Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 16:24
  #1
Medlem
Nu ska jag inte hyra it utan snarare hyra bostad i kris området Stockholm, en grej som jag har upptäckt är att hyresvärdar inte har någon framförhållning överhuvudtaget.

Jag och flickvännen separerade nyligen och jag har då nu hamnat på att betala hyran för "våran" lägenhet själv som är alldeles för hög för att det långsiktigt ska hålla, fan jobbigt kortsiktigt tillochmed.

Problemet med det hela är att jag har ju en uppsägningstid på mitt kontrakt, när jag än säger upp den så kommer det vara en hyra i mellan att jag säger upp kontraktet och att kontraktet upphör, dvs om jag säger upp den idag så kommer jag behöva betala hyran för November likförbannat, väntar jag till efter den 27:e Oktober så kommer jag behöva betala för December likförbannat O.s.v.

Det betyder att jag just nu söker lägenhet frånochmed December, men alla hyresvärdar hyr ut "omgående" eller vid närmaste månadsskifte och det funkar inte för mig, jag behöver en månad imellan för annars får jag betala dubbla hyror + depositionen för nya stället på en gång och kortfattat: Det har jag inte bara liggande.

Är det ingen som har koll på att de ska "flytta utomlands" eller whatever i förväg eller?
Urgh, alltså det partiet som lägger mest tryck på att lösa bostadsfrågan i kommande val har fan min röst jag är trött på att flytta omkring, betala ockerhyror och att vara inneboende!
Citera
2017-10-04, 20:20
  #2
Medlem
Katzyns avatar
Det är väl det normala att betala dubbla hyror minst en månad vid en flytt. Gnälla kan du göra om du måste betala tre månader dubbelt eller mer...
Citera
2017-10-05, 06:38
  #3
Medlem
Alla vuxna normalbegåvade människor har ett buffertsparande på minst sex månadslöner för oförutsedda utgifter.
Citera
2017-10-07, 21:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobaccoman666
Nu ska jag inte hyra it utan snarare hyra bostad i kris området Stockholm, en grej som jag har upptäckt är att hyresvärdar inte har någon framförhållning överhuvudtaget.

Jag och flickvännen separerade nyligen och jag har då nu hamnat på att betala hyran för "våran" lägenhet själv som är alldeles för hög för att det långsiktigt ska hålla, fan jobbigt kortsiktigt tillochmed.

Problemet med det hela är att jag har ju en uppsägningstid på mitt kontrakt, när jag än säger upp den så kommer det vara en hyra i mellan att jag säger upp kontraktet och att kontraktet upphör, dvs om jag säger upp den idag så kommer jag behöva betala hyran för November likförbannat, väntar jag till efter den 27:e Oktober så kommer jag behöva betala för December likförbannat O.s.v.

Det betyder att jag just nu söker lägenhet frånochmed December, men alla hyresvärdar hyr ut "omgående" eller vid närmaste månadsskifte och det funkar inte för mig, jag behöver en månad imellan för annars får jag betala dubbla hyror + depositionen för nya stället på en gång och kortfattat: Det har jag inte bara liggande.

Är det ingen som har koll på att de ska "flytta utomlands" eller whatever i förväg eller?
Urgh, alltså det partiet som lägger mest tryck på att lösa bostadsfrågan i kommande val har fan min röst jag är trött på att flytta omkring, betala ockerhyror och att vara inneboende!

De flesta som säger upp hyresrätter flyttar nog inte utomlands utan mer inomlands, och gillar att ha en månad på sig att flytta ut. Så det normala är alltid att betala minst en dubbel hyra. Det är oerhört få som permanentflyttar på ett par timmar. Du ska förresten vara jävligt glad om du har en (!) månads uppsägningstid - det är LÅNGT ifrån det normala.

Däremot kan jag hålla med dig om att det ofta är konstigt kort varsel på inflyttningar om man tittar på stora bostadsförmedlingar (typ Uppsala, Stockholm, Malmö). Det vanligaste inflyttningsdatumet nu är 1 december, varenda jävel som säger upp nu får ju betala dubbla hyror både december och januari. Alla utflyttande hyresgäster har ju rimligtvis 3 månaders uppsägningstid, så det känns skumt (om inte alla flyttar internt vill säga, då brukar man ibland kunna få det nedsatt till två månader).
__________________
Senast redigerad av Akademian 2017-10-07 kl. 21:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback