Citat:
Ursprungligen postat av
Terge
Han saknar känslor vad gäller andra människors ve och väl. Om han bryr sig om sina barn, vad som händer med dem, är det knappast för att han bryr sig om hur de mår. De är bara en förlängning av honom själv.
Det konstiga är inte att det finns en sån här galning som blir mer rubbad för var dag som går, om inte timme numera, är ju att folk inte förstår att det blir ett väldigt dåligt samhälle om politiker ska jävlas med folk för att få som de vill. Det är inte en hållbara utveckling.
Att ta miljoners människors försörjning och sen skylla på någon annan är riktigt dåligt. Men de här republikanerna är ju rädda för Trump. Fast det är ju en hel del av dem som nu står på samma sida som demokraterna. Så hur det ser ut om ett par dar ska bli intressant att se.
Trump ska ju vara vid någon plats vid gränsen i dag. Hur många kacklande grodor ska han häva ur sig där den förvirrade fan.
Fenomenet Trump
För att förstå fenomenet Trump, vem han är, hur han kunnat verka och hur han kunnat bli president i USA, så måste man IMHO förstå en del av hur många människor i USA fungerar och tänker.
För att inte bli för långrandig nöjer jag mig med några punkter.
– Den svaga "naturliga" nationella självkänslan måste kompenseras med en konstgjord, ofta överdriven, nationell självkänsla.
– Schauvinism frodas i stora länder.
– "American lives" är en ofta återkommande term i media i USA. Om det händer en naturkatastrof eller en olycka utanför USA ställs alltid frågan: Har
"american lives" gått till spillo?
Det förekommer självrannsakan, men bilden kvarstår:
https://www.firstthings.com/web-exclusives/2017/03/how-many-foreigners-is-an-american-worth
Trump förstår detta och försöker spela på det för att uppnå sina egna mål
Hans "ideologi" kan kanske enkelt beskrivas om nationalistiskt. Hur ska han genomföra sin politik? Han har en strategi. Hur väl genomtänkt den är och om han utvecklat den själv vet jag inte, men ungefär så här ser den ut. Den framgår tydligt i hans agerande och tweetande:
1. Preemptive framing
I förväg, med retorik och pejorativa omdömen, positionera din egen utgångspunkt som fördelaktig. Därigenom blir det svårare för motståndaren att få sina synpunkter uppmärksammade eller sakligt värderade.
2. Diversion
Ta uppmärksamheten från en fråga som börjar bli besvärande genom att skapa dramatik runt något annat. Trump gör det hela tiden så exempel behövs inte.
3. Deflection
Ifrågasättanden eller kritik kan vara besvärande. Rikta det mot någon annan! "Det är inte jag som är oärlig, det är Hillary!". "Ryssarna hjälpte demokraterna i valet, men ändå vann jag stort!"
I stället för att bemöta kritiken, styr den vidare mot din fiende!
4. Trial balloon
Information som skickas ut (via en tweet) för att testa av. Vilken blir reaktionen? Agera utgående från vad resultatet blev.
Det är manipulativt. Det är oärligt. Det är förvånansvärt framgångsrikt.
–