2017-10-07, 00:45
  #1
Medlem
Varför får politiker alltid toppjobb? När de har slutat med politik.
Citera
2017-10-07, 00:54
  #2
Medlem
La-Habanas avatar
det ligger faktisk i landeets folk, det är folket som lyfter upp och låter dessa folk gå omkring som en "papegoya" med en burk av "guld"
Citera
2017-10-07, 01:36
  #3
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Varför får politiker alltid toppjobb? När de har slutat med politik.
De får de inte. Du skapar din bild av hur det ligger till utifrån de politiker du har information kring vad de gjort efter politiken, vilket är toppolitiker. När en politiker på riksnivå slutar med politik har den personen meriter som gör hen aktuell för jobb på den nivån, alltså toppjobb. Samma förutsättningar som alla andra branscher med andra ord. De flesta politiker återfinns på kommunal nivå. När de slutar är de aktuella för jobb på den nivå som motsvarar deras meriter, precis som alla andra personer.

För övrigt ganska så att inte reflektera över att den egna kunskapen kanske inte återspeglar hela bilden...man behöver ju inte direkt vara disputerad i praktisk filosofi för att råka tänka på det, om jag säger så...
Citera
2017-10-07, 01:59
  #4
Medlem
Nepotism
=
svågerpolitik
eller
vänskapskorruption

Väldigt utbrett i Sverige
Socialdemokraterna är världsmästare i grenen..tyvärr!
Citera
2017-10-07, 02:05
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
Man kanske ogillar en politiker för att hen har åsikter som inte stämmer överens med de egna.
De flesta politiker i Riksdagen t ex har, innan de blev politiker, stor erfarenhet.
I toppjobb är det inte fackkunskapen direkt som avgör utan ledarförmåga, förmåga att kommunicera, att leda projekt, att organisera, allmänbildning, förmåga att se komplexa samband, intelligens, social kompetens, förståelse för omvärlden etc.
Det har de flesta även om det är lite tunnare i SD.
Det dröjer nog ett tag innan Kent Ekeroth blir landshövding eller får sitta i styrelsen på Kinnevik......
Citera
2017-10-07, 02:19
  #6
Medlem
toby79s avatar
Lars Ohly verkade dock ha problem för en tid sedan att fixa ett jobb efter att han avslutat sin politiska karriär.
Citera
2017-10-07, 02:38
  #7
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Varför får politiker alltid toppjobb? När de har slutat med politik.

Sverige är extremt politiserat och har en omfattande offentlig apparat som står för en stor andel av uppköpen från privat sektor. Det gör att högt uppsatta politiker redan har kontakter i näringslivet från sin tid inom politiken och företagen kan sedan använda sig av dem för egna fördelar genom att deras politiska kontakter kan hjälpa att smörja det politiska maskineriet. Notera hur de ofta blir 'konsulter' eller 'rådgivare'. De mer hopplösa fallen får nöja sig med uppdrag inom offentlig sektor eller som ordförande m.m. i bidragsstinna organisationer (t.ex. diverse hjälporganisationer). De riktigt hopplösa fallen får helt enkelt rena politiska uppdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Man kanske ogillar en politiker för att hen har åsikter som inte stämmer överens med de egna.
De flesta politiker i Riksdagen t ex har, innan de blev politiker, stor erfarenhet.
I toppjobb är det inte fackkunskapen direkt som avgör utan ledarförmåga, förmåga att kommunicera, att leda projekt, att organisera, allmänbildning, förmåga att se komplexa samband, intelligens, social kompetens, förståelse för omvärlden etc.
Det har de flesta även om det är lite tunnare i SD.
Det dröjer nog ett tag innan Kent Ekeroth blir landshövding eller får sitta i styrelsen på Kinnevik......

"De flesta politiker i Riksdagen t ex har, innan de blev politiker, stor erfarenhet."

Nej, rätt många är varken värst utbildade eller har mycket livserfarenhet. Jag minns att jag kollade det efter valet 2010. Mest stack väl SD ut med förvånadsvärd stor andel riksdagsledamöter med ingenjörsutbildning. Dock är riksdagsledamöterna rätt irrelevanta, då den politiska makten i Sverige ligger i första hand hos partiledningarna, inte hos riksdagsledamöterna, samt inte minst hos regeringen. Det är dessutom de högt uppsatta politikerna, f.d. partiledare, f.d. ministrar (de mer relevanta) m.fl., som erhåller de nämnda uppdragen som PR-konsulter och rådgivare i privat sektor efter sin tid som politiker, så det relevanta för diskussionen är vissa högt uppsatta sjuklöverpolitiker. Dessa brukar varken ha någon verklig yrkesmässig erfarenhet och sällan ens någon mer avancerad utbildning. Inte heller uppvisar de "förmåga att se komplexa samband, intelligens" eller "förståelse för omvärlden", men kanske är de bara bra på att förställa sig? Många av de ledande sjuklöveristerna uppvisar helt klart tecken på att äga psykopatiska drag.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-10-07 kl. 02:54.
Citera
2017-10-07, 02:49
  #8
Medlem
Christopher.s avatar
Korruption, vad annars. Folk är blåsta i huvudet om de inte kan se den stora bilden. Avveckla statsapparaten och minska korruptionen.
Citera
2017-10-07, 02:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Nepotism
=
svågerpolitik
eller
vänskapskorruption

Väldigt utbrett i Sverige
Socialdemokraterna är världsmästare i grenen..tyvärr!

Bögeri
=
Två karlar
Eller
Fler karlar
Citera
2017-10-07, 03:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Korruption, vad annars. Folk är blåsta i huvudet om de inte kan se den stora bilden. Avveckla statsapparaten och minska korruptionen.
De kan se, det betyder inte att de helt plötsligt blivit anarkister med en fetischism för riskkapitalets diktatur.
Citera
2017-10-07, 03:03
  #11
Medlem
Europes avatar
Det är alltså mer uppsatta politiker på riksnivå och inom det egna partiet som erhåller topptjänster utanför partiet och riksdagshuset, inte lokala politiker och inte ens många vanliga riksdagsledamöter. Sedan kan man gynnas av att man är släkt med en ännu högre uppsatt politiker, är tillsammans med en ännu högre uppsatt politiker eller är barn till högt uppsatta politiker. Se t.ex. Göran Persson och hans kusin Mikael Sjöberg, samt hans sambo Anitra Steen.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-10-07 kl. 03:08.
Citera
2017-10-07, 08:56
  #12
Medlem
rostigamazons avatar
Ja det är märkligt, för dessa politiker har ju blivit genomskådade, lögner och misslyckanden, ändå vill företag ha dessa politiker, det säger väl rätt mycket om svenska företag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in