Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 23:43
Medlem
Rans avatar
Gjorde nyligen ett lönelyft och har nu en lön som med bonus uppgår till runt 39 000 kr/mån, vilket ger runt 29 400 kr efter skatt. Har under större delen av mitt vuxna liv bränt större delen av alla pengar jag fått in varje månad, men nu börjar det bli dags att spara undan. Men vad är en rimlig budget?

Mitt främsta långsiktiga mål är att kunna köpa en lägenhet i Stockholm med egna pengar. En lägehet för 4.5 mkr vid 15% deposition ger 675k, låt säga att mitt mål är 700k.

Jag bor idag i Stockholm i andra hand för 10k/mån (hyra+el+bredband) och har 20k på banken (samt ~24k låst i deposition som jag lär få tillbaka).
Jag har en partner som ser ut att nätt och jämt betala för sig själv. Inga djur eller barn och jag tror inte att några lär tillkomma.

I runda slängar funderar jag på att dela upp min budget i tre huvudposter:

* Nuvarande boende, andrahandslägenhet 10 000 kr/mån
* Sparande, 9 000 kr/mån
* Övrigt, 9 400 kr/mån

Övrigt delas i sin tur upp i

Mat, 3000 kr
Restaurangbesök, 2500 kr (utelunch med kollegor+nöjesbesök)
CSN-lån, 1100 kr
Kläder, 400 kr
Kollektivtrafik, 750 kr
Övrigt+nöje, 2650 kr
(Kvar: 0 kr)

Låter det rimligt? Någon post som är för stor/liten?

Jag har försökt hitta andra kalkyler på nätet, men alla förslag jag hittar är baserat på antingen betydligt
lägre löner eller på att man har barn eller huslån.

Realistiskt sett så kommer min lön gå upp något över de närmaste åren, så om vi över en femårsperiod ser ett snitt-sparande på 10k/mån (låt säga att investeringar motsvarar inflationen) når jag mitt sparmåls 680k efter 68 månader, eller lite över 5.5 år, vilket för mig känns OK.
Senast redigerad av Ran 2017-10-12 kl. 23:53.
Citera
2017-10-13, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Har under större delen av mitt vuxna liv bränt större delen av alla pengar jag fått in varje månad, men nu börjar det bli dags att spara undan. Men vad är en rimlig budget?
---
Låter det rimligt? Någon post som är för stor/liten?
En budget behöver inte vara statisk. Starta med den budget du har tänk dig och för kassabok över alla utgifter. Anpassa sedan budgeten efter hur din verklighet ser ut.
Citera
2017-10-13, 08:57
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Övrigt delas i sin tur upp i

Mat, 3000 kr
Restaurangbesök, 2500 kr (utelunch med kollegor+nöjesbesök)
CSN-lån, 1100 kr
Kläder, 400 kr
Kollektivtrafik, 750 kr
Övrigt+nöje, 2650 kr
(Kvar: 0 kr)
Om du vill kunna spara mer så kan du dra ner på restaurangbesök och nöjen samt kläder.
Har du personalkök på jobbet så ta med dig matlåda med hemlagat och ät bara ute på fredagar.
Festa bara varannan helg och förfesta med billig alkohol så behöver det inte gå så mycket på en utekväll.
Köp bara kläder när du behöver, brukar inte bli slitet varje månad.

Vad menar du med uppdelningen från din partner? Betalar du hela hyran eller är den på 20.000? Sparar ni lika mycket till erat gemensamma framtida boende eller är du lite av en toffelhjälte?
Citera
2017-10-13, 09:29
Medlem
Det stora felet jag ser är att du utav någon oförklarlig anledning antar att bostadspriserna kommer avstanna helt.
Dina 700K som insats kommer om 5-6år räcka till en lägenhet som idag kostar ca 2.25mil,dvs en skabbig etta i sthlm city eller en hyfsad 2a i någon förort.
Detta förutsatt att prisökningen håller ungefär jämna steg med tidigare år. Vilket ingen kan veta,men förmodligen kommer attraktiva lägen,lägenheter och föreningar fortsätta uppåt medan sunk och skabb avstannar eller går ner.
Finns förmycket folk med pengar eller möjligheter att låna idag.

Ser inget fel med din sparplan mer än maten. 5500 per månad på käk och dessutom 2500 till övrigt är skallskadat.
Säkert kul men du kan ledigt spara ytterligare 4000 på detta om du vill,och då ha en bättre chans till ditt drömboende.
Ditt val

MvH
Citera
2017-10-13, 18:34
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Om du vill kunna spara mer så kan du dra ner på restaurangbesök och nöjen samt kläder.
Har du personalkök på jobbet så ta med dig matlåda med hemlagat och ät bara ute på fredagar.
Festa bara varannan helg och förfesta med billig alkohol så behöver det inte gå så mycket på en utekväll.
Köp bara kläder när du behöver, brukar inte bli slitet varje månad.
Försöker ta med matlåda så mycket som möjligt, och gå på alla gratismat-event som jobbet erbjuder (ca. 1 ggr/vecka). I princip alla mina arbetskollegor äter dock ute (på svindyra ställen dessutom... de har ~10k mer i lön än mig då de är mer seniora). Jag festar sällan, men köper ofta finare öl/vin samt går på konserter.

Min garderob är minimal, så när som att kundrepresentation på jobbet kräver dyra kläder så köper jag väldigt sällan kläder "för nöjes skull". Tycker det är svårt att budgetera för kläder, de flesta månader köper jag ingenting alls men ibland behöver man en ny skjorta/byxor/vinterjacka/nya skor och då blir det dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vad menar du med uppdelningen från din partner? Betalar du hela hyran eller är den på 20.000? Sparar ni lika mycket till erat gemensamma framtida boende eller är du lite av en toffelhjälte?
Jag betalar hela hyran (som är på tot. ~10k/mån) då min partner saknar inkomst. Hon sparar därför inte heller någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det stora felet jag ser är att du utav någon oförklarlig anledning antar att bostadspriserna kommer avstanna helt.
Dina 700K som insats kommer om 5-6år räcka till en lägenhet som idag kostar ca 2.25mil,dvs en skabbig etta i sthlm city eller en hyfsad 2a i någon förort.
Detta förutsatt att prisökningen håller ungefär jämna steg med tidigare år. Vilket ingen kan veta,men förmodligen kommer attraktiva lägen,lägenheter och föreningar fortsätta uppåt medan sunk och skabb avstannar eller går ner.
Finns förmycket folk med pengar eller möjligheter att låna idag.
Nja, min förhoppning är att någon gång vänder det, och då bör mina 700k räcka fint. Drar räntorna upp i >6% bör det tvinga många att sälja, samtidigt som jag (och min partner, som då förhoppningsvis har en inkomst ~30-33k/mån) då bör klara av att betala 35k/mån i några månader tills saker lagt sig.

Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ser inget fel med din sparplan mer än maten. 5500 per månad på käk och dessutom 2500 till övrigt är skallskadat.
Säkert kul men du kan ledigt spara ytterligare 4000 på detta om du vill,och då ha en bättre chans till ditt drömboende.
Ditt val
MvH
Har du räknat på det? Mat är svindyrt i Stockholm om man inte bara äter potatis. 3000 kr är om något i minsta laget, men jag försöker spara. 2500 kr för restaurangbesök räcker till 10 luncher a 120 kr och två restaurangbesök a 650 kr (för mig+partner).
Senast redigerad av Ran 2017-10-13 kl. 18:41.
Citera
2017-10-13, 18:43
Medlem
Citat:

Nja, min förhoppning är att någon gång vänder det, och då bör mina 700k räcka fint. Drar räntorna upp i >6% bör det tvinga många att sälja, samtidigt som jag (och min partner, som då förhoppningsvis har en inkomst ~30-33k/mån) då bör klara av att betala 35k/mån i några månader tills saker lagt sig.

Ja den har vi ju inte hört förut. Nu vänder det. Nu kan det inte bli dyrare. När räntan höjs då minsann så blir det en avmattning. ja det får du gärna tro och hoppas. Men vad gör du om din lägenhet kostar 8.5mkr när du samlat ihop dina 700K?
Jobbar på ytterligare 3år ocxh hoppas att det vänder? Bor kvar i din 10K hyresrätt?

Har du räknat på det? Mat är svindyrt i Stockholm om man inte bara äter potatis.

Bor också i Sthlm när jag är i Sverige och tycker inte mat är speciellt dyrt. Nu handlar jag inte hos turken på hörnet eller macken,utan går till CityGross LIDL IcaMaxi etc och köper det jag behöver. Jag och min fru handlar mat för ca 3000 i månaden. Skulle lätt kunna kapa 500 på att kolla mer noga i reklambladen vad som är på extrapris och storhandla när tex köttfärs är billigt

Ska du dra på 120kr luncher så bluddrar du runt i city. Men visst vill du lägga 20.000 om året på lunch ute så visst. Det är 100.000 på 5år till din lägenhet du blir fet och slapp av istället..... 1300 i månaden på middagar ute...Kul för er men det kostar.
Jag har mina leksaker. Du äter mat.
Senast redigerad av peller 2017-10-13 kl. 18:47.
Citera
2017-10-14, 12:46
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag betalar hela hyran (som är på tot. ~10k/mån) då min partner saknar inkomst. Hon sparar därför inte heller någonting.
Det låter inte som en rättvis uppdelning men då kommer du kunna spara mer när hon har fått en inkomst, får hon inte ens aktivitetsstöd eller a-kassa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in