2020-03-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Han såg verkligen hängig ut. Hela kroppen såg dödstrött ut. Han pratade helt tonlöst om coronaviruset men levde upp när börsen kom på tal. Då vart det roligt igen. Men när han gick ut gick han som om han var sjuk. När någon frågade om hade vidtagit åtgärder för att Trump inte skulle drabbas, svarade han lite förvirrat att han tror det.

Var det Pence som fick den här sista frågan eller var det Trump själv?
Citera
2020-03-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Var det Pence som fick den här sista frågan eller var det Trump själv?

Det var Trump som fick frågan. Han svarade att han trodde att åtgärder har tagits för att minska risken för att han ska drabbas. Vet inte om han menar att de tvättar händerna åt honom och han inte märker det eller vad han menade. Jag tror det
Citera
2020-03-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Det var Trump som fick frågan. Han svarade att han trodde att åtgärder har tagits för att minska risken för att han ska drabbas. Vet inte om han menar att de tvättar händerna åt honom och han inte märker det eller vad han menade. Jag tror det

Aha, jag tyckte det lät knepigt att reportrarna skulle ha frågat *honom* (ordagrant) "Har ni vidtagit åtgärder för att President Trump inte ska drabbas?" och Trump: "Ja, jag tror det" - men det kanske inte var riktigt så det gick till, inte ordagrant...
Citera
2020-03-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Aha, jag tyckte det lät knepigt att reportrarna skulle ha frågat *honom* (ordagrant) "Har ni vidtagit åtgärder för att President Trump inte ska drabbas?" och Trump: "Ja, jag tror det" - men det kanske inte var riktigt så det gick till, inte ordagrant...

Ha ha nä, det frågade om det hade vidtagits... såg att jag tappat ett ord i mitt första inlägg om saken. Men det var i alla fall lustigt att han inte vet om åtgärder för att skydda honom vidtagits. Han borde, om han varit normal, svarat att självklart har de det. Och när de frågar hur så skulle han ha svarat att det var på samma sätt som alla andra skyddar sig på. Men det var tydligen för svårt för honom,

Men å andra sidan så verkar han uppriktigt tro att det inte är någon fara med det här viruset. Och det kanske det inte är men det är ju inte klarlagt än så han borde inte vara så säker på att det försvinner som vid ett mirakel bara för att han vill att börsen ska gå bra.
Citera
2020-03-10, 06:58
Medlem
klybans avatar
Rätt intressant hur en nationell kris i USA seglar upp, och verkar bara säga fake news och demokrater till svar på den.
Demokrater som har precis ingenting med att göra med detta och responsen.

Vad beror detta strutsbeteende på?
För detta kan väl inte handla om narcissismen, eller är det baksidan av narcissismen där allt dåligt ska ignoreras?
Citera
2020-03-21, 08:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Rätt intressant hur en nationell kris i USA seglar upp, och verkar bara säga fake news och demokrater till svar på den.

För detta kan väl inte handla om narcissismen, eller är det baksidan av narcissismen där allt dåligt ska ignoreras?

USA
Det finns mycket att säga om varför USA troligen kommer att drabbas mer än många andra länder av corona/COVID-19. Jag avvaktar med det och visar på lite oroväckande statistik för USA.

Bekräftat infekterade (totalt) / procentuell ökning per dag / döda (totalt)
2020-03-14: 2820 / 37.0% / 51
2020-03-15: 3782 / 30.6% / 69
2020-03-16: 4727 / 30.6% / 93
2020-03-17: 5332 / 12.7% / 96
2020-03-18: 8600 / 25.1% / 130
2020-03-19: 14261 / 61.3% / 195
2020-03-20: 19671 / 65.8% / 252

Även om dom senaste dygnens åtgärder, t.ex. varierande grad av "utegångsförbud", kommer att få effekt, så är de senaste dagarnas stora och ungefär exponentiella spridning oroväckande. Ett antal dödsfall som speglar antalet infekterade nu kommer att komma med, gissar jag, ca 7-14 dagars fördröjning.

Det kommer att visa sig hur USA kommer att lyckas med att hantera ett stort antal patienter med behov av intensivvård. Till att börja med kanske det räcker med BCBS eller motsvarande försäkring. Vad händer med dom oförsäkrade? Vad händer när IV-platserna inte ens räcker till dom försäkrade?

Jag tror att Trumps reaktion här är ett tecken på att han är medveten om att han inte har kontroll över situationen. Att, indirekt, bli påmind om detta är jobbigt för honom. Om detta är förklaringen till hans reaktion?

https://www.youtube.com/watch?v=CLMMbssYd6c

Citera
2020-03-21, 09:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
USA
Det finns mycket att säga om varför USA troligen kommer att drabbas mer än många andra länder av corona/COVID-19. Jag avvaktar med det och visar på lite oroväckande statistik för USA.

Bekräftat infekterade (totalt) / procentuell ökning per dag / döda (totalt)
2020-03-14: 2820 / 37.0% / 51
2020-03-15: 3782 / 30.6% / 69
2020-03-16: 4727 / 30.6% / 93
2020-03-17: 5332 / 12.7% / 96
2020-03-18: 8600 / 25.1% / 130
2020-03-19: 14261 / 61.3% / 195
2020-03-20: 19671 / 65.8% / 252

Även om dom senaste dygnens åtgärder, t.ex. varierande grad av "utegångsförbud", kommer att få effekt, så är de senaste dagarnas stora och ungefär exponentiella spridning oroväckande. Ett antal dödsfall som speglar antalet infekterade nu kommer att komma med, gissar jag, ca 7-14 dagars fördröjning.

Det kommer att visa sig hur USA kommer att lyckas med att hantera ett stort antal patienter med behov av intensivvård. Till att börja med kanske det räcker med BCBS eller motsvarande försäkring. Vad händer med dom oförsäkrade? Vad händer när IV-platserna inte ens räcker till dom försäkrade?

Jag tror att Trumps reaktion här är ett tecken på att han är medveten om att han inte har kontroll över situationen. Att, indirekt, bli påmind om detta är jobbigt för honom. Om detta är förklaringen till hans reaktion?

https://www.youtube.com/watch?v=CLMMbssYd6c

Det är mycket svårt att sia om framtiden i USA. Donald Trump kan mycket väl komma igenom detta som en landsfader. Jag ger även Bernie Sanders en chans i detta. Förvaltar han krisen väl (och överlever kanske man måste tillägga) så har han fortfarande chans till presidentposten och sin amerikanska "revolution". Däremot Biden som nu satsar på att skugga Trumps dagliga briefings som en kontraindikator kommer nog att förlora på detta i slutändan (om inte Gud är barmhärtig och avslutar hans patetiska tillvaro). Jämför med Sverige där SD (och M & KD) nu är kloka nog att låta bli att attackera regeringen.
Citera
2020-03-21, 10:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är mycket svårt att sia om framtiden i USA. Donald Trump kan mycket väl komma igenom detta som en landsfader. Jag ger även Bernie Sanders en chans i detta. Förvaltar han krisen väl (och överlever kanske man måste tillägga) så har han fortfarande chans till presidentposten och sin amerikanska "revolution". Däremot Biden som nu satsar på att skugga Trumps dagliga briefings som en kontraindikator kommer nog att förlora på detta i slutändan (om inte Gud är barmhärtig och avslutar hans patetiska tillvaro). Jämför med Sverige där SD (och M & KD) nu är kloka nog att låta bli att attackera regeringen.

Håller helt med dig om att det är svårt att sia om USAs framtid. I synnerhet nu.

Situationen, i USA liksom i andra delar av världen, har likheter med krig. Då är det få som motverkar eller hindrar samling mot "fienden".

Trumps hårda angrepp mot reportern var IMO omotiverat.
Så här sa reportern, ordagrant:
«What do you say to Americans who are watching you right now, who are scared?»
Lite diplomati för att tona ner det som Trump kanske uppfattade som ett försök att sätta honom på hal is och som ett försök att skapa oro, hade väl inte skadat?
https://www.youtube.com/watch?v=CLMMbssYd6c&t=6s

Kanske har jag fel bild av hur beteenden uppfattas i USA? Bössa i bakfönstet på pickupen och talessätt som "In Texas, if we don't like what's on TV we shoot the TV!" kanske illustrerar att alla inte tänker på det typiskt svenska sättet?

Det är IMO även svårt att sia om situationen i höst, i samband med valet, i USA.

Några tankar som jag har, inför valet:
– Sittande presidenter blir oftast omvalda.
– Det finns ingen IMO "bra" demokratisk kandidat (i bemärkelsen "med god chans").
– Bernie skulle kanske kunna fungera i Sverige, men inte i det USA som jag känner. Han är alldeles för långt åt vänster, för USA. IMO.
– Om pandemin fortfarande i höst kräver umgänges- och utegångs-restriktioner kan valet komma att skjutas upp.
– En, som det ser ut nu, närmast trolig, djup recession, med bl.a. hög arbetslöshet, kan slå mot Trump.
– Börsens uppgång, som nu har gått ner till "november 2016"-nivå (Dow), har Trump gjort ett nummer av att hylla sig själv för. Det kan nu slå tillbaka.
– Kanske kan Trump komma att kritiseras för sena och fel åtgärder, men det är IOFS inte många som höjt rösten för mer kraftfulla åtgärder. USA är kanske det land i Världen där det är svårast att införa, t.ex. reserestriktioner?
– I en recession kan det komma att krävas "new deal"-åtgärder. Trump kan ha svårt för att leda USA in i den typen av åtgärdspaket.
– Vården i USA prioriterar välförsäkrade, t.ex. för dom som har BCBS. Två steg i vad som nu troligen kommer att hända, kan komma att slå mot Trump:
(a) När oförsäkrade inte får adekvat vård.
(b) När inte heller försäkrade kan ges adekvat vård.

Vården har varit en fråga där USA hittills i stort sett varit delat mellan "bra som tidigare" och "alla bör få vård". I ett post-corona-USA kan det ha svängt över rejält mot att en klar majoritet tycker att alla måste få vård. Det har inte precis varit Trumps linje.

I post-corona-världen kommer en hel del värderingar att ha svängt en hel del, IMO. I viss mån mot ökad sammanhållning, men i viss mån också mot ökad försiktighet mot främlingar och öppna gränser. Bara för att ta ett par exempel.

Vi får väl stämma av i höst...

Senast redigerad av lasternassumma 2020-03-21 kl. 10:31. Anledning: Länk.
Citera
2020-03-26, 08:14
Medlem
whogivesafucks avatar
Vid varje framträdande nu ser han mer och mer sjuk/förstörd ut. Tidigare fanns i a f ett visst smile och ögon som glödde lite.
Nu är det fan som en sur jävla disktrasa som står där och försöker få ur sig någonting till folket.
Och när han försöker läsa....... jösses jävlar. Och inte en gång. Händer hela tiden.

Dyslektiker eller dement är det första jag tänker på. Frisk verkar han då inte vara.
Citera
2020-03-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Håller helt med dig om att det är svårt att sia om USAs framtid. I synnerhet nu.

Situationen, i USA liksom i andra delar av världen, har likheter med krig. Då är det få som motverkar eller hindrar samling mot "fienden".

Trumps hårda angrepp mot reportern var IMO omotiverat.
Så här sa reportern, ordagrant:
«What do you say to Americans who are watching you right now, who are scared?»
Lite diplomati för att tona ner det som Trump kanske uppfattade som ett försök att sätta honom på hal is och som ett försök att skapa oro, hade väl inte skadat?

Kanske har jag fel bild av hur beteenden uppfattas i USA? Bössa i bakfönstet på pickupen och talessätt som "In Texas, if we don't like what's on TV we shoot the TV!" kanske illustrerar att alla inte tänker på det typiskt svenska sättet?

Det är IMO även svårt att sia om situationen i höst, i samband med valet, i USA.

Några tankar som jag har, inför valet:
– Sittande presidenter blir oftast omvalda.
– Det finns ingen IMO "bra" demokratisk kandidat (i bemärkelsen "med god chans").
– Bernie skulle kanske kunna fungera i Sverige, men inte i det USA som jag känner. Han är alldeles för långt åt vänster, för USA. IMO.
– Om pandemin fortfarande i höst kräver umgänges- och utegångs-restriktioner kan valet komma att skjutas upp.
– En, som det ser ut nu, närmast trolig, djup recession, med bl.a. hög arbetslöshet, kan slå mot Trump.
– Börsens uppgång, som nu har gått ner till "november 2016"-nivå (Dow), har Trump gjort ett nummer av att hylla sig själv för. Det kan nu slå tillbaka.
– Kanske kan Trump komma att kritiseras för sena och fel åtgärder, men det är IOFS inte många som höjt rösten för mer kraftfulla åtgärder. USA är kanske det land i Världen där det är svårast att införa, t.ex. reserestriktioner?
– I en recession kan det komma att krävas "new deal"-åtgärder. Trump kan ha svårt för att leda USA in i den typen av åtgärdspaket.
– Vården i USA prioriterar välförsäkrade, t.ex. för dom som har BCBS. Två steg i vad som nu troligen kommer att hända, kan komma att slå mot Trump:
(a) När oförsäkrade inte får adekvat vård.
(b) När inte heller försäkrade kan ges adekvat vård.

Vården har varit en fråga där USA hittills i stort sett varit delat mellan "bra som tidigare" och "alla bör få vård". I ett post-corona-USA kan det ha svängt över rejält mot att en klar majoritet tycker att alla måste få vård. Det har inte precis varit Trumps linje.

I post-corona-världen kommer en hel del värderingar att ha svängt en hel del, IMO. I viss mån mot ökad sammanhållning, men i viss mån också mot ökad försiktighet mot främlingar och öppna gränser. Bara för att ta ett par exempel.

Vi får väl stämma av i höst...

Börjar ca: 1:24

"What do you say to Americans who are watching you right now, who are scared?"

(Reportern tog upp 200 döda, miljoner som är oroliga)
Hans svar direkt var:
TRUMP:"You are a terrible reporter"
...
Trump fortsatte att detta var "sensationalism" ... "not good reporting"

"nasty question"

"....be ashamed of yourself"

Liksom? Eh? Va?

Jag förstår att reportern faktiskt var chockad över Trumps respons.
Trump fick ju för tusan en straffspark att bara lägga ut sina ord, men gick till attack.
Sjukt.
Citera
2020-03-26, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Börjar ca: 1:24

"What do you say to Americans who are watching you right now, who are scared?"

(Reportern tog upp 200 döda, miljoner som är oroliga)
Hans svar direkt var:
TRUMP:"You are a terrible reporter"
...
Trump fortsatte att detta var "sensationalism" ... "not good reporting"

"nasty question"

"....be ashamed of yourself"

Liksom? Eh? Va?

Jag förstår att reportern faktiskt var chockad över Trumps respons.
Trump fick ju för tusan en straffspark att bara lägga ut sina ord, men gick till attack.
Sjukt.

Ha ha skrattade som fan åt det där. Trump fick en jävligt snygg passning som han kunde ha föst in i mål om han inte vore så jävla hjärndöd så det finns inte. Tror faktiskt inte han förstod frågan alls. Vad då folk oroliga? Vad betyder det? Att folk har känslor, nej det där förstår jag mig inte på.
Citera
2020-03-26, 19:47
Medlem
Det blir bättre....

https://youtu.be/aPWyPGk5iBc

Från att ha startat gårdagens nyhets-briefing någorlunda statsmannamässigt, så tar egot, reptilhjärnan och hämdbegäret återigen över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in