• 1
  • 2
2017-10-07, 21:34
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hemskt tråkigt att läsa om. Men det var min andra poäng i stycket efter. Att man kan försöka starta en dialog lite försiktigt för att se om en ursäkt behövs. Även om en sådan som i ditt fall säkert inte på något sätt kan göra allt bra igen. Att bara helt sonika dra upp gammalt kan då leda till att sådant som personen redan glömt och gått vidare från kommer upp till ytan igen. I övrigt för sådana som nu fått ett samvete som TS på äldre dar är det väl bara mer eller mindre rätt att de får uppleva lite ångest och då inte känna att vad som räcker är en simpel ursäkt.

Ja, vi är eniga.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sådana som din historia borde ju uppmärksammas så mycket mera. Möjligen gör det inte så mycket för just ungar då de inte tänker på konsekvenser men för föräldrar och sedan även vården kan det ju göra nytta. Just detta med PTSD är fullt accepterad om man varit med i krig där man varje dag under en längre tid känt skräck och att bli mobbad som du beskriver är ju exakt samma sak. Det blir samma sak att är detta dagen då mobbaren slår ihjäl mig.

Ja konsekvenserna av PTSDn blir som sagt densamma som i tex krig. (Själv blev jag misshandlad och mordhotad fler gånger än jag kan räkna till)
Tyvärr har vi en psykiatri som är helt okunnig och där det är snudd på totalt omöjligt att få den vård som krävs, om man inte är flykting vill säga. Då finns flera inrättningar att vända sig till, tex Kris och Traumacenter i Solna. Men som svenne är man utlämnad till en inkompetent allmänpsykiatri som ska behandla allt med KBT, även saker som inte ska behandlas med KBT, tex PTSD.
Jag fick min diagnos 2007, för tio år sedan. Diagnosen ställdes ganska lätt, men sedan blev det tvärstopp eftersom dom inte kunde erbjuda någon behandling. I dag klassar läkarna min diagnos som kronisk och har med en axelryckning förklarat att jag måste lära mig att leva med det.

Men men. Åter till ämnet.
Citera
2017-10-07, 21:37
Medlem
Ibland räcker det att skriva ner det där man vill säga, men inte skicka det. Testa?
Citera
2017-10-08, 22:14
Medlem
Onan-erarens avatar
Du verkar medveten om att du har betett dig illa å känner ångest över det. Bra, då kan du börja förlåta dig själv, den här personen kanske redan har förlåtit å gått vidare med sitt liv. Jag blev själv mobbad i 7-an till 9-an å detta var under min osäkra tonårstid, jag har förlåtit å gått vidare å en del av mina mobbare har bett om förlåtelse med. Jag mår väl ändå så bra som man kan må oftast, jag tänker inte så mycket på det där gamla. Stäm en träff å prata ut över nån fika eller en öl, alla människor växer upp å förändras. Lycka till.
Citera
2017-10-08, 22:22
Medlem
Läsartips:

Ann Heberlein - Kränkning och förlåtelse.

Har själv varit i en liknande situation. Träffade personen och bad om ursäkt vid fel tillfälle. Fick då höra att jag aldrig någonsin skulle kunna bli förlåten. Fick sedan veta några år senare att ursäkten så att säga "godtogs". Känns skönt att idag ha en hyfsat bra relation till hen det berör tack vare att jag valde att våga tala om att jag faktiskt ångrade mitt beteende.
Citera
2017-10-08, 22:34
Medlem
Det ska du inte göra, annars kan han missas vad du gjorde. Dom flesta människor går vidare i livet. Så låt vad som hände i det förflutna där. Folk går vidare och utvecklas på sin egna takt, och du behöver inte göra något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in