2017-10-10, 21:00
Medlem
Tänkte höra med Er om man får en laptop för 3.000kr idag? Jag har tänkt att använda den till surf och streama film till TVn och den ska ha lite lagringsminne.

Önskar att den har Windows, ssd disk på 100gb åtminstone och kan streama full-HD (1080p) det är väl dom kraven jag har, finns det något bärbar för dom pengarna eller måste man upp i pris?

Har inte tänkt köpa begagnad.

MVH
Citera
2017-10-10, 21:03
Medlem
Webbianas avatar
Absolut inte.

SSD + i5 + 6gig ram är absolut minimum och det får man inte för 3k. Hade lagt 3k till och fått något som kan hålla i 4-5år om man tar hand om den. Du vill absolut inte sitta på en celeron-processor som gör datorn närmaste oanvändbar efter 6-12mån.

Köpa en laptop för 3k är som att kasta pengarna i sjön, du kommer att ångra dig.
Citera
2017-10-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webbiana
Absolut inte.

SSD + i5 + 6gig ram är absolut minimum och det får man inte för 3k. Hade lagt 3k till och fått något som kan hålla i 4-5år om man tar hand om den. Du vill absolut inte sitta på en celeron-processor som gör datorn närmaste oanvändbar efter 6-12mån.

Köpa en laptop för 3k är som att kasta pengarna i sjön, du kommer att ångra dig.

Det är så pass alltså trist!

Edit: glömde tacken för din input.
Senast redigerad av hmdmuus 2017-10-10 kl. 21:59.
Citera
2017-10-10, 21:48
Medlem
Citat:
Absolut inte.

Ursäkta en som inte är så tekniskt bevandrad, men varför skulle en laptop med celeron-processor bli oanvändbar efter 6-12 månader? Menar du att den blir utsliten och värdelös på det viset? Om TS bara ska ha datorn till det han/hon anger, vad skulle kunna vara problemet som du ser det?
Tyvärr tillverkas inga riktigt basic datorer, tillverkarna väljer i stället att fortsätta lasta på en massa lull-lull som en basic användare inte efterfrågar eller behöver, bara för att hålla uppe prisnivån.
Jag läste för något år sedan att det mycket väl skulle gå att tillverka en "folkdator" med bara de nödvändigaste specifikationerna för under en tusenlapp (tyvärr kan jag inte länka till artikeln).
Detta är dock inte tillverkarna intresserade av.
Citera
2017-10-10, 21:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmdmuus
Tänkte höra med Er om man får en laptop för 3.000kr idag? Jag har tänkt att använda den till surf och streama film till TVn och den ska ha lite lagringsminne.

Önskar att den har Windows, ssd disk på 100gb åtminstone och kan streama full-HD (1080p) det är väl dom kraven jag har, finns det något bärbar för dom pengarna eller måste man upp i pris?

Har inte tänkt köpa begagnad.

MVH

Javisst, det går! Men med dina krav på tre tusen får du nog släppa windows om du ska hitta något vettigt som är bra. Mitt förslag är att du ska titta på en Chromebook. Den har både lite lagringsminne (förlåt för skämtet!) och allt annat du kräver.

Här är en för 3190 svenska kronor: https://www.komplett.se/product/916118/datorer/datorer-barbara-laptop/chromebook/acer-chromebook-cb3-532-156-fhd-matt
Senast redigerad av kraftfoder 2017-10-10 kl. 22:08. Anledning: lade till "tre tusen" för tydligheten
Citera
2017-10-10, 21:59
Medlem
Någon som kan rekommendera en bärbar dator åt mig som klarar av mina krav: Windows, ssd på 100gb minst, kunna streama film till tv i full-HD-1080p.

Budget kan utökas till 5000kr.

Mycket tacksam för all hjälp
Citera
2017-10-10, 22:11
Medlem
Webbianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Ursäkta en som inte är så tekniskt bevandrad, men varför skulle en laptop med celeron-processor bli oanvändbar efter 6-12 månader? Menar du att den blir utsliten och värdelös på det viset? Om TS bara ska ha datorn till det han/hon anger, vad skulle kunna vara problemet som du ser det?
Tyvärr tillverkas inga riktigt basic datorer, tillverkarna väljer i stället att fortsätta lasta på en massa lull-lull som en basic användare inte efterfrågar eller behöver, bara för att hålla uppe prisnivån.
Jag läste för något år sedan att det mycket väl skulle gå att tillverka en "folkdator" med bara de nödvändigaste specifikationerna för under en tusenlapp (tyvärr kan jag inte länka till artikeln).
Detta är dock inte tillverkarna intresserade av.

För att en celeronprocessor är närmaste oanvändbar ifrån början men efter ett tag så sätter man den under stress så fort man installerar några program och låter något vara på i bakgrunden. Jag skulle nog inte ens rekommendera en celeron-processor för någon som enbart använder textdokument, det är helt enkelt inte värt det. En i5-processor är värd varenda krona och kommer att göra att datorn orkar tugga på duktigt i 4-5år.
Citera
2017-10-10, 22:21
Medlem
Citat:
För att en celeronprocessor är närmaste oanvändbar ifrån början men efter ett tag så sätter man den under stress så fort man installerar några program och låter något vara på i bakgrunden. Jag skulle nog inte ens rekommendera en celeron-processor för någon som enbart använder textdokument, det är helt enkelt inte värt det. En i5-processor är värd varenda krona och kommer att göra att datorn orkar tugga på duktigt i 4-5år.

Okej, jag respekterar ditt kunnande, men konstaterar samtidigt att du dömer ut väldigt många av alla datorer som är i bruk i dag och fungerar utmärkt trots avsaknad av i5-processor.
"Närmast oanvändbar från början" var väl ändå att ta i? Det kommer hela tiden nya features som är bättre än de tidigare och de flesta byter knappast dator varje år, så länge den man har fungerar tillfredsställande. Särskilt inte om den personliga budgeten är begränsad.
Citera
2017-10-10, 22:24
Medlem
Webbianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Okej, jag respekterar ditt kunnande, men konstaterar samtidigt att du dömer ut väldigt många av alla datorer som är i bruk i dag och fungerar utmärkt trots avsaknad av i5-processor.
"Närmast oanvändbar från början" var väl ändå att ta i? Det kommer hela tiden nya features som är bättre än de tidigare och de flesta byter knappast dator varje år, så länge den man har fungerar tillfredsställande. Särskilt inte om den personliga budgeten är begränsad.

Har du använt en dator med celeron-processor?
Citera
2017-10-10, 22:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Helt enig i ditt resonemang, i5 är "gyllene snittet" när det gäller CPU-val. Men TS hade som krav en laptop för 3000, något som TS senare har utökat till 5000. Vid 3000 så får man inga i5-or. Man får celeron, om man även har de andra kraven som TS har, förutom windows då. För 5000 kan man hitta en del i5, men då brukar resten av datorn, (byggkvalitet och skärmkvalitet) vara kass.

Vad man "kastar på" en stackars CPU beror mycket på resultatet. Att köra win på en celeron skulle jag inte rekommendera, men väl chrome. Chrome funkar helt okej på en celeron, då det är mycket mindre resurskrävande än windows.
Citera
2017-10-10, 22:38
Medlem
Citat:
Har du använt en dator med celeron-processor?

Ja, det har kanske de flesta gjort, eller gör?
Citera
2017-10-11, 02:04
Medlem
Kollat runt omkring 5000kr

Hitta 3st

https://www.dustinhome.se/product/5011028956/250-g6

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXGNPED015/acer-aspire-3-15-6-laptop-svart

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE80XK00NVMX/lenovo-ideapad-320-14-barbar-dator-platina-gra

Vilken har bäst prestanda, någon som står ut?
Är ganska kass på datorer. Men dom 3 har i5 som ni pratar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in