2017-10-09, 13:50
Medlem
Hej,

Nu är det så att jag behöver frihet från mina föräldrar och vill kunna bli sambo med min nuvarande flickvän.

Men jag har lite frågor...
Om jag nu sparade till 100k, hur länge räcker det till? Och om jag känner cirka 17,000 i månaden, kommer jag komma långt? Vart kan man bo?

Det är så att min tjej ska plugga vidare och jag känner att lägga sig en bostadskö nu är det sista jag vill för jag vet att det inte finns någon chans till det och då kom tanken att söka studentbostad till flickvännen men vill försöka undvika det. Jag ska trots allt leva med min flickvän och vill att hon och jag ska komma hem till ett riktigt ”Hem”. Ingen studentbostad och massa hyfs. Medan hon pluggar tänkte jag hoppa in och jobba, då det kanske blir ekonomiska svårigheter om båda pluggar. Så vad är smartast i situation? Hur skulle ni ha gjort i min situation? Vi vill kunna flytta nästa år men den önskan känns ju jätte långt bort så hjälp mig ut.
Citera
2017-10-09, 14:10
Medlem
Vilken stad gäller detta?

Glöm inte heller att det går att både plugga och jobba, hon skulle lätt kunna dra in en 10k i månaden om hon jobbade.

Känner folk som pluggar och jobbar , och de plockar ut säkert 15k i månaden.
Citera
2017-10-09, 15:09
Medlem
Ni båda borde kunna plugga samtidigt, man får väl cirka 10k var om man pluggar 100%? och med den löjligt låga räntan på studentlån så är det ju ingen snack om att man ska ta de.

Sen vill du inte bo i studentlägenhet? I Göteborg kan du få 60kvm riktigt fina studentlägenheter för 7.5k i månaden, blir inte dyrt för två personer.

Antar dock att ni inte ska plugga i en storstad, för med 100k på kontot, lön på 17k i månaden + en student kommer ge er möjlighet att långa pengar till en 20kvm lägenhet med 2 timmars pendeltid intill Göteborgs universitet. Tyvärr så kostar det orimligt mycket i storstäderna.

Ska ni däremot plugga i en mindre stad, kan ni nog få tag på en 2:a med ~20 min pendelavstånd till centrum (men då snackar vi små städer med 40-60k invånare). Och de kommer nog kosta er ca 800k-1.2 mille för en lägenhet i den storleken.

Tror fortfarande de blir svårt att köpa något med eran ekonomi, men om ni kan få låna pengar av era föräldrar, eller att dom står med på lånet borde ni kunna låna till en lägenhet för ca 1 mille. Sen kan man ju som ovanstående sa jobba medans man pluggar, men det är tufft att plugga och jobba samtidigt, och det kommer vara mer eller mindre omöjligt att ha ett liv under dom åren ni lever så.
Citera
2017-10-09, 16:10
Medlem
rostigamazons avatar
Vänta tills lägenhets priserna sjunker.
Citera
2017-10-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Vänta tills lägenhets priserna sjunker.

Vilken bra ide! Om de inte sjunker då? Vad gör TS isåfall? och hur länge ska han vänta på att priserna ska sjunka? och var ska han bo medan han väntar?
Citera
2017-10-09, 16:19
Medlem
Du behöver 150k för varje miljon du lånar och inkomsten att få lånet. Viljeinsats gäller det? Har inte bruden några sparpengar?
Citera
2017-10-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugnare
Hej,

Nu är det så att jag behöver frihet från mina föräldrar och vill kunna bli sambo med min nuvarande flickvän.

Om jag nu sparade till 100k, hur länge räcker det till? Och om jag känner cirka 17,000 i månaden, kommer jag komma långt? Vart kan man bo?

Det är så att min tjej ska plugga vidare och jag känner att lägga sig en bostadskö nu är det sista jag vill för jag vet att det inte finns någon chans till det och då kom tanken att söka studentbostad till flickvännen men vill försöka undvika det. Jag ska trots allt leva med min flickvän och vill att hon och jag ska komma hem till ett riktigt ”Hem”. Ingen studentbostad och massa hyfs. Medan hon pluggar tänkte jag hoppa in och jobba, då det kanske blir ekonomiska svårigheter om båda pluggar. Så vad är smartast i situation? Hur skulle ni ha gjort i min situation? Vi vill kunna flytta nästa år men den önskan känns ju jätte långt bort så hjälp mig ut.

En studentlägenhet är fristående och inte ett korridorsrum. Bara fömånligare och kvoterade till studenter. Jag har haft en riktigt fin studentlägenhet som lätt är lika bra standard som en bättre "vanlig" lägenhet.
Så ni skulle lika gärna kunna kolla efter dessa också. Varierar dock enormt mellan städer och universitet/högskolor.

Många som läser Master nivå jobbar lite på sidan för extra pengar. Det skulle både du och din flickvän kunna göra medans ni pluggar. Sammanlagt skulle ni med fullt bidrag/lån och jobba få det mycket bra ekonomiskt som studenter.
Citera
2017-10-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugnare
Hej,

Om jag nu sparade till 100k, hur länge räcker det till?
Beror på hur mycket du gör av med. Det räcker till kontantinsats för en lägenhet som kostar 666k

Och om jag känner cirka 17,000 i månaden, kommer jag komma långt? Beror ju på väldigt många saker. Främst vilka fasta utgifter du har.

Vart kan man bo?
Över hela planeten.
Citera
2017-10-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Om jag nu sparade till 100k, hur länge räcker det till?
Beror på hur mycket du gör av med. Det räcker till kontantinsats för en lägenhet som kostar 666k

Och om jag känner cirka 17,000 i månaden, kommer jag komma långt? Beror ju på väldigt många saker. Främst vilka fasta utgifter du har.

Vart kan man bo?
Över hela planeten.

Nej du kan inte komma långt om du känner (?) 17k och inte ens har 100k sparat. Men du kan komma kort
Citera
2017-10-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Nej du kan inte komma långt om du känner (?) 17k och inte ens har 100k sparat. Men du kan komma kort

Beror ju på vilka 17k det är han känner också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in