Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 11:15
  #1
Medlem
Sinraths avatar
Mina föräldrar har svårt att ta med sina mobiler överallt så dom vill gärna ha telefoner i de rum de oftast befinner sig. Detta har dom just nui form av trådlösa dect telefoner men det är kopplat till den fasta linan, som dom nu vill ta bort för det kostar för mycket varje månad. Tanken är då att en (eller två om möjligt) av deras mobiler ska ligga på ett ställe och kopplas ihop med ett system som använder sig av deras smartphone för att dela alla inkommande, och utgående, samtal till flera andra trådlösa dect telefoner runt om i huset. Det hade varit trevligt om det gick med nuvarande dect telefonerna då de redan är placerade överallt men det kan jag nog knappast kräva.

Det enda jag hittar är "CobraPhone Lynx" men den verkar ha slutat tillverkas runt 2010 och finns endast som begagnade på tex Amazon och Ebay från USA. Det blir en dyr chansning för en produkt som kanske inte ens funkar med moderna smartphones och är så gammal att den har andra åldersfel.

Jag har funderat på att bara be dom ha den med sig och köpa någon slags hållare som är lätt att ha mobilen i vid alla tillfällen, oavsett om man har fickor eller inte. Det är dock för tungt att ha runt nacken och för pilligt att fästa runt armen. Problemet är egentligen att huset dom bor i är stort så även om mobilen ringer svinhögt i ett annat rum så hör dom inte pga avstånd, väggar, TV-ljud osv. Att koppla högtalare till deras telefoner som blåser ur trumhinnorna på alla i huset är inte aktuellt, de måste ändå kliva upp och gå 1-3 rum bort för svara.

Vad kan vara en smart lösning som går att få tag på inom EU?
Citera
2017-10-12, 12:19
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Vad kan vara en smart lösning som går att få tag på inom EU?

Behåll nuvarande lösning, eller köp en VoIP-gateway. Men att få något som samverkar med en mobil kommer nog att bli väldigt svårt.
Citera
2017-10-12, 13:59
  #3
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Behåll nuvarande lösning, eller köp en VoIP-gateway. Men att få något som samverkar med en mobil kommer nog att bli väldigt svårt.

"A VoIP gateway (or PSTN Gateway) is a device which converts telephony traffic into IP for transmission over a data network." (citerar för min egen skull)

Nu är jag inte riktigt med. Menar du att skaffa en voip tjänst med en gateway som ersätter det fasta nätet i det nuvarande systemet?

Jag måste också korrigera, det är en fast lina telefonen kommer in på men det är via fiber som tjänsten levereras från Telia. Om jag förstått det rätt så har dom redan då en Voip gateway tjänst?
Citera
2017-10-12, 14:40
  #4
Medlem
Raggarspinns avatar
Ett alternativ är att använda sig av iPhone och dela mobilabonnemang med andra enheter såsom iPad, Apple tv och andra iPhone. Förutsatt att huset har wifi.
Citera
2017-10-12, 14:45
  #5
Medlem
sebnies avatar
Beror ju på om det är iPhone eller Android. Kan ta upp till 2 mobiler, men båda måste vara av samma variant (antingen båda Android eller båda iPhone)

Android:
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1384709

iPhone:
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1384708

Den går via Bluetooth, kabeln är altså bara till för laddning. Går att köra utan kabeln om man vill.
Det är sedan lätt att registrera befintliga trådlösa DECT-enheter till apparaten.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-10-12 kl. 14:48.
Citera
2017-10-12, 16:54
  #6
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Ett alternativ är att använda sig av iPhone och dela mobilabonnemang med andra enheter såsom iPad, Apple tv och andra iPhone. Förutsatt att huset har wifi.

Kunde kanske varit något men är begränsad till en, kanske två i framtiden, iphones.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Beror ju på om det är iPhone eller Android. Kan ta upp till 2 mobiler, men båda måste vara av samma variant (antingen båda Android eller båda iPhone)

Android:
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1384709

iPhone:
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1384708

Den går via Bluetooth, kabeln är altså bara till för laddning. Går att köra utan kabeln om man vill.
Det är sedan lätt att registrera befintliga trådlösa DECT-enheter till apparaten.

Det där ser väldigt intressant ut! Det som gäller är Iphone men tack för du länkade bägge. Så det är en blåtandsuppkoppling mellan en iphone och dockan och sen så reggar man DECT enheter till dockan så funkar det vidarebefordra samtal så länge de är inom dockans räckvidd? Låter som exakt det jag söker, många tack för det!
Citera
2017-10-12, 17:04
  #7
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
vidarebefordra samtal så länge de är inom dockans räckvidd?

Stämmer. Den används ihop med en medföljande app som man använder för att "sköta" dockan, och även ställa in hur samtal ska vidarebefodras.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-10-12 kl. 17:17.
Citera
2017-10-12, 17:15
  #8
Medlem
Raggarspinns avatar
Intressant pryl den där dect-dockan. Hoppas på en utvärdering.
Har själv dålig mobiltäckning hemmavid så det hade varit ett alternativ även för mig.
Citera
2017-10-12, 17:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Mina föräldrar har svårt att ta med sina mobiler överallt så dom vill gärna ha telefoner i de rum de oftast befinner sig. Detta har dom just nui form av trådlösa dect telefoner men det är kopplat till den fasta linan, som dom nu vill ta bort för det kostar för mycket varje månad. Tanken är då att en (eller två om möjligt) av deras mobiler ska ligga på ett ställe och kopplas ihop med ett system som använder sig av deras smartphone för att dela alla inkommande, och utgående, samtal till flera andra trådlösa dect telefoner runt om i huset. Det hade varit trevligt om det gick med nuvarande dect telefonerna då de redan är placerade överallt men det kan jag nog knappast kräva.

Det enda jag hittar är "CobraPhone Lynx" men den verkar ha slutat tillverkas runt 2010 och finns endast som begagnade på tex Amazon och Ebay från USA. Det blir en dyr chansning för en produkt som kanske inte ens funkar med moderna smartphones och är så gammal att den har andra åldersfel.

Jag har funderat på att bara be dom ha den med sig och köpa någon slags hållare som är lätt att ha mobilen i vid alla tillfällen, oavsett om man har fickor eller inte. Det är dock för tungt att ha runt nacken och för pilligt att fästa runt armen. Problemet är egentligen att huset dom bor i är stort så även om mobilen ringer svinhögt i ett annat rum så hör dom inte pga avstånd, väggar, TV-ljud osv. Att koppla högtalare till deras telefoner som blåser ur trumhinnorna på alla i huset är inte aktuellt, de måste ändå kliva upp och gå 1-3 rum bort för svara.

Vad kan vara en smart lösning som går att få tag på inom EU?

Har de redan bredband så skaffa iptelefoni det är oftast mycket billig ibland t.o.m gratis. Man betalar bara för samtal.
Citera
2017-10-12, 18:55
  #10
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har de redan bredband så skaffa iptelefoni det är oftast mycket billig ibland t.o.m gratis. Man betalar bara för samtal.

Tror dom redan har IP-telefoni från Telia fiber men kan troligen byta tjänst till någon billigare. Får kolla på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback