• 2
  • 3
2017-10-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Hon har 19 FÖRE skatt.

Jaha, är det ett blancolån det rör sig om? Isåfall kan jag kanske förstå det.
Citera
2017-10-10, 21:48
Medlem
Citat:
Hon har jobbat på samma år sedan våren 2016.

Skulle tro att det har viss betydelse vad lånet ska användas till. Inte bra att låna till konsumtion. Men spar man några hundra i månaden hos en bank så blir det nog också lättare att låna längre fram.
Citera
2017-10-10, 21:59
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Jaha, är det ett blancolån det rör sig om? Isåfall kan jag kanske förstå det.

Blancolån, ja. Funkar inte med privatlån då hon inte har något att använda som säkerhet.
Citera
2017-10-10, 22:00
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Skulle tro att det har viss betydelse vad lånet ska användas till. Inte bra att låna till konsumtion. Men spar man några hundra i månaden hos en bank så blir det nog också lättare att låna längre fram.

Det ska användas till ett bilköp, men hon har ej handpenningen som man måste lägga vid billån och vill därför ha på hela summan.
Citera
2017-10-10, 22:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Min sambo har försökt ta ett lån på 40.000:-. Hon har fast anställning, inga betalningsanmärkningar samt noll lån sedan tidigare - men däremot har hon endast 19.000:- i inkomst före skatt. Hon blir dock nekad både här och där - varför?

Hon har trots allt en fast inkomst och är ej skuldskatt sedan innan. Lånar hon 40.000:- så hamnar väl månadsbeloppet på några hundra beroende på avbetalningstid. Dessutom har hon delad lägenhet med mig som även den har låg hyra - så förstår inte varför man nekas på ett ändå så pass lågt belopp?

Någon som kan ha ett hum?

Vill sjävklart poängtera att det finns lån att få, men när räntan landar på 20% så känns det inte särskilt realistiskt.
Du undrar varför banken gett det besked som dom har gett...å så frågar du FB istället för banken...
Citera
2017-10-10, 23:29
Medlem
Citat:
Brukar erbjuda 7,85 men söker man så tar det 14,95?

Som jag skrev så erbjöd de lån på 40000 via Freedom Finance ( alltså Santander erbjöd lägst ränta 7, 30 för att vara exakt ) men om man tog lån via Santanders hemsida direkt så tog de 14,95 . Förstår du nu vad jag menar ?
Citera
2017-10-11, 07:01
Medlem
Aktieklipparns avatar
Bankerna har blivit betydligt hårdare!

-2014 fick jag 800.000 beviljat på min villa (värde ca 3milj)
-2016 amorterade jag 500.000 (Vilket var för mkt) kvar: 300.000

Och nyligen blev jag nyfiken pga dom nya hårda bankreglerna, så jag pratade med
min bankman eftersom jag ville se om nya reglerna påverkade mig, då jag tycker
att det känns tryggare att kunna låna 100.000 kanske om några år, men svaret blev NEJ.

Om jag hade köpt huset IDAG så hade jag endast fått låna 80.000kr, trots samma inkomster.

Levnadskostnader för 1 vuxen + 2 tonårsbarn = 17.230 (exkl.boendekostnader)

Nu gäller din fråga blancolån, men här är bara ett exempel på hur bankreglerna hårdnat.

Mvh: En sjukpensionär
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in