Citat:
Ursprungligen postat av
frank_pe
Om du vill kunna spara mer så kan du dra ner på restaurangbesök och nöjen samt kläder.
Har du personalkök på jobbet så ta med dig matlåda med hemlagat och ät bara ute på fredagar.
Festa bara varannan helg och förfesta med billig alkohol så behöver det inte gå så mycket på en utekväll.
Köp bara kläder när du behöver, brukar inte bli slitet varje månad.
Försöker ta med matlåda så mycket som möjligt, och gå på alla gratismat-event som jobbet erbjuder (ca. 1 ggr/vecka). I princip alla mina arbetskollegor äter dock ute (på svindyra ställen dessutom... de har ~10k mer i lön än mig då de är mer seniora). Jag festar sällan, men köper ofta finare öl/vin samt går på konserter.
Min garderob är minimal, så när som att kundrepresentation på jobbet kräver dyra kläder så köper jag väldigt sällan kläder "för nöjes skull". Tycker det är svårt att budgetera för kläder, de flesta månader köper jag ingenting alls men ibland behöver man en ny skjorta/byxor/vinterjacka/nya skor och då blir det dyrt.
Citat:
Ursprungligen postat av
frank_pe
Vad menar du med uppdelningen från din partner? Betalar du hela hyran eller är den på 20.000? Sparar ni lika mycket till erat gemensamma framtida boende eller är du lite av en toffelhjälte?
Jag betalar hela hyran (som är på tot. ~10k/mån) då min partner saknar inkomst. Hon sparar därför inte heller någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av
peller
Det stora felet jag ser är att du utav någon oförklarlig anledning antar att bostadspriserna kommer avstanna helt.
Dina 700K som insats kommer om 5-6år räcka till en lägenhet som idag kostar ca 2.25mil,dvs en skabbig etta i sthlm city eller en hyfsad 2a i någon förort.
Detta förutsatt att prisökningen håller ungefär jämna steg med tidigare år. Vilket ingen kan veta,men förmodligen kommer attraktiva lägen,lägenheter och föreningar fortsätta uppåt medan sunk och skabb avstannar eller går ner.
Finns förmycket folk med pengar eller möjligheter att låna idag.
Nja, min förhoppning är att någon gång vänder det, och då bör mina 700k räcka fint. Drar räntorna upp i >6% bör det tvinga många att sälja, samtidigt som jag (och min partner, som då förhoppningsvis har en inkomst ~30-33k/mån) då bör klara av att betala 35k/mån i några månader tills saker lagt sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
peller
Ser inget fel med din sparplan mer än maten. 5500 per månad på käk och dessutom 2500 till övrigt är skallskadat.
Säkert kul men du kan ledigt spara ytterligare 4000 på detta om du vill,och då ha en bättre chans till ditt drömboende.
Ditt val
MvH
Har du räknat på det? Mat är svindyrt i Stockholm om man inte bara äter potatis. 3000 kr är om något i minsta laget, men jag försöker spara. 2500 kr för restaurangbesök räcker till 10 luncher a 120 kr och två restaurangbesök a 650 kr (för mig+partner).