2019-07-06, 00:56
Medlem
Söker lite råd och kunskap om kratomanvändning i samband med Tramadolavvänjning.

Har senaste 10v tagit Tramadol, runt 500-800mg om dagen. För en vecka sedan bestämde jag mig för att ta ett längre uppehåll och då Kratom kom in i bilden. Veckan som varit jag bara tagit Kratom, vilket har fungerat helt okej. Tagit ca 10g Kratom omm dagen och lyckats hålla mig flytande i vardagen med jobb och dylikt, utan större abstinensbesvär. Varit lite slö och känt en del ångest. I vanliga fall när hoppat av Tramadol-tåget Cold turkey har jag inte kunnat sova pga myrkryp och inte mått bra.

Nu har jag inget kratom kvar, och är lite orolig över att allt jag gjort är att skjuta upp mina besvär, att det nu väntar en avtändning ändå. Någon som varit i liknande sits och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Citera
2019-07-06, 16:44
Medlem
sweetlovelydeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nadan
Söker lite råd och kunskap om kratomanvändning i samband med Tramadolavvänjning.

Har senaste 10v tagit Tramadol, runt 500-800mg om dagen. För en vecka sedan bestämde jag mig för att ta ett längre uppehåll och då Kratom kom in i bilden. Veckan som varit jag bara tagit Kratom, vilket har fungerat helt okej. Tagit ca 10g Kratom omm dagen och lyckats hålla mig flytande i vardagen med jobb och dylikt, utan större abstinensbesvär. Varit lite slö och känt en del ångest. I vanliga fall när hoppat av Tramadol-tåget Cold turkey har jag inte kunnat sova pga myrkryp och inte mått bra.

Nu har jag inget kratom kvar, och är lite orolig över att allt jag gjort är att skjuta upp mina besvär, att det nu väntar en avtändning ändå. Någon som varit i liknande sits och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Skulle säga att du inte kommer komma undan ATn helt, men den kommer bli mycket mer mild än CT på Tramadol. Eller så kanske du slipper ATn helt ifall du ej varit beroende av Tramadol tidigare.
Citera
2019-07-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetlovelydeath
Skulle säga att du inte kommer komma undan ATn helt, men den kommer bli mycket mer mild än CT på Tramadol. Eller så kanske du slipper ATn helt ifall du ej varit beroende av Tramadol tidigare.

Har väl brukat till och från senaste åren, men aldrig längre än 1månad i sträck, förrän nu då det blev nästan 3 månader. Även de ggr jag bara tagit en helg har myrkrypen kommit 2 dagar efter, men räckt med en liten dos för att de skulle försvinna och inga övriga besvär.

Inatt kändes som en klassisk AT-natt. Oro, rastlöshet och svag kropp. Då hade jag ändå tagit 10g Kratom på morgonen. Så har lite svårt att avgöra vilken fas jag är i. Om dessa 6 dagar har förmildrat omständigheterna eller bara skjutit upp allt .
Citera
2019-07-06, 19:31
Medlem
sweetlovelydeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nadan
Har väl brukat till och från senaste åren, men aldrig längre än 1månad i sträck, förrän nu då det blev nästan 3 månader. Även de ggr jag bara tagit en helg har myrkrypen kommit 2 dagar efter, men räckt med en liten dos för att de skulle försvinna och inga övriga besvär.

Inatt kändes som en klassisk AT-natt. Oro, rastlöshet och svag kropp. Då hade jag ändå tagit 10g Kratom på morgonen. Så har lite svårt att avgöra vilken fas jag är i. Om dessa 6 dagar har förmildrat omständigheterna eller bara skjutit upp allt .

Okej, jag tror att kratomet faktiskt har förmildrat ATn, känns mest logiskt. Tramadolen borde i nuläget ha lämnat din kropp i stort sett. Sen har ju kratom kort halveringstid, går ut fort ur systemet. Minns förr när jag tog första skedarna kratom vid ca 08 på morgonen, började få förkylningssymptom redan vid 12-13 tiden. Tror inte du kommer få värre symptom än de du beskriver du hade i natt.
Citera
2019-07-06, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndAgain
PS är dyrt, grejerna ok. SS är att rekommendera. Vet du ej vilken sida det är kan du PM:a.

Kan inte pma men känner till sidan. Frågade mest för att vara 100%. Förstod dock vad svaret skulle bli. Såpa såpa såpa.
Citera
2019-07-07, 00:17
Medlem
Hestmotfolkgrupps avatar
Hur är det att ta ett par gram kratom efter 1 och ett halvt dygns koksande med extrema mängder alkohol? Tänkte testa landa lite på de och sedan gå och lägga mig och sova. De är ingen farlig kombo väl iaf?
Citera
2019-07-07, 00:54
Medlem
Jag ser att beroendevården testar för kratom i sina nya salivprov konstigt när det är lagligt.
Ser ni andra k r atom som en drog?
Jag ser det typ som kaffe eller nikotin men andra kanske tycker olika.
Det var längesen jag drack det nu men mina idéer att köpa blev ju grusade.
Citera
2019-07-08, 20:40
Medlem
Snorbromsens avatar
https://lakemedelsverket.se/upload/lvfs/HSLF-FS/HSLF-FS_2019_16.pdf

hittade att läkemedelsverket ska göra någon typ av klassning på kratom klass 1 narkotika tror jag? jag har ingen aning om vad effekten blir eller vilken typ av klassning men tycker det är konstigt att ss säljer som vanligt då det började gälla den 2a juli

Edit obs 2016
Citat:
Mitragynin
Grupp: syntetiska centralstimulantia av amfetamintyp.
Sammansättning och former: mitragynin: vitt, amorft pulver, naturligt
förekommande i växten Mitragyna speciosa, som växer vilt i Thailand och
närliggande länder, i växtform som torkade hela eller pulvriserade kratomblad i små platspåsar eller genomskinliga kapslar, bladen innehåller 0,2 – 0,25
procent mitragynin, kommersiellt utbjuds en tinktur (extrakt i alkohollösning)
med mitragyninextrakt från kratom med en föregiven halt av 99 procent.
OBS! Högsta domstolen har i NJA 2014 s. 259 fastslagit att till pulver
nermald rotbark av Mimosa hostilis, som naturligt innehåller DMT (som är
narkotika), inte är att anse som narkotika, eftersom växten som sådan inte
omfattas av 1971 års psykotropkonvention. Mitragynin har klassificerats som
narkotika av regeringen. Växten Mitragyna speciosa har däremot inte
klassificerad som narkotika. Högsta domstolens dom beträffande DMT torde
innebära att man får samma utfall ifall regeringen har klassificerat en substans
som ingår i en växt men där växten inte klassificerats. Pulveriserade blad från
Mitragyna speciosa torde sålunda inte heller vara att betrakta som narkotika.
Om det inte går att utesluta att fråga är om ett växtmaterial med mitragynin
bör övervägas om förberedelse till narkotikabrott är vid handen eller om ett
förverkande enligt 36 kap 3 § brottsbalken är möjligt.
Benämningar: som ren substans: mitragynin, mitragynine, i växtform: kratom,
krathom, katum, mambog och biak, som kommersiell tinktur: MitraPure.
Missbruksdoser: de flesta uppgifter avser kratom, där doserna anges vara: mild
2 – 6 gram, medium: 7 – 15 gram, stark: 16 – 24 gram och mycket stark: 26 –
50 gram, som tinktur: mild dos: 1 – 2 ml, medium/stark dos: 2- 3 ml och
mycket stark dos: 4 – 5 ml eller mer, enstaka uppgifter att rent mitragynin är
verksamt i doser om 15 – 60 mg. En missbruksdos torde tills vidare kunna
bestämmas till 5 gram kratom, 2 ml tinktur (med nominellt 99 %) eller 15 mg
rent mitragynin.
Tillförselsätt: nedsväljning av kratom som te, tuggande av blad och
nedsväljande av saliven, nedsväljande av kapslar med kratom eller av
kratomextrakt, rökning av kratom. Mitragynin torde kunna injiceras, snortas
(insuffleras) inhaleras och rökas, men sådant missbruk finns inte
dokumenterat.
Ruseffekter: vid lägre doser centralstimuerande med bl.a. eufori, vid högre
doser opiatliknande effekter med bl.a. slöhet, dämpning av aktiviteten i
centrala nervsystemet, minskad hostreflex och smärtlindring. Hallucinationer
kan förekomma. Kratom används som substitut för opiater och för att lindra
opiatabstinens. Mitragynin har viss lokalbedövande effekt.
Biverkningar: motorisk oro, balanssvårigheter, yrsel, ryckningar i ansikte,
tunga och extremiteter, illamående, kräkningar och diarré, slöhet och
hallucinationer kan förekomma. Vissa indikationer tyder på att kratom har
mindre obehagliga biverkningar än rent mitragynin.
RättsPM 2016:1, upplaga 20, 2019-06-28
632
Beroenderisk: mitragynin har vid djurförsök visat sig ha vissa likheter med
kokain i fråga om beroendeutveckling. Abstinensreaktioner förekommer
särskilt efter långvarigt missbruk och kan omfatta bl.a. diarré,
influensaliknande symptom, sömnsvårigheter, ångest och depression.
Skadeverkningar-risker: kroppsliga: avmagring och viktminskning,
missfärgning av huden, psykiska: oro, hallucinationer, vilket indikerar
psykosrisk. Kratom är inte känt för att framkalla livshotande förgiftningar.
Sammanfattande beskrivning: Mitragynin förekommer naturligt i kratom
(Mitragyna speciosa). För missbruksändamål framställs mitragynin
huvudsakligen i form av växtmaterial av kratom, i enstaka fall genom
extraktion. Mitragynin har vid lägre doser främst centralstimulerande effekter
och vid högre doser opiatliknande effekter med bl.a. smärtlindring.
Dokumentationen om effekter baseras till stor del på missbruk i russyfte av
kratom. Vid missbruk kan mitragynin framkalla ett brett spektrum av
biverkningar och störningar, från illamående och yrsel till motorisk oro,
kramper och balanssvårigheter. Kratom har viss folkmedicinsk användning i
odlingsområden. Mitragynin har undersökts för möjligt medicinskt bruk men
ansetts ha för allvarliga biverkningar för att kunna godkännas som läkemedel.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-2016-12.pdf
Senast redigerad av Snorbromsen 2019-07-08 kl. 20:44.
Citera
2019-07-08, 23:17
Medlem
sweetlovelydeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorbromsen
https://lakemedelsverket.se/upload/lvfs/HSLF-FS/HSLF-FS_2019_16.pdf

hittade att läkemedelsverket ska göra någon typ av klassning på kratom klass 1 narkotika tror jag? jag har ingen aning om vad effekten blir eller vilken typ av klassning men tycker det är konstigt att ss säljer som vanligt då det började gälla den 2a juli

Edit obs 2016

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-2016-12.pdf

Tror inte det är något nytt då mitragynin redan är nark. klassat sedan 2011 typ. Är typ som med vissa svamp och kaktussorter m.m. att de inte är olagliga i sig, utan det är bara olagligt att förbereda för användning/förtäring/dela upp i doser etc.
Citera
2019-07-10, 00:13
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Hoppas inte att det blir olagligt. Fan det är ju det är ju bland det bästa som finns och hjälper mig mot ångest och skit.
Citera
2019-07-10, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Hoppas inte att det blir olagligt. Fan det är ju det är ju bland det bästa som finns och hjälper mig mot ångest och skit.

Ja känns konstigt jag tycker inte det är en tung drog utan väldigt mild och känner många som klot och tagit 50g på en dag utan att mörka medans j ag känner på 7-8?g av samma sort.
Citera
2019-07-10, 17:05
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Ja känns konstigt jag tycker inte det är en tung drog utan väldigt mild och känner många som klot och tagit 50g på en dag utan att mörka medans j ag känner på 7-8?g av samma sort.

Precis, jag känner nästan att det är nyttigt att ta kratom om man tänker på allt annat som man har stoppat i sig. Det är väl olika hur man reagerar och vilka sorters kratom det är. Själv behöver jag inte jättemycket, utan en - två teskedar så känner jag ett otroligt lugn i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in