, 12:35
  #2
Medlem
X(x+3)=0 när x=0 för allt gånger 0 blir 0 men när x=-3 så blir parantesen 0 (-3+3=0) och det stänner därför bara när x=0 och när x=3.
3x^2-6+30=0 kan du lösa med kvadratkomplettering (göra till en kvadrat) faktorisera(som föregående uppgift typ) eller pq-formel. Det sistnämnda kan du googla om du inte kan det redan.
Citera
2017-10-13, 12:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmnako
Hej, har verkligen fastnat på dessa typer av frågor och förstår inte riktigt varför jag gör fel.
Boken förklarar väldigt dåligt så ger det ett försök här.

Exempel:
x(x+3) = 0

eller:
3x^2-6+30=0

Jag tror att jag gör något fel när det handlar om x upphöjt till något. Får iallafall fel svar varje gång och om någon kan förklara hur man går tillväga med dessa väldigt simpla frågor hade det uppskattas. Eller om ni vet någon grym video där det förklaras. Tack

I första exemplet är det tydligt att x är lika med 0 och -3. Är x noll måste hela uttrycket bli 0. Uttrycket i parentesen blir noll om x är -3 och då blir hela uttrycket 0.
I andra exemplet menar du 6x istället för bara 6 ?
Citera
2017-10-13, 12:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
I första exemplet är det tydligt att x är lika med 0 och -3. Är x noll måste hela uttrycket bli 0. Uttrycket i parentesen blir noll om x är -3 och då blir hela uttrycket 0.
I andra exemplet menar du 6x istället för bara 6 ?

Tror jag förstår, ska försöka klura på det.
Förlåt, menar såklart 6x.

3x^2-6x+30=0
Citera
2017-10-13, 12:53
  #5
Medlem
janwindahls avatar
Flytt.

Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera
2017-10-13, 15:01
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zmnako
Tror jag förstår, ska försöka klura på det.
Förlåt, menar såklart 6x.

3x^2-6x+30=0

notera att alla termerna är jämnt delbara med 3 så delar du VL och HL med 3 har du den ekvivalenta ekvationen (de har samma lösningsmängd, därför är de ekvivalenta)

x^2-2x+10=0/3=0

kvadratkomplettering ger

(x-1)^2=-9 men denna ekvation saknar realla lösningar eftersom VL alltid är större eller lika med 0.

Tillåter du komplexa lösningar så har du efter tagit kvadratroten ur VL och HL att,

x-1=+-3i
så dina lösningar är då att antingen är x=3i+1 eller x=-3i+1
Citera
2017-10-15, 10:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissemissharry
notera att alla termerna är jämnt delbara med 3 så delar du VL och HL med 3 har du den ekvivalenta ekvationen (de har samma lösningsmängd, därför är de ekvivalenta)

x^2-2x+10=0/3=0

kvadratkomplettering ger

(x-1)^2=-9 men denna ekvation saknar realla lösningar eftersom VL alltid är större eller lika med 0.

Tillåter du komplexa lösningar så har du efter tagit kvadratroten ur VL och HL att,

x-1=+-3i
så dina lösningar är då att antingen är x=3i+1 eller x=-3i+1

Perfekt svar, förstår precis. Stod bara "lös ekvationen", antar att man ska gå så långt att man använder sig av talet i.
Citera
2017-10-15, 12:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissemissharry
notera att alla termerna är jämnt delbara med 3 så delar du VL och HL med 3 har du den ekvivalenta ekvationen (de har samma lösningsmängd, därför är de ekvivalenta)

x^2-2x+10=0/3=0

kvadratkomplettering ger

(x-1)^2=-9 men denna ekvation saknar realla lösningar eftersom VL alltid är större eller lika med 0.

Tillåter du komplexa lösningar så har du efter tagit kvadratroten ur VL och HL att,

x-1=+-3i
så dina lösningar är då att antingen är x=3i+1 eller x=-3i+1
Spelar nada roll om koefficienterna är jämnt delbara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback