2017-10-10, 17:10
Medlem
Hur förhåller sig andra till vad de upplever på internet?
är det personligt - på riktigt.. eller är det ett kompletterande substitut åt social närvaro?
en slags underhållning?

jag och några vänner (som också har vuxit upp 'när internet kom') satt o diskutera just internet och hur vi förhöll oss till det..

liksom,
man kan skriva saker som man aldrig skulle våga/vilja säga till en person,
oavsett hur dessa ord tas emot..
så är är det som något har fått avsändaren att bli personlighetsförändrad..?

vad?
Senast redigerad av Fittsill 2017-10-10 kl. 17:13.
Citera
2017-10-10, 17:13
Medlem
La-Habanas avatar
internet är bara som att dricka en kopp kaffe ibland, jag gärna läser en gammal bok om spöket än att se dagens terror filmer via internet, och nej jag säger samma sak på internet än som jag skulle göra i det vanliga livet.

Jag är en gammal person född på 70 talet så mitt tanke sätt är annorlunda än dagens ungdomar, jag växte upp utan internet, mobil , micro etc etc och vi hade jätte bra därför vi lekte ute hela tiden nu är alla ungdomar mest inne i huset med sitt dator spel.
Senast redigerad av La-Habana 2017-10-10 kl. 17:21.
Citera
2017-10-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
internet är bara som att dricka en kopp kaffe ibland, det viktigaste man gör i alla fall för mig är att söka jobb skicka blanketter och dylikt allt annat är som hobby och det mesta är värdelöst, tex jag gärna läser en bok om spöket än att se dagens terror filmer, vist internet är viktig men vara för viktigare saker , vad är viktigare saker det är upp till var och en.

ja, jag tror socialt samspel är viktigt för alla människor, internet är nog en sådan grej tror jag..
jag är en sån där 'dataspels ungdom'.. jag älskar internet ..
men internet ser jag också som en väldigt oseriöst ställe och människorna på internet...
jag ber om ursäkt,
men det är på någotsätt svårt.. det är ju inte direkt som jag tycker att du är en riktig person..
inte på riktigt, bara abstrakt iaf..

om någon skulle fråga mig vem du var så skulle jag svara att
du är en 45-årig man som nyligen har brutit foten och blivit arbetslös, orättvist.. men vem fan ska kämpa för dig,Löven? nja knappast, han är upptagen med viktigare saker medan du är upptagen med ditt nya liv fyllt av pappersarbete och myndighetsbyråkrati.. så där sitter du i din 1plansvilla utanför stan och sörplar kaffe din flanellfleece och skärmkeps.. och surfar på fb som kvällsunderhållning

antagligen är jag helt fel ute..
men poängen är att jag känner att jag kan skriva vad jag vill till dig.. och tillföra vilka egenskaper jag vill..
men kan det kanske bara är så att internet, på någotsätt, tillåter mig att tro såhär?
Senast redigerad av Fittsill 2017-10-10 kl. 17:50.
Citera
2017-10-10, 17:26
Bannlyst
internet är en anslagstavla (som någon sa).
Citera
2017-10-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gefahrenheit
internet är en anslagstavla (som någon sa).
ja, internet är en meddelande-plattform.. all olika typer av medier.

och text/bild-meddelande sinsemellan människor är ju ett ganska 'socialt' beteende,
ett socialt samspel har oftast oskrivna regler.. och är det ex person till person så tycker jag att rimligtvis så borde sociala riktlinjer vara implementerade..men så är det ju inte alltid.

är det en privat konversation i enrum,mellan 4 ögon, så tror jag inte många skulle sagt
ex."du förtjänar att dö" eller "du är en jävla hora" ..

men nu förefaller det sig att internet översköljs av kontakter likt dessa..
och då undrar jag vad detta beror på..
Citera
2017-10-10, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
ja, internet är en meddelande-plattform.. all olika typer av medier.

och text/bild-meddelande sinsemellan människor är ju ett ganska 'socialt' beteende,
ett socialt samspel har oftast oskrivna regler.. och är det ex person till person så tycker jag att rimligtvis så borde sociala riktlinjer vara implementerade..men så är det ju inte alltid.

är det en privat konversation i enrum,mellan 4 ögon, så tror jag inte många skulle sagt

men nu förefaller det sig att internet översköljs av kontakter likt dessa..
och då undrar jag vad detta beror på..

privat på internet? jag tvivlar..
Citera
2017-10-10, 17:55
Medlem
Citat:
privat på internet? jag tvivlar..

jag instämmer, hade jag kunnat mer om datorer och datorsäkerhet så hade jag byggt ett eget hemmanätverk..(och egen 3g mast till mig o mina polare)
men!
med en stor klump i halsen sväljer jag min integritet och uppdaterar mina appar
(privacy is dead)

men jag förstår även att de som sitter på all data INTE letar efter personliga påhopp och hot..
de letar efter något mkt större - och har således inte tid att grotta in sig i varje människas privatliv
so whats ur point?
Citera
2017-10-10, 17:59
Bannlyst
Citat:
jag instämmer, hade jag kunnat mer om datorer och datorsäkerhet så hade jag byggt ett eget hemmanätverk..(och egen 3g mast till mig o mina polare)
men!
med en stor klump i halsen sväljer jag min integritet och uppdaterar mina appar
(privacy is dead)

men jag förstår även att de som sitter på all data INTE letar efter personliga påhopp och hot..
de letar efter något mkt större - och har således inte tid att grotta in sig i varje människas privatliv
so whats ur point?

vad letar dom efter då?

min poäng var att det är inte mycket till privatliv på internet.
Citera
2017-10-10, 18:20
Medlem
Citat:
vad letar dom efter då?

min poäng var att det är inte mycket till privatliv på internet.

beror på vad man definierar som privatliv..
personer som inte skulle dödshota irl - dödshotar på internet..
de måste ju iaf tro att de har en privat konversation..? eller?

sen att vi förstår internets på ett annat sätt spelar väl ingen roll..
vad de letar efter har jag inte en aning om,
men det har säkert sina röda flaggor ute i internets informationsflöde

men jag tror inte att dessa flaggor varnar för personliga påhopp direkt..
eller så gör dem det OCH sållas bort?

så på sätt har du ju kvar ditt privatliv & autonomi ...
för det är ju inte direkt som så att polis/säpo/fra kommer och banka ner ngn dörr för dödshot och trakasserier online
Senast redigerad av Fittsill 2017-10-10 kl. 18:38.
Citera
2017-10-10, 21:28
Medlem
Citat:

...och då skulle du förmodligen inte heller ha kallat dig själv för Fittsill...
Citera
2017-11-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
...och då skulle du förmodligen inte heller ha kallat dig själv för Fittsill...

nej det stämmer!
frågan är varför?

på någotsätt så tycker jag inte internet är "på riktigt", även om jag vet att jag inte är 100% anonym på internet...
så använder jag ändå internet (bla) för mina hemligheter och saker jag inte skulle våga eller vilja stå för 'på riktigt'.

om du frågar mig så är INTE internet "på riktigt", men samtidigt så fattar jag ju att det är på riktigt..
undrar om det är för att jag, liksom andra, får respekt inför andra människor först när dessa människor inte är abstrakta/digitaliserade?
Citera
2017-11-11, 16:20
Medlem
Det är klart nätet är på riktigt. Jag överför pengar med några knapptryckningar och kan sedan ta ut fysiska sedlar ur bankomaten. När jag var barn var jag tvungen att gå till banken med min bankbok för att kunna ta ut pengar. Och papperspengarna var från början skuldsedlar som kunde växlas mot guld på banken.

Är papperspengar på riktigt när de inte längre går att växla in mot guld?

Vad som är på riktigt beror på vad vi tror och litar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in