2017-10-08, 08:20
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Anta att en magnetröntgen med påföljande utredning kostar 100000. Anta att det är 100000 som ska röntgas. Anta att varje röntgen tar en timme i maskinen och en arbetsdag för bedömningen. Kostnaden är 10 miljarder och tar antagligen upp alla magnetröntgen dygnet runt i ett år eller så. Så många röntgenläkare finns inte. Samt att 1% får avslag på felaktiga grunder.
Nej, låt dem stanna, allt annat är praktiskt ogenomtänkt.
Jag antar att du inte läste mitt inlägg ovan där jag länkade till SVT som hade en artikel om att 80% av de som undersökts visade sig vara över 18 år. Det är 79% mer än vad du hittade på. Och som någon redan hävdat 100 000:- är intjänat på lite mer än månad.
Citera
2017-10-08, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Jag antar att du inte läste mitt inlägg ovan där jag länkade till SVT som hade en artikel om att 80% av de som undersökts visade sig vara över 18 år. Det är 79% mer än vad du hittade på. Och som någon redan hävdat 100 000:- är intjänat på lite mer än månad.

Det är ändå i praktiken ogenomförbart. Dessutom har de flesta flyktingskäl även om de råkar vara 19.
Citera
2017-10-08, 08:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är ändå i praktiken ogenomförbart. Dessutom har de flesta flyktingskäl även om de råkar vara 19.

Då kan vi alltså betrakta alla som vuxna och avgöra utifrån det, bra.
Citera
2017-10-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men om personen har gråa hårstrån, rynkor och andra ålderstecken, borde inte barnkonventionen upphöra att gälla då? Någonstans måste ändå sunt förnuft och rättvisa träda in? Eller är själva betydelsen och innebörden av "barnkonventionen" något som är helt urholkat nuförtiden?

Dessa ålderstestas inte och dessa bedöms inte vara 17
Citera
2017-10-08, 09:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Dessa ålderstestas inte och dessa bedöms inte vara 17

Jaså det säger du, har du källa på det? Och tänk om man har fel, det finns en liten risk för det även om personen ser väldigt gammal ut.
Citera
2017-10-08, 09:59
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Precis lika ogenomförbar som att lita blint på vad den asylsökande säger. Man ska naturligtvis bara testa dem fallen som är tveksamma. Och för tillfället så kommer det lyckligtvis inte 100 000 ensamkommande om året.

Har du källa på att de flesta har skäl till asyl även om de skulle bedömas som vuxna? Man tittar ut ett lite annorlunda perspektiv på barn än vuxna även om det är samma skäl till asyl. Skrev lite om det i en annan tråd.

Citat:
Vid bedömningen så ska det avgöras om personen har skyddsbehov, ett barn har större sannolikhet att ha skyddsbehov än en vuxen.

Om personen inte har skyddsbehov så tittar man på om det finns synnerligen ömmande omständigheter. Här är det också lättare att hitta ömmande omständigheter för barn än vuxna. Och skulle där inte finnas varken skyddsbehov eller särskilt ömmande omständigheter så behövs ett ordnat mottagande i mottagarlandet för att kunna skicka tillbaka ett barn. Dvs att man måste hitta familj eller släktingar som kan ta hand om barnet.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in