Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-05, 13:13
  #1
Medlem
rrpipers avatar
Jag har lite asberger på allt som har med ekonomi att göra och lyssnar och läser gärna ekonomiska experter. Jag kan ta upp några som jag gillar utan att nödvändigtvis hålla med om allt de säger eller påstår. Tar tacksamt emot tips på fler eller om ni har några åsikter om de jag nämner här.

Jim Rickards

Diskuterar mycket geopolitik, valutor, guld, statsskulder, macro. Goldbug och libertariansk i sin åskådning. Tror det blir ett krig med Nordkorea.

Steve Keen

Nationalekonom. Fokuserar på skulders roll i ekonomin. Mer vänster än de flesta ekonomikommentatorer. Tror att vissa länder som inte drabbades av 2008 kraschen speciellt hårt kommer att råka ut för en stor krasch inom tre år (pga deras höga hushållsskulder) däribland Sverige.

Peter Schiff

Ultralibertarian. Förutspådde kraschen 2008. Befarar hög inflation i framtiden. Goldbug. Har inte lyssnat på honom på ett tag så har inte stenkoll vad han tycker just nu.

Martin Armstrong

Har suttit i fängelse för bedrägeri. Använder en datormodell baserad på pi för att göra ekonomiska förutsägelser. Libertariansk. Påstår att han varit rådgivare till en mängd höga beslutsfattare. Dock intressant att lyssna på. Tror att S&P kommer att dubblas från nuvarande nivåer inom de närmsta åren, inte på fundamentala grunder utan som det minst dåliga alternativet.

Kyle Bass

Hedgefund manager. Tjänade pengar på kraschen 2008. Satsar nu sina fondpengar på att det blir en finanskris i Kina och valutakris i Japan.

Finns såklart fler.
Citera
2017-10-05, 15:44
  #2
Medlem
Svenska då ? SvD var ju bra men flera av deras bästa ekonomijournalister verkar ha
lämnat tidningen.
Citera
2017-10-05, 19:39
  #3
Medlem
julepumlans avatar
Erik Hansen och kavastu
Citera
2017-10-05, 21:07
  #4
Medlem
Lyssnar bara på mig själv då oftast jag har rätt och alla andra har fel.

Annars är det bara Martin Armstrong, Kortsikt.com, Kavastu och Roasan jag tar seriöst.
Citera
2017-10-05, 21:29
  #5
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag har lite asberger på allt som har med ekonomi att göra och lyssnar och läser gärna ekonomiska experter. Jag kan ta upp några som jag gillar utan att nödvändigtvis hålla med om allt de säger eller påstår. Tar tacksamt emot tips på fler eller om ni har några åsikter om de jag nämner här.

Jim Rickards

Diskuterar mycket geopolitik, valutor, guld, statsskulder, macro. Goldbug och libertariansk i sin åskådning. Tror det blir ett krig med Nordkorea.

Steve Keen

Nationalekonom. Fokuserar på skulders roll i ekonomin. Mer vänster än de flesta ekonomikommentatorer. Tror att vissa länder som inte drabbades av 2008 kraschen speciellt hårt kommer att råka ut för en stor krasch inom tre år (pga deras höga hushållsskulder) däribland Sverige.

Peter Schiff

Ultralibertarian. Förutspådde kraschen 2008. Befarar hög inflation i framtiden. Goldbug. Har inte lyssnat på honom på ett tag så har inte stenkoll vad han tycker just nu.

Martin Armstrong

Har suttit i fängelse för bedrägeri. Använder en datormodell baserad på pi för att göra ekonomiska förutsägelser. Libertariansk. Påstår att han varit rådgivare till en mängd höga beslutsfattare. Dock intressant att lyssna på. Tror att S&P kommer att dubblas från nuvarande nivåer inom de närmsta åren, inte på fundamentala grunder utan som det minst dåliga alternativet.

Kyle Bass

Hedgefund manager. Tjänade pengar på kraschen 2008. Satsar nu sina fondpengar på att det blir en finanskris i Kina och valutakris i Japan.

Finns såklart fler.
Peter Schiff och Martin Armstrong tycker jag är två tomtar. Med det sagt tycker jag man ska läsa det de skriver för det är till stor del teorier man kan ha nytta av. Men mer som en del av grundutbildningen än att faktiskt lyssna på deras analys av det aktuella ekonomiska läget.

Jag tycker poddar som Macro Voices och Adventures in Finance från Realvision (Realvision TV är för övrigt också väldigt bra) bjuder på ganska många bra röster. Bland dessa finns ju bland annat Kyle Bass och Steve Keen och i viss mån också Jim Rickards.
Citera
2017-10-05, 21:36
  #6
Avstängd
peter schiff börjar bli jävligt dryg.......gillar hans trump rants och när han bashar FED.....
gerald celente...
max keiser ibland...
robert kiyosaki när det inte är en massa sociala idioter med...
chris martenson peak prosperity....


svenskar..? erfarenheten hittills så är alla hjälplösa idioter....har inte hittat någon bra än...finns en bra på aktiespararna men vet inte vad han heter...
Citera
2017-10-05, 23:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FutureForces
peter schiff börjar bli jävligt dryg.......gillar hans trump rants och när han bashar FED.....
gerald celente...
max keiser ibland...
robert kiyosaki när det inte är en massa sociala idioter med...
chris martenson peak prosperity....


svenskar..? erfarenheten hittills så är alla hjälplösa idioter....har inte hittat någon bra än...finns en bra på aktiespararna men vet inte vad han heter...

Peter Schiff är en idiot. Jag menar inte att han alltid har fel, men man förlorar pengar om man lyssnar på honom. Överlag är självutnämnda goldbugs som talar om Trump, guldpris på 10 000 dollar etc. ute och cyklar.

Robert Kiyosaki är vettig, men riktar sig främst till nybörjare.
Citera
2017-10-06, 01:13
  #8
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Peter Schiff är en idiot. Jag menar inte att han alltid har fel, men man förlorar pengar om man lyssnar på honom. Överlag är självutnämnda goldbugs som talar om Trump, guldpris på 10 000 dollar etc. ute och cyklar.

Robert Kiyosaki är vettig, men riktar sig främst till nybörjare.

Håller med vad gäller att förlora pengar genom att lyssna på Schiff. Han har en lite ettrig framtoning men när man läser honom gör han sig faktiskt bättre och är definitivt intelligent. För dock ganska enkelspåriga resonemang rent verbalt. Jim Rickards är kanske den goldbug som är mest balanserad i sin framtoning. Och han snackar inte särskilt mycket om guld.

Finns några till goldbugs som utmärker sig. Doug Casey t.ex, också en person som man förmodligen skulle förlora pengar på att lyssna på men har en vass tunga med en del poänger och anekdoter.
Citera
2017-10-06, 06:35
  #9
Medlem
sleevs avatar
Jag lyssnar/följer Kavastu, Roasan och Tobbe Rosèn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback