2017-10-05, 15:29
Medlem
Imirons avatar
Köpte en speldator med lite råd från flashback för sex år sedan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1155782/2011-11-24

Den låter och brummar och håller på men tuffar på fortfarande. Spelat både Shadow of Mordor, MGS, Star Wars Battlefront och Battlefield 4 på den med för mig fullt speldugliga resultat. GTA V blev dock något tråkigare om än spelbart, och Arma 3 gick inte alls. Gaming tar inte upp så mycket av mitt liv längre och är studerande med knapp budget. Har dock tänkt att det vore lite roligt att spela PUBG och lite annat smått och gott. Ser dock att man där rekommenderar en GPU med iaf 2 gb VRAM, och den gamla GTX 570 jag har tror jag ligger på 1 GB, vilket ju är en bra bit under. Gaming är ett sidintresse jag kör ibland, men jag uppskattar ändå att kunna spela lite nya spel då och då, om än inte nödvändigtvis på högsta grafik.

Är det någon idé att uppgradera en så gammal dator, och i så fall hur? Räcker det med bara GPU:n eller ska jag dra in ny CPU också? Nytt ram? Hur länge kan jag hålla liv i den gamla trotjänaren?
Citera
2017-10-05, 15:36
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Köpte en speldator med lite råd från flashback för sex år sedan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1155782/2011-11-24

Den låter och brummar och håller på men tuffar på fortfarande. Spelat både Shadow of Mordor, MGS, Star Wars Battlefront och Battlefield 4 på den med för mig fullt speldugliga resultat. GTA V blev dock något tråkigare om än spelbart, och Arma 3 gick inte alls. Gaming tar inte upp så mycket av mitt liv längre och är studerande med knapp budget. Har dock tänkt att det vore lite roligt att spela PUBG och lite annat smått och gott. Ser dock att man där rekommenderar en GPU med iaf 2 gb VRAM, och den gamla GTX 570 jag har tror jag ligger på 1 GB, vilket ju är en bra bit under. Gaming är ett sidintresse jag kör ibland, men jag uppskattar ändå att kunna spela lite nya spel då och då, om än inte nödvändigtvis på högsta grafik.

Är det någon idé att uppgradera en så gammal dator, och i så fall hur? Räcker det med bara GPU:n eller ska jag dra in ny CPU också? Nytt ram? Hur länge kan jag hålla liv i den gamla trotjänaren?
CPU:n borde håller ett tag till men skulle gissa att det är lite på gränsen, köp dig en ny GPU och känn efter om det räcker...annars är det bara att fläska på med ny cpu,ram och moderkort.
Citera
2017-10-05, 15:40
Medlem
fingercuffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
CPU:n borde håller ett tag till men skulle gissa att det är lite på gränsen, köp dig en ny GPU och känn efter om det räcker...annars är det bara att fläska på med ny cpu,ram och moderkort.

Skulle även rekommendera en SSD om du ska spela PuBG.
Citera
2017-10-05, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fingercuffs

+1

Eller egentligen skulle jag rekommendera en SSD om du ska spela. Punkt.
Citera
2017-10-06, 14:46
Medlem
Ta reda på vad det är som låter.
Det kan vara:
- CPU-fläkten
- Grafikkortsfläkten
- Nätaggregatet
Det kommer ge en ledtråd till vad som behöver bytas.

Det är klart att om du har pengar till det
så kanske du ska investera i en helt ny dator.

Om det är grafikkortsfläkten som låter
så kunde du köpa ett Grafikkort med 4 GB.
Såna finns till fullt överkomligt pris.
Citera
2017-10-06, 15:17
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fingercuffs
Har han redan även om det är en liten skit.
Lättas att byta utan att behöva skruva för mycket är grafikkort och om pengar finns sätta in en större SSD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in