2026-09-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Han sa aldrig att det är en leasingbil. Det var en företagsbil (inte hans företag) och han fick låna den.
Jag gissar att det är en känd sosse som står för bilen. Åklagaren la ju ner fallet så vad är problemet?

Jag gillar inte AE, men han har fortfarande rätt att framföra ett fordon om han har ett körkort. Tyvärr lite för mycket Nordkorea över Strömmers nya lagar som mest verkar drabba oskyldiga.

Dessutom jobbade väl AE för det bolaget så en firmabil som han utnyttjar är väl inget konstigt.
Citera
2026-09-24, 22:19
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Jag gissar att det är en känd sosse som står för bilen. Åklagaren la ju ner fallet så vad är problemet?

Jag gillar inte AE, men han har fortfarande rätt att framföra ett fordon om han har ett körkort. Tyvärr lite för mycket Nordkorea över Strömmers nya lagar som mest verkar drabba oskyldiga.

Dessutom jobbade väl AE för det bolaget så en firmabil som han utnyttjar är väl inget konstigt.
Nä, jag håller med dig. Jag svarade bara på kommentaren om att det var en leasingbil.
Citera
2026-09-24, 22:20
Medlem
En rolig del av programmet är när SD-Tobbe medverkar.

Han ser ut som att han är håller på att kissa på sig av nöjdhet att få ta en öl med AE. Så starstruck!
Citera
2026-09-24, 22:22
Medlem
Citat:
Nä, jag håller med dig. Jag svarade bara på kommentaren om att det var en leasingbil.
Sorry. Jag skrev på i bara farten. Det hade räckt med sossen där.
Citera
2026-09-24, 22:37
Medlem
Det man undrar kring alla som beundrar AE och ser han som en förebild - känner ni samma respekt och beundran för gängkriminella som lurar av pensionärer sina besparingar?

De har ju varit väldigt framgångsrika med sina telefonbedrägerier tex.

Brottet är i stort det samma, berika sig själv med andras inarbetade pengar.

Enda skillnaden är i så fall är att de gängkriminella faktiskt har lyckats med sin verksamhet i större grad. Då borde de förtjäna mera beundran utifrån en finansiell aspekt.
Citera
2026-09-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69

Källa på att det mest verkar drabba oskyldiga?
Citera
2026-09-24, 22:53
Medlem
Citat:
Han sa aldrig att det är en leasingbil. Det var en företagsbil (inte hans företag) och han fick låna den.

Nyare personbilar som disponeras av företag är i princip alltid leasade.
Citera
2026-09-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Källa på att det mest verkar drabba oskyldiga?
Läs här för länk.

(FB) Poliser larmar: Felaktiga beslag på Arlanda drabbar oskyldiga - Lagen ses över
Citera
2026-09-24, 23:08
Medlem
Citat:
Blev tvungen att kolla igen.
Han sade "det är min arbetsgivares, en tjänstebil" när han berättade om händelsen för sin advokat.

Om man kollar i bilregistret står det
Ägare/brukare: GRITCH SWEDEN AB (som ägs av Robin Seger)
Leasinggivare: AUTOLEND AB

Nu i efterhand verkar det lite övernitiskt att beslagta bilen, men dom ville väl låta åklagare bedöma om Ernstberger trots allt ägde bilen genom någon form av bulvankonstruktion. Det var ju ganska få kontroller polisen kunde göra på ovanstående två bolag där på plats.

De nya riktlinjerna för tillämpning av självständigt förverkande:
https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattsliga-vagledningar/rav-202407-brottsvinster-och-oforklarade-tillgangar.pdf
Senast redigerad av Skewie 2026-09-24 kl. 23:17.
Citera
2026-09-24, 23:30
Medlem
populopiduss avatar
Alexander Ernstberger saknar helt och hållet själ.
Citera
2026-09-24, 23:43
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Nyare personbilar som disponeras av företag är i princip alltid leasade.
Ja. Spelar ingen roll. Det var inte AE:s leasingbil.
Citera
2026-09-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Kontrasten i Uppdrag granskning var fullständigt brutal: en naiv idealist plöjer ner sina sista sparpengar och tror att hans guru är pank, samtidigt som Ernstberger glassar vidare på lyxresor och champagne. Att kalla en kille som blir så totalt utnyttjad för en ”förebild” visar bara hur blindad fanboysen är, det där är Allra-härvan i miniatyr där Ernstberger cashar in medan andra tar smällen.
Jag är skeptisk till idealistens tårdrypande historia om hur han satsade sina pengar från tiden på Försvarsmakten för att bygga rättsdatabasen. Han var enligt sin LinkedIn anställd på FM mellan augusti 2018 och juni 2020. Efter det har han tagit någon form av examen på Chalmers, jobbat med sina startups, och marknadsfört två olika snusföretag.

Grundlönen för soldater och sjömän är 25 000 /mån. Han menar alltså att han gnetade och lade pengar på hög i knappt två års tid och plockade fram dem 5-6 år senare för att hjälpa överklasskillen Ernstberger.
Min gissning är att det finns ytterligare en sponsor här. Söker man på Brännhammar på hela forumet får man träff på Per/Pär i ett antal trådar som handlar om investeringsbedrägerier. Det gäller idealistens pappa.
Om man är konspiratoriskt lagd kan man fundera över slumpen att Ernstberger har profilerat sig som SD:are, hänger med SD-Tobbe samt att idealistens lillebror har en position inom samma rörelse.

(FB) Alexander Ernstberger som blev av med guldbyxorna köpte Sveriges dyraste villa
Senast redigerad av Skewie 2026-09-24 kl. 23:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in